2020-03-18, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Kanske snabbas. Men det är inte realistiskt. För det första så kommer folk att skydda sig själva om inte samhället gör det. Sedan innebär ju en kraftig överbelastning på vården en massa andra problem.

Om man ser på Kina så kan man säga att de valde hemkarantän och social isolering. Där har det både gått snabbt och man har hållit nere belastningen på sjukvården. Hade Kina valt alternativ 1 fri spridning hade man idag haft många miljoner smittade och hundratusentals kanske miljoner döda och man hade ännu inte nått kulmen.
Ja naturligtvis är det så. Jag vill bara visa på att alla sätt att tackla smittan har för- och nackdelar.
Citera
2020-03-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ett så pass signifikant antal att det märks i statistiken av de patienter som blir intensivvårdade. Läste du artikeln jag länkade till?

Nej, dom unga människor SPRIDER sjukdomen. Dom ligger inte på intensiven i stora skaror.

"However, a significant percentage of patients are under 30, which confirms how crucial
this age group is in transmitting the virus."
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Dödligheten räknas på alla smittade.

Döda
——- = dödligheten
Smittade

Vi vet inte hur många som är smittade i Sverige, men flera tusen är rimligt.

Inte enligt expertisen här på fb, då är det antal tillfrisknade man ska räkna på(så dödligheten framstår som abnormt hög)
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Lär dig att ha en dialog finns inget rätt eller fel man diskuterar vuxet. Men vet att majoritet inte vet hur man har diskussioner. Speciellt den yngre generationen.

Finessen med hur man bemöter en idiot borde inte beskrivas, man helt enkelt ignorerar och går vidare.
Citera
Medlem
Senegal har fått oväntat besök!
Corona Incident In Senegal, West Africa
Latest Incident, as streamed from Twitter...
https://www.liveleak.com/view?t=salm5_1584558804
Citera
Medlem
Har man tagit i beaktande från FHM:s sida att typ 4 av 10 hushåll är singelhushåll och att vi håller oss för oss själva i stor utsträckning redan från början jämfört med andra folk? Man ser ju memes nu som pekar på detta; att vi är en nation som gjord för att klara covid-19 per default.
Citera
2020-03-18, 22:10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Det er ikke rakettvitenskap å ordne barnepass for viktige yrkesgrupper. Det har gått relativt problemfritt i Norge. Skoler og barnehager er fortsatt åpne for de som trenger det.

Norge har sedan Blücher seglade in i Oslofjorden lärt sig att ta hot på allvar, ta egna initiativ o improvisera.

Något Sverige mångt o mycket är oförmögna till.

30% av undersköterskorna lär dessutom vara över 50 år. O att ordna barnpassning till dessa med barn kan knappast vara speciellt svårt praktiskt. Vad det handlar om är att som mycket annat i Sverige så är det en principiell rättvisefråga.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det finns heller inget som antyder att en majoritet av patienterna inte får immunitet.

Som? Vad är det för fakta som stödjer tesen att man utvecklar immunitet? För det är ju en hypotes om något och ska definitivt inte användas av Tegnell eller några andra som beslutsunderlag för några vidare galenskaper.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Kollar konstant på italienska nyheter, och det kan knappast vara en särskilt hög andel som trotsar karantänreglerna. Vissa gör det säkerligen, men det går definitivt inte säga att "italienarna" gör det. Googla lite bilder på Rom, osv, och man ser tomma gator och torg. Milano typ helt övergivet. Dessutom blir de tillsagda av snuten.

Men visst, i parker och så är det väl ännu en del som är ute och springer och så vidare. Men annars är ju hela Italien i undantagstillstånd, och tror nog inte det är så många som bara tycker det där är nått överdrivet.

Tror förresten siffran på 475 är inkomplett, det var en region som inte hade rapporterat in idag och som kommer imorrn. Nog inte en av de större, dock, så tillägget blir väl försumbart, så att säga. Kan dock inte ta gift på det, men det var vad jag hörde på deras dagliga presskonferens.

