2020-03-18, 20:51
Medlem
Ron Paul Libertyreport om Corona virus a hoax/en bluff! USA nerstängt över endast 100 döda och oligarker som gör sig till miljadärer med att manupulera börserna världen över
https://www.youtube.com/watch?v=WYH0LskZWVg
Citera
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suranappar
Du slutar inte sprida din propaganda? Samma tjatande varje dag när man hoppar in l tråden du är överallt. Var ute på vägarna idag, såg massor av utländska transporter.

Pratade med min vän som jobbar på ica, dem får transporter hela tiden med pasta, ris, konserver.

Du pratar i nattmössan , både Willys och Ica hade slut på pasta, fanns några få paket kvar på Lidl

Kör dessutom mycket bil och ser få utländska åkare
Citera
Medlem
prominentens avatar
Ja kanske, men jag tror det är få lärare som är hemma av bekvämlighet. Visserligen passar det ju perfekt nu

Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Oro är nog den främsta orsaken till sjukskrivningarna plus alla som passar på 😷
Citera
2020-03-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du skrev "Tendensen att det slår hårdast och extremt mycket på äldre fortsätter.", og det har du nok rett i. I Milano behandler de bare mennesker som er under 60 år, og det har vel også stor innvirkning på statistikken? Jeg tenker på at hvis også de som er over 60 år hadde fått behandling, så hadde flere av de blitt friske.

Senast igår så var 90% av alla som låg på intensiven över 50 år. Vi får se hur det utvecklar sig i den åldersgruppen nu.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ser hur läget är i kommunen där jag bor, många barn hemma från skolan, på samtliga skolor, även lärare, grannkommun 2/3 hemma på en skola enligt hörsägen, sjukdom eller på grund av symptom vet jag inte.

Även i butiker är många i personalen hemma, sjuka eller symptom.

Dock många runt omkring mig som faktiskt är sjuka, feber, hosta, men även nysning och snorig.

Finns det uppgifter på hur spridd influensan är i Sverige just nu, kan det vara förklaringen?

Jag gissar att det mer har att göra med att folk tar sin förkylning och rekommendationer på allvar. Har varit tvungen att vabba tre dagar för att dottern var snorig en morgon. Hade tagit henne till skolan tio dagar av tio annars. Känns löjligt, men jag förstår och respekterar nuvarande rekommendationer. Många kollegor hemma med liknande småsnoriga ungar. Även vuxna verkar stanna hemma vid minsta krämpa, bra där!
Citera
Medlem
tinybitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Skitsnack, statistik visar att INGEN under 30 har dött.

https://t.co/Osb4tFv7NM?amp=1

Följ också Jennifer Wegerup på twitter om du vill ha hjälp med översättning.

"Fram till 17 mars har 17 personer under 50 dött av viruset. Fem var under 40, alla män, alla med allvarliga sjukdomar sen förut: problem med lungor, hjärt-kärlsjukdom, diabetes, grav övervikt och annat."
Var väl en fotbollstränare (21-åring) som dog av viruset pga underliggande tidigare odiagnosticerad leukemi. Så nog kommer yngre dö för tidigt av viruset. Inget skitsnack i det.
Citera
2020-03-18, 20:53
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Men om alla är sjuka samtidigt så finns ingen vårdpersonal och då kommer fler att dö, och då inte bara gamla. Vi måste försöka plana ut det.

Ska kurvan hållas plan måste vanliga företag kunna få chansen att överleva. Släcker man ner allt så kapar man största livsnerven i samhället och utan den kommer inga sjukhus att fungera i framtiden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jo om du tänker logiskt, men det är inte det stora problemet med globaliseringen utan att Europa är nu Svarte Petter och EU stänger sina gränser så fint men verkligheten säger att vi isolerar oss och ska likt Kina bekämpa Covid-19 gemensamt, i varje fall så är det EUs mål och som tur var så släppte exporten gällande utrustning som vi hade beställt för våra sjukhus.
Framtiden får visa om EU ska få vara kvar och de närmsta månaderna kommer visar om EU fungerar.

Jag vet inte om vi snackar om samma sak. Vad jag menar är att Kina slutade exportera fall i takt med att de fick kontroll på smittan.
Citera
Medlem
Stackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi kan lägga ytterligare ett klassiskt "Tegnellskt" uttalande till listan:

2020-03-18 klockan 14: "Vi ser tecken på förbättring och vändning, särskilt i norra Italien"

4 timmar senare så trillar de värsta siffrorna i antalet döda och smittade in från just norra Italien, med ett fruktansvärt hopp upp i dödstalen.

