Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Precis, det är sannolikhetslära och statistik inom matematik detta handlar om.
Vill man så kan man räkna på hur länge vi måste hålla oss i karantän som den idag eller värre för att vården inte skall överbelastas. Tegnell säger 3-4 månader, men det är till dess att vi har nått toppen när vi plattat ut kurvan, vi skall komma ned från toppen också. Jag räknade på sjukvårdens kapacitet utifrån vissa antaganden (då vi inte får alla data) och kom fram till att vid jul så skulle vi kanske kunna ta bort karantänerna.
Problemet här är att vi måste smitta 50% av befolkningen innan vi har flockimmunitet (om vi antar R0=2) Sedan kanske man kan hålla nere R på ca 1,5 med rimliga åtgärder, då räcker det med att smitta 33% av befolkningen (men då måste vi fortsätta att hålla dessa åtgärder).
50% på 10M är 5M, om vi antar att det är 5% som behöver IVA-vård och de behöver den under en vecka, då behövs det 7*250k=1,75M dygnsplatser. Om vi då antar att dessa då skall passas in 1750 IVA-platser (en uppskattning med fältsjukhus och andra omdaningar) så tar det 1000 dygn för att få plats med alla som behöver IVA-vård.
Om vi då säger att enbart 2,5% behöver IVA-vård, då tar det 500 dygn. Om vi nu pressar ihop dessa 500 dygn på 250 dygn, ed en puckel på mitten så kommer vi oavsett hur vi gör få 250 vårddygn som inte kommer att få plats. Här kan man då dribbla med siffrorna på olika sätt, men jag antar helt krasst att hälften av patienterna då inte kommer att få den vård de behöver och kommer att dö helt enkelt. Hälften av 2,5% på 5 miljoner är 62500 extra de dödsoffer förutom de runt 1% dödsoffer som man i Korea har haft med fullt tillgänglig vård, dvs totala antalet dödsoffer pga Covid-19 med dessa indata blir då runt 87500 dödsoffer i Sverige.
Nu kan man räkna fram och tillbaka på detta hur man vill, men om vi skall nå flockimmunitet på 250 dygn, då skall väldigt många människor prioriteras bort.
Så när Tegnell säger att man skall kunna spela fotboll i mitten av sommaren, eller när man säger att vi skall ha det som vi har det nu eller värre i 3-4 månader, då måste verkligen någon av siffrorna ovan vara väldigt fel. Vilken siffra undrar jag? 250 dygn motsvarar drygt åtta månader!
Jag tar gärna emot förslag på beräkningar som visar att det är möjligt utan väldigt många dödsfall.
Jag har inga invändningar mot ditt sätt att räkna, men jag ser några osäkerhetsfaktorer så kan rita om kartan.
Om det går att få ner spridningsfaktorn (eller vad det kallas, hur många som varje insjuknad smittar) till under ett så ebbar ju det hela långsamt ut.
Det är så jag tolkat att man lyckats göra i Kina, eftersom spridningen avtar där. En mycket stor andel av landets 1,4 miljarder innevånare hör inte till dom 81000 som bekräftats varit sjuka. Ändå går spridningen långsamt nu. Om man kan lita på siffrorna?
Det finns IOFS flera osäkerhetsfaktorer som kan peka i olika riktningar.
Jag försöker följa vad som händer i olika länder, bl.a. här.
https://ncov2019.live/data
När jag försöker tolka statistiken så anstränger jag mig för att väga in (ungefärliga siffror):
– Inkubationstiden, som kan vara uppåt ca 10 dagar eller t.o.m. mer.
– Tiden från insjuknande till död hos dom som avlider, som kanske är ca två veckor eller mer.
Det har t.ex. uppskattats att USA ligger ca 10 dagar efter Italien, men har en liknande utveckling. Med tanke på att USA har 5-6 gånger så stor befolkning så kan det se ganska illa ut i USA om 2-3 veckor.
Klimat och temperatur, rese- och levnadsvanor, sociala vanor och mönster är några exempel på faktorer som kan ha betydelse för spridning och spridningshastighet. Utöver åtgärder som vidtas. Som jag skulle sammanfatta som en del mer och en del mindre effektiva. Eftersom vi vet för lite så är det svårt att göra det som är bäst att göra. Jag tror ändå att det mesta som görs gör nytta för att hindra spridningen. Många åtgärder skadar på andra sätt, t.ex. ekonomiskt.
Jag tror att risken för värre konsekvenser än för andra, snart, inom några veckor, är stor för t.ex. Spanien, Tyskland, Frankrike och USA. Om det blir så, kan det ju innebära att dom börjar komma ur detta tidigare än andra?
Hur man än vänder på det så vet vi så finns det stora osäkerhetsfaktorer.
Förbättrade behandlingsmetoden och vaccin kan förändra allt. Det kommer säkert, men frågan är hur lång tid det tar?
–