2020-03-18, 20:16
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Alltså när man läser Tegnells uttalanden, och dina är ju bara ett axplock, så är fanimej helt häpnadsväckande att han får sitta kvar och kräkas ur sig sin rappakalja.

Endast i Sverige.

I vilket annat land som helst hade han varit ihjälslagen för länge sedan.

Precis som du säger, bara ett axplock.

Vet inte vilket som är mest skrämmande, hans inkompetens, FHM's fula agenda eller att så många svenskar är naiva nog att svälja lögnerna med hull och hår.
Citera
2020-03-18, 20:16
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kommenterade i en nu stängd tråd och blev hänvisad hit. Tycker dock att min reflektion är relevant här också.

Även om vi skulle stänga ner hela Sverige, blockera gränserna så att inte en kotte kommer in och tvångsisolera alla som är smittade + deras närmaste omgivning, vad tror ni kommer att hända så fort vi öppnar gränserna igen? Svaret är att vi kommer få in det i landet igen.

Detta viruset kommer att resa runt i världen under överskådlig framtid då det kommer att dyka upp nya smittområden. Ifall vi INTE bygger upp någon sorts flockimmunitet i Sverige kommer vi att vara beroende av de hårda restriktionerna fram tills dess att vi har lyckats ge vaccin till åtminstone 60% av befolkningen.

Det kanske enligt vissa är en rimlig åtgärd att isolera varenda land i världen i upp till två år på grund av en allvarlig version av influensan - men sanningen är att dessa åtgärder har potential att ta livet av minst lika många personer eller fler på grund av den total inbromsning som sker av ekonomin. Dessa personer kanske inte kommer att dö just här i västvärlden till att börja med, men i områden där fattigdomen redan är stor och där produktion är en av de största inkomstkällorna (inte tjänster) kommer detta att kännas hårt.

Jag vill också tillägga - är det värt att förvänta sig av varje ung och frisk person att isolera sig under två år av sitt liv för att bromsa denna sjukdom? I Italien dog exempelvis i runda slängar 25 000 personer av influensarelaterade sjukdomar under ett år mellan 2015 och 2016. De 2500 personer som är döda just nu, är faktiskt inte anmärkningsvärt under 1 månads tid så här långt.

Således är en förhållandevis långsam uppbyggnad av en flockimmunitet den enda rimliga slutsatsen och den Svenska strategin framstår som rimlig.
Men det kan ändå finnas en poäng med att försöka dra ut på det ett tag till. Vaccin kanske inte kan komma på ett bra tag, men någorlunda bra mediciner och bättre metoder för behandling framkommer nu hela tiden. Också att ge vården mer tid att förbereda sig och utöka kapaciteten kan vinna mycket på att bromsa detta några månader.
Citera
2020-03-18, 20:17
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
I skolan där vår 13-åring går var det lärarna som svek först. I måndags var 80% av lärarna sjukskrivna. De är mellan 27- 55 år gamla. De bara stack på stört när det fanns tillfälle att göra det. Barnen verkar de strunta i. De ska gå så länge det är möjligt. De har stora problem med att få in vikarier.

Vi har dock tagit grabben ur skolan, men tycker ändå det känns lite trist. Barnen är de som alltid ska komma först, oavsett hur det här smittar. Barnen borde ha skickats hem innan lärarna drog.

50% av barnen i den skolan har under denna veckan tagits hem av föräldrarna, trots uppmaningar från de kvarvarande lärarna att försöka hålla dom kvar in i det sista.

Jag bryr mig inte vad statistik säger om barn i det här läget. Det känns som att det är alldeles för tidigt att kunna uttala sig säkert om något vad det gäller corona.

Konstigt att lärarna drar? Vad hade du själv gjort i denna situation? Det drabbar äldre och de kanske har äldre föräldrar som de måste ta hand om.
Du sitter säkert hemma själv nu med din tonåring...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Fältsjukhus uppsatta i Uppsala på Ärna flygplats (militärt område). Vad är syftet med dessa? Inga IVA platser antar jag?

https://www.svd.se/forsvaret-upprattar-faltsjukhus-for-coronavard

Antagligen bara spel för galleriet, meningslöst om det ej finns respiratorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Finns det några riktlinjer från WHO eller ECDC på hur länge man bör stanna hemma efter tillfrisknande?