Det är nästan så man kan vara säker på att när Anders Tegnell säger något, då blir det inom kort precis tvärt om.

Det behöver inte vara en motsättning. Norra Italien kan mycket väl vara på bättringsvägen, problemet är bara att viruset nu har spridit sig till resten av Italien.

Credd till Tegnell som försöker hitta ljusglimtar, han verkar vara en glaset-är-halvfullt-kille.

Ja, jag är seriös. All domedagsstämning tar knäcken på en, det är mer upplyftande att försöka se ljuset i tunneln.
Citera
2020-03-18, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Suck, du oxå. Se mina sista svar i tråden.
Svårt att hänga med 100 inlägg i minuten 😃

Har viruset muterat och det som händer nu med svårt sjuka i 30-års åldern kommer att öka lavinartat till skillnad från Kina?
Den mesta forskningen på äldre och sjuka kommer från Kina... Vilket inte är aktuellt med det muterade viruset som uppträder annorlunda och ger sig på yngre. Teori?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har inga invändningar mot ditt sätt att räkna, men jag ser några osäkerhetsfaktorer så kan rita om kartan.

Om det går att få ner spridningsfaktorn (eller vad det kallas, hur många som varje insjuknad smittar) till under ett så ebbar ju det hela långsamt ut.

Det är så jag tolkat att man lyckats göra i Kina, eftersom spridningen avtar där. En mycket stor andel av landets 1,4 miljarder innevånare hör inte till dom 81000 som bekräftats varit sjuka. Ändå går spridningen långsamt nu. Om man kan lita på siffrorna?

Det finns IOFS flera osäkerhetsfaktorer som kan peka i olika riktningar.

Jag försöker följa vad som händer i olika länder, bl.a. här.
https://ncov2019.live/data

När jag försöker tolka statistiken så anstränger jag mig för att väga in (ungefärliga siffror):
– Inkubationstiden, som kan vara uppåt ca 10 dagar eller t.o.m. mer.
– Tiden från insjuknande till död hos dom som avlider, som kanske är ca två veckor eller mer.

Det har t.ex. uppskattats att USA ligger ca 10 dagar efter Italien, men har en liknande utveckling. Med tanke på att USA har 5-6 gånger så stor befolkning så kan det se ganska illa ut i USA om 2-3 veckor.

Klimat och temperatur, rese- och levnadsvanor, sociala vanor och mönster är några exempel på faktorer som kan ha betydelse för spridning och spridningshastighet. Utöver åtgärder som vidtas. Som jag skulle sammanfatta som en del mer och en del mindre effektiva. Eftersom vi vet för lite så är det svårt att göra det som är bäst att göra. Jag tror ändå att det mesta som görs gör nytta för att hindra spridningen. Många åtgärder skadar på andra sätt, t.ex. ekonomiskt.

Jag tror att risken för värre konsekvenser än för andra, snart, inom några veckor, är stor för t.ex. Spanien, Tyskland, Frankrike och USA. Om det blir så, kan det ju innebära att dom börjar komma ur detta tidigare än andra?

Hur man än vänder på det så vet vi så finns det stora osäkerhetsfaktorer.

Förbättrade behandlingsmetoden och vaccin kan förändra allt. Det kommer säkert, men frågan är hur lång tid det tar?

Jo jag är medveten om allt detta. Problemet med denna sjukdomen är att isolering a'la Kina/Korea verkar vara det enda sättet att få kontroll på den utan mycket höga dödstal.

Här verkar dock Sverige satsa på att skydda de äldre och platta ut kurvan. Det enda som skulle kunna tala för att det fungerar är om antalet som behöver IVA i de yngre grupperna är nära noll, men jag har inte sett några siffror på just detta. Och även om man spelar detta spelet så kräver det ju att de äldre isolerar sig, vilket de inte vill göra (jag har själv två föräldrar som inte gör det).

Enligt matematiken finns det bara en lösning, gör som Kina och Korea (samt att Italien tvingas ditåt) och börja nu innan det är för sent. Det är den enda lösningen som kan leda till någon form av normaltillstånd innan hösten.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Du pratar i nattmössan , både Willys och Ica hade slut på pasta, fanns några få paket kvar på Lidl

Kör dessutom mycket bil och ser få utländska åkare
Då bor du i fel stad. Här finns dock allt i butikerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in