Citat:
Du prickar av två länder. Men du glömmer att detta är en pandemi.
Detta är så internationellt det kan bli.
Går det dåligt för världen, ja då går det dåligt för lilla export-Sverige.
Även de mest optimistiska analytikerna påtalar att detta är bland det värsta som hänt, och att återhämtningen kommer ta många, många år. Och ja, det krävs inte speciellt många poäng i vare sig NEK eller FEK för att förstå det.
ILO spår, i en medelprognos, att 30 miljoner jobb kommer att försvinna och vi kommer ha ett inkomstbortfall mot bortåt 3400 miljarder dollar. ENBART I ÅR. Räkna in följdeffekterna av att butiker, fabriker, restauranger, infrastruktur har stängt ned världen över....
Har inte hört en enda analytiker idag som sagt annat än att detta är och kommer bli värre än finanskrisen.
Detta är så internationellt det kan bli.
Går det dåligt för världen, ja då går det dåligt för lilla export-Sverige.
Även de mest optimistiska analytikerna påtalar att detta är bland det värsta som hänt, och att återhämtningen kommer ta många, många år. Och ja, det krävs inte speciellt många poäng i vare sig NEK eller FEK för att förstå det.
ILO spår, i en medelprognos, att 30 miljoner jobb kommer att försvinna och vi kommer ha ett inkomstbortfall mot bortåt 3400 miljarder dollar. ENBART I ÅR. Räkna in följdeffekterna av att butiker, fabriker, restauranger, infrastruktur har stängt ned världen över....
Har inte hört en enda analytiker idag som sagt annat än att detta är och kommer bli värre än finanskrisen.
Självklart kan det bli som du beskriver och då kommer marknaden och börsen att sjunka och sjunka.
Men den du citerade såg ett annat alternativ. Och det viktigt att vara beredd på olika scenarier. Mycket har hänt snabbt och mycket kan hända snabbt igen. Det han skissar på är ett möjligt scenario. Ett som kan ske snabbt och få oss att back tillbaka till januari i år.
Att binda sig vid EN börsutveckling är riskabelt. De experter analytiker du hänvisar till var troligen de som under de senaste TVÅ åren entonigt sagt att börsen kommer att gå ner stort och mycket snart.
Börsen gick istället upp två år. (Hörde ingen självkritik från spåmännen).
Och den anledning dom gav till nedgången. Den var definitivt inte den som orsakade den.
Jag ser två alternativ.
En långvarig marknadsbaisse. Under minst två, tre år och sen en långsam återhämtning. Över hela världen.
Alternativt
Och en mycket snabb och total återhämtning detta år, när som helst. Också den global.
Köplägespreferenser beror på vilket alternativ som kommer att utvecklas.
Jag ligger kvar likvid med det jag har, idag. Men säljer inte det jag har på börsen.