Självklart menade jag inte hela befolkningen. Men det som gör det är ändå italienare som gör det precis som jag skrev. Det är du som övertolkar meningen. Men uppenbarligen är det tillräckligt många italienare som bryter mot karantänens för att:

1) myndigheterna ska lägga märke till det.

Och

2) vara beredda att ta till åtgärder för att stoppa folk från att träffas utomhus.

Precis som Sverige inte bara består av Stockholm, så består inte Italien bara av Rom. Det kan vara hur tomt som helst i parker i Rom, men i lilla staden 20 mil därifrån kanske man i lönndom träffas i motionsspåret eller på en innergård. Dessutom ärv de delar av Rom vi får se själva stadskärnan där inte lika många bor. I förorten kan det vara annorlunda. Men där är inte kamerorna.

.
Citera
2020-03-18, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
De har stark politisk hierarki och kunskap om pandemier som inte europa har.
när ordern går att isolera så isoleras varenda en.

här i europa är tegnell ett praktexempel på vad som går fel, lite flummande hit och lite flummande dit och inga militär order. Alla ska tycka till, man ska visa hänsyn, man ska tänka på ekonomin, man ska ska tänka sitt jobb, man ska tänka på valrörelse, och inte minst på jämnställdhet.
målet ställs inte in på utrota viruset, huvudmålet är att hantera "krisen", tycker jag summerar allt.

Nästa pandemi så hoppas jag innerligt militären ta över, de yra hönsen i rosenbad är inte kapabla att göra vad som krävs för att skydda landet.

Ja, en stor skillnad och det ligger mycket i det du skriver.

Och dom asiatiska länderna ni är inne på, som har klarat sig så fantastiskt bra, satte in väldigt många konkreta åtgärder innan dom fick sina första bekräftade fall. Dom ströp det innan det ens satte igång.

Screening av alla inresande, blockad av flyg från kina, förbud mot folksamlingar, stängda universitet och skolor, skyddsmask på bokstavligt talat alla, smittspårning med hjälp av flygregistrer och sjulvårdsregister så att ALLA verkligen spåras, böter mot dom som bryter karantän, program som visar folk vilken gata positiva är på, så att andra inte rör sig där i onödan..extremt tydliga råd/ varningar till folk......listan är väldigt lång.
Skulle kunna länka men det går lätt att hitta. Googla - Corona Vietnam, Taiwan, Singapore osv så hittar ni.

Här gjorde vi (FHM) verkligen ingenting. Dom trodde ju bland annat att viruset skulle tacka nej till att åka med resenärerna från Kina och Italien, av respekt för våra landsgränser.
Det är inte så konstigt att vi är där vi är egentligen.
Citera
2020-03-18, 22:11
Avslutad
Alla de 10000 eller 20000 som blivit lediga från flyg och hotell, de är unga de flesta, kan inte de passa barn?

Är väl ca 1 miljon upp till 10 år, hälften av dessa försvinner fort med folk som är arbestlösa, mammalediga, jobbar hemma under krisen kan inte bli mer än 300000 att passa det ordnar sig
Citera
2020-03-18, 22:12
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vi som inte är tappade i golvet vid födseln håller oss hemma när när vi är sjuka eller har symptom, vi tvättar händerna och umgås inte med folk om det inte är absolut nödvändigt, vi är tillräckligt många för att det ska ge en märkbar och avgörande effekt på smittspridningen, vi behöver inga tvångsåtgärder.

Sedan har vi resten av befolkningen, tänker mig att du ingår i den gruppen, som prompt måste ha någon som låser in dig då du inte begriper när du inte ska vistas bland folk, den här kategorin människor hade vi inlåsta på livstid förr i tiden.

De där med tappade i golvet får stå för dig.

Nej jag hade klarat karantän perfekt, och har också agerat så duktigt och myndighetsmässigt som du gjort.Jag har hört på presskonferenser, på regeringsuttalande, och läst på 1177 att jag ska tvätta händerna, och jag jobbar hemifrån som dig.

Så du behöver inte svetsa igen min dörr när det blir karantän. Jag lovar dig.

Och du OY, asymptomatiskt smitta, det finns inte enligt dig va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in