2020-03-18, 21:05
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Du prickar av två länder. Men du glömmer att detta är en pandemi.
Detta är så internationellt det kan bli.
Går det dåligt för världen, ja då går det dåligt för lilla export-Sverige.

Även de mest optimistiska analytikerna påtalar att detta är bland det värsta som hänt, och att återhämtningen kommer ta många, många år. Och ja, det krävs inte speciellt många poäng i vare sig NEK eller FEK för att förstå det.

ILO spår, i en medelprognos, att 30 miljoner jobb kommer att försvinna och vi kommer ha ett inkomstbortfall mot bortåt 3400 miljarder dollar. ENBART I ÅR. Räkna in följdeffekterna av att butiker, fabriker, restauranger, infrastruktur har stängt ned världen över....

Har inte hört en enda analytiker idag som sagt annat än att detta är och kommer bli värre än finanskrisen.

Självklart kan det bli som du beskriver och då kommer marknaden och börsen att sjunka och sjunka.

Men den du citerade såg ett annat alternativ. Och det viktigt att vara beredd på olika scenarier. Mycket har hänt snabbt och mycket kan hända snabbt igen. Det han skissar på är ett möjligt scenario. Ett som kan ske snabbt och få oss att back tillbaka till januari i år.

Att binda sig vid EN börsutveckling är riskabelt. De experter analytiker du hänvisar till var troligen de som under de senaste TVÅ åren entonigt sagt att börsen kommer att gå ner stort och mycket snart.
Börsen gick istället upp två år. (Hörde ingen självkritik från spåmännen).

Och den anledning dom gav till nedgången. Den var definitivt inte den som orsakade den.

Jag ser två alternativ.
En långvarig marknadsbaisse. Under minst två, tre år och sen en långsam återhämtning. Över hela världen.
Alternativt
Och en mycket snabb och total återhämtning detta år, när som helst. Också den global.

Köplägespreferenser beror på vilket alternativ som kommer att utvecklas.

Jag ligger kvar likvid med det jag har, idag. Men säljer inte det jag har på börsen.
Citera
2020-03-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Du prickar av två länder. Men du glömmer att detta är en pandemi.
Detta är så internationellt det kan bli.
Går det dåligt för världen, ja då går det dåligt för lilla export-Sverige.

Även de mest optimistiska analytikerna påtalar att detta är bland det värsta som hänt, och att återhämtningen kommer ta många, många år. Och ja, det krävs inte speciellt många poäng i vare sig NEK eller FEK för att förstå det.

ILO spår, i en medelprognos, att 30 miljoner jobb kommer att försvinna och vi kommer ha ett inkomstbortfall mot bortåt 3400 miljarder dollar. ENBART I ÅR. Räkna in följdeffekterna av att butiker, fabriker, restauranger, infrastruktur har stängt ned världen över....

Har inte hört en enda analytiker idag som sagt annat än att detta är och kommer bli värre än finanskrisen.
Finns väl fortfarande ett intresse att försöka krama ur ännu mer prissänkning innan analytikernas kunder går in och fyndar. Att "återhämtningen kommer ta många, många år" innebär att börserna kommer att stiga igen under många, många år. Jag tror inte det dröjer så länge till innan folk börjar tröttna på domedagsprofetiorna och förstår att även detta går över.
Citera
2020-03-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Inte följer jag slaviskt dag för dag "mina" bolag. SÅ intresserad är jag inte, men efter din gliring så kollade jag dagens revy. Hittade bara detta:

finansinspektionen slår klubban i bordet vid det extrainsatta styrelsemötet på torsdag kan resultatet bli ett dråpslag för Swedbank. Där och då väntas den första domen efter penningtvättshärvan i Baltikum.

Det kan bli större än väntat.

Inte fan är DET en förklaring till 10% upp idag.
Jag ber om ursäkt för svaret jag gav. Jag var salongsberusad+++ när jag skrev det.

Naturligtvis vet vi alla dödliga inte vad som försigår bakom kulliserna. Själv så gick jag tung i bull OMX30x10 i måndags när jag såg regeringens presskonferens i direktsändning. Förväntade mig reaktioner från marknaden men bara två procent upp skedde för att två timmar senare vara tillbake i samma nivå som innan talet. I den kollapsande marknadsituationen vi har så sålde jag till plus minus noll. Senare smma dag var omx upp a shitload. Kontentan är att ingen vet varfördessa massiva rörelser sker förutom insiders
Citera
2020-03-18, 21:21
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Finns väl fortfarande ett intresse att försöka krama ur ännu mer prissänkning innan analytikernas kunder går in och fyndar. Att "återhämtningen kommer ta många, många år" innebär att börserna kommer att stiga igen under många, många år. Jag tror inte det dröjer så länge till innan folk börjar tröttna på domedagsprofetiorna och förstår att även detta går över.

