Jag har inga invändningar mot ditt sätt att räkna, men jag ser några osäkerhetsfaktorer så kan rita om kartan.
Om det går att få ner spridningsfaktorn (eller vad det kallas, hur många som varje insjuknad smittar) till under ett så ebbar ju det hela långsamt ut.
Det är så jag tolkat att man lyckats göra i Kina, eftersom spridningen avtar där. En mycket stor andel av landets 1,4 miljarder innevånare hör inte till dom 81000 som bekräftats varit sjuka. Ändå går spridningen långsamt nu. Om man kan lita på siffrorna?
Det finns IOFS flera osäkerhetsfaktorer som kan peka i olika riktningar.
Jag försöker följa vad som händer i olika länder, bl.a. här.
https://ncov2019.live/data
När jag försöker tolka statistiken så anstränger jag mig för att väga in (ungefärliga siffror):
– Inkubationstiden, som kan vara uppåt ca 10 dagar eller t.o.m. mer.
– Tiden från insjuknande till död hos dom som avlider, som kanske är ca två veckor eller mer.
Det har t.ex. uppskattats att USA ligger ca 10 dagar efter Italien, men har en liknande utveckling. Med tanke på att USA har 5-6 gånger så stor befolkning så kan det se ganska illa ut i USA om 2-3 veckor.
Klimat och temperatur, rese- och levnadsvanor, sociala vanor och mönster är några exempel på faktorer som kan ha betydelse för spridning och spridningshastighet. Utöver åtgärder som vidtas. Som jag skulle sammanfatta som en del mer och en del mindre effektiva. Eftersom vi vet för lite så är det svårt att göra det som är bäst att göra. Jag tror ändå att det mesta som görs gör nytta för att hindra spridningen. Många åtgärder skadar på andra sätt, t.ex. ekonomiskt.
Jag tror att risken för värre konsekvenser än för andra, snart, inom några veckor, är stor för t.ex. Spanien, Tyskland, Frankrike och USA. Om det blir så, kan det ju innebära att dom börjar komma ur detta tidigare än andra?
Hur man än vänder på det så vet vi så finns det stora osäkerhetsfaktorer.
Förbättrade behandlingsmetoden och vaccin kan förändra allt. Det kommer säkert, men frågan är hur lång tid det tar?
–