För bekräftade milda fall så rekommenderar WHO att man ska vara symptomfri två veckor innan man bryter isoleringen hemma. Eller två negativa test med 24 timmar mellan.

Citat:
For mild laboratory confirmed patients who are cared for at home, to be released from home isolation, cases must test negative using PCR testing twice from samples collected at least 24 hours apart. Where testing is not possible, WHO recommends that confirmed patients remain isolated for an additional two weeks after symptoms resolve

"Home care for patients with COVID-19 presenting with mild symptoms and management of their contacts - Interim guidance - 17 March 2020"
https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/331473/WHO-nCov-IPC-HomeCare-2020.3-eng.pdf
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Det är ju det jag säger. Ingen behöver det. Ingen behöver toapapper för ett år heller. Om du har såna människor i din närhet bör du ta dig en funderare. Det är många fasader som krackelerar i dessa tider. Kan vara värt att ha koll på sånt så man inte hamnar i en dålig situation pga andra.
Jo, så är det väl. Jag hörde av mig till de närmsta vännerna och familjen för någon månad sedan och sa åt dem att handla på sig lite extra käk, typ ett par veckors mat, för att mina prepping-varningskriterier började prickas in lite för mkt. Då garvade de flesta åt mig.. Men jag försökte förklara att viruset i sig är nog ingen fara för de flesta av dem, men folks reaktioner och beteenden kommer kunna orsaka störningar. Och länders reaktioner..

Och så blev det ju. Förvisso inte någon fara på taket alls än, varken med mat eller annat, men jag tror nog de fick sig en tankeställare iaf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Det är aldrig något svek att vara hemma från jobbet som lärare om man är sjuk eller känner oro. Många har nog upplevt dubbla budskap från Anders Tegnell, därav oron. Sluta skambelägga!

Oro är nog den främsta orsaken till sjukskrivningarna plus alla som passar på 😷
Citera
2020-03-18, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har de fått bevisad corona eller är de bara skjuka?

Jag vet att de har tydliga symptom men inte testade eftersom de inte är inlagda. Källan är från hemtjänst ...
Citera
Medlem
Citat:
Fältsjukhus uppsatta i Uppsala på Ärna flygplats (militärt område). Vad är syftet med dessa? Inga IVA platser antar jag?

Blir nog IVA-platser där också som det ser ut. Min släkting är yrkesofficer där så jag har lite inside info.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Citat:

Det är 30 intensivvårdsplatser.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Lärarna gör ju bara det som de blivit tillsagda att göra av FHM. Jag tror de underskattar hur många det är som har lättaförkylningssymtom i Sverige i början av mars. Hela situationen blir ju ohållbar till slut. Hur ska skolorna kunna ha öppet när varken ungar eller lärare för gå dit vid minsta lilla tecken på förkylning?
Min åsikt är att lärarna hade kunnat skicka hem barnen först, istället för att fly skutan själva. Man kan aldrig lita på vad statistiken säger om barn och smitta i ett så här tidigt skede.
Citera
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag säger hur vi ska göra eller att jag vet vad som är rätt. Däremot vill jag visa på att regeringen och FHM avser offra väldigt många svenskars liv och planerar uppenbarligen att inte låtsas om rapporter etc.

Nu verkar dock inte Ursula von der Leyen låta Sverige köra sitt naiva passiva agerande men likväl var och är avsikten att offra massor av medborgare.

Man vet fortfarande lite om viruset och ny information kommer upp varje dag. Att jämna ut trycket på sjukvården genom kraftfullt agerande räddar liv men kostar ekonomi.

Jag tycker inte att det är mer än rätt att regegeringen och FHM får stå upp för sitt beslut istället för att ljuga.
Det kan också kosta liv om inte tillräckligt med friska individer blir exponerade för sjukdomen. Det skulle också gå att sätta alla riskgrupper bakom lås och bom tills sjukdomen passerat. Låt resten av samhället leva som vanligt. Om sjukvårdspersonalen hade hunnit insjukna så hade dessa blivit en "mur" mot att sprida smittan vidare till riskgrupperna. Nu var det dessvärre mer PK att stänga ned hela samhället och låta riskgrupperna strosa runt på gatorna som ingenting har hänt. Det enda resultatet lär bli att ekonomin går åt helskotta. Den som lever får se.

Att folk kommer dö är helt givet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in