Reaktionerna på det här är förmodligen tusen gånger värre än själva smittan.
Citera
2020-03-18, 21:27
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommerso
Jag ber om ursäkt för svaret jag gav. Jag var salongsberusad+++ när jag skrev det.

Naturligtvis vet vi alla dödliga inte vad som försigår bakom kulliserna. Själv så gick jag tung i bull OMX30x10 i måndags när jag såg regeringens presskonferens i direktsändning. Förväntade mig reaktioner från marknaden men bara två procent upp skedde för att två timmar senare vara tillbake i samma nivå som innan talet. I den kollapsande marknadsituationen vi har så sålde jag till plus minus noll. Senare smma dag var omx upp a shitload. Kontentan är att ingen vet varfördessa massiva rörelser sker förutom insiders
Hehe. I och för sig hade du en poäng. Fick mig att kolla. Och fatta att jag inte fattade varför Swedbank gått upp, när den borde gått ner. I morgon får banken sin dom av FI. Det har jag snappat upp.
Inte insiders heller, tror jag. Marknaden är hysterisk. Allvarligt talat! Har inte varit med om det här och det är det västra marknaden vet.
Citera
2020-03-18, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Reaktionerna på det här är förmodligen tusen gånger värre än själva smittan.

Självklart är det så.

Dödligheten ligger på <0,1% hos friska (inga underliggande sjukdomar) och hälsosamma (icke-rökare osv osv) människor under 65 år.

Fler människor i denna kategori kommer att dö i självmord, mord, bilolyckor osv osv i Sverige i år än av corona.

Det här är så absurt överdrivet att det inte finns.

Vi sänkte världen in i ekonomisk depression med massarbetslöshet, ökat antal självmord, mord, depression, social isolering, våldsbrott, skilsmässor, våldtäkter, börskrasch, bostadskrasch osv osv för att vi våra politiker var fega idioter som stängde ner hela världen.

Om nedstängningen av samhället fortsätter så kan det ta årtionden att komma tillbaka där vi var pre-corona. Det tog 35 år efter den stora depressionen.
Citera
2020-03-18, 21:37
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Om nedstängningen av samhället fortsätter så kan det ta årtionden att komma tillbaka där vi var pre-corona. Det tog 35 år efter den stora depressionen.

Nu är jag rätt färsk på börsen, men det kan inte ha nåt att göra med världskriget några år därpå också?
Citera
2020-03-18, 21:40
Medlem
Citat:
Självklart är det så.

Dödligheten ligger på <0,1% hos friska (inga underliggande sjukdomar) och hälsosamma (icke-rökare osv osv) människor under 65 år.

Fler människor i denna kategori kommer att dö i självmord, mord, bilolyckor osv osv i Sverige i år än av corona.

Vi sänkte världen in i ekonomisk depression med massarbetslöshet, ökat antal självmord, mord, depression, social isolering, våldsbrott, skilsmässor, våldtäkter, börskrasch, bostadskrasch osv osv för att vi våra politiker var fega idioter som stängde ner hela världen.

Kan inte annat än instämma, hade varit billigare att ta alla kryssningsfartyg och fylla upp med riskgrupper och gamlingar. Hålla dom helt isolerade från omvärlden i ett år tills vaccin är framställt. Det hade kostat en spottstyver ijämförelse med detta elände...
Citera
2020-03-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Jag tror man skall vänta tills man ser effekterna i staterna, man kan tänka sig en usa-variant av Italien om man snackar worst case = totalt kaos. Utbrottet har inte börjat i usa ännu. Jag skulle satsa på exact bear några veckor till. Och sedan byta till exact bull. Enklast så.

Medhåll. När USA fått peak Corona (kanske om 1-2 veckor) då lär börserna vara illröda. Då är det läge att köpa.

Köp inte nu, då vi bara sett början på raset.
Citera
2020-03-18, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det låter sunt, men kan börsen verkligen gå ner mer än den gjorde 87?
Tänker att det blir oskäligt billigt att köpa högkvalitativa företag (som du säger på 900 nivån)?

Jag skulle säga såhär:

100% säkert att vi når 1200 på OMX

66% säkert att vi når 1050 på OMX

50% att vi når 900 på OMX.

Oavsett vilket köp inte ännu. Kraschen har bara börjat. Allt fler får Corona. Gränser stängs. Ekonomin står stilla. Varsel och uppsägningar.
Citera
2020-03-18, 21:45
Medlem
Citat:
Självklart är det så.

Jag tror vissa bolag som vi hoppades på kommer gå och konka riktigt jävla hårt nu, t.ex Tesla. Det är ett bolag som levt på ett snävt kassaflöde med mycket skulder.
Citera
2020-03-18, 21:46
Medlem
MrBabyBoys avatar
Nån som ska blanka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in