2020-03-18, 20:44
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nej, de förstod inte. De trodde väl som Tegnell att Kina skulle stoppa spridningen.

Något sådant. Grejen man får hoppas för Sveriges och andra länders skull är att man snabbare agerade för att t.ex stänga akutsjukvården eller öppna mottagningar. I Italien spreds smittan som det verkar väldigt snabbt på just detta sätt. Nu har Sverige med många andra stängt ner denna. Återstår att se om det får verkan.

För att denna skit inte ska spridas på akutmottagningar som den gjorde i Italien. För just Sverige är man ju dock oroad över att detta kanske hände försent. Sedan har vi grejen med hemvården också. Man agerar lite sent i Sverige när man borde tagit lärdom från andra länder.
Citera
2020-03-18, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Noll döda idag eller? Mirakulöst om vi klarar oss när vi borde ligga värst till i absolut hela världen med tanke på hur vi hanterat situationen- dvs genom att göra absolut ingenting. Ett mirakel alltså.

Två döda idag vad jag vet.
Citera
2020-03-18, 20:45
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Precis, det är sannolikhetslära och statistik inom matematik detta handlar om.

Vill man så kan man räkna på hur länge vi måste hålla oss i karantän som den idag eller värre för att vården inte skall överbelastas. Tegnell säger 3-4 månader, men det är till dess att vi har nått toppen när vi plattat ut kurvan, vi skall komma ned från toppen också. Jag räknade på sjukvårdens kapacitet utifrån vissa antaganden (då vi inte får alla data) och kom fram till att vid jul så skulle vi kanske kunna ta bort karantänerna.

Problemet här är att vi måste smitta 50% av befolkningen innan vi har flockimmunitet (om vi antar R0=2) Sedan kanske man kan hålla nere R på ca 1,5 med rimliga åtgärder, då räcker det med att smitta 33% av befolkningen (men då måste vi fortsätta att hålla dessa åtgärder).

50% på 10M är 5M, om vi antar att det är 5% som behöver IVA-vård och de behöver den under en vecka, då behövs det 7*250k=1,75M dygnsplatser. Om vi då antar att dessa då skall passas in 1750 IVA-platser (en uppskattning med fältsjukhus och andra omdaningar) så tar det 1000 dygn för att få plats med alla som behöver IVA-vård.

Om vi då säger att enbart 2,5% behöver IVA-vård, då tar det 500 dygn. Om vi nu pressar ihop dessa 500 dygn på 250 dygn, ed en puckel på mitten så kommer vi oavsett hur vi gör få 250 vårddygn som inte kommer att få plats. Här kan man då dribbla med siffrorna på olika sätt, men jag antar helt krasst att hälften av patienterna då inte kommer att få den vård de behöver och kommer att dö helt enkelt. Hälften av 2,5% på 5 miljoner är 62500 extra de dödsoffer förutom de runt 1% dödsoffer som man i Korea har haft med fullt tillgänglig vård, dvs totala antalet dödsoffer pga Covid-19 med dessa indata blir då runt 87500 dödsoffer i Sverige.

Nu kan man räkna fram och tillbaka på detta hur man vill, men om vi skall nå flockimmunitet på 250 dygn, då skall väldigt många människor prioriteras bort.

Så när Tegnell säger att man skall kunna spela fotboll i mitten av sommaren, eller när man säger att vi skall ha det som vi har det nu eller värre i 3-4 månader, då måste verkligen någon av siffrorna ovan vara väldigt fel. Vilken siffra undrar jag? 250 dygn motsvarar drygt åtta månader!

Jag tar gärna emot förslag på beräkningar som visar att det är möjligt utan väldigt många dödsfall.

Jag har inga invändningar mot ditt sätt att räkna, men jag ser några osäkerhetsfaktorer så kan rita om kartan.

Om det går att få ner spridningsfaktorn (eller vad det kallas, hur många som varje insjuknad smittar) till under ett så ebbar ju det hela långsamt ut.

Det är så jag tolkat att man lyckats göra i Kina, eftersom spridningen avtar där. En mycket stor andel av landets 1,4 miljarder innevånare hör inte till dom 81000 som bekräftats varit sjuka. Ändå går spridningen långsamt nu. Om man kan lita på siffrorna?

Det finns IOFS flera osäkerhetsfaktorer som kan peka i olika riktningar.

Jag försöker följa vad som händer i olika länder, bl.a. här.
https://ncov2019.live/data

När jag försöker tolka statistiken så anstränger jag mig för att väga in (ungefärliga siffror):
– Inkubationstiden, som kan vara uppåt ca 10 dagar eller t.o.m. mer.
– Tiden från insjuknande till död hos dom som avlider, som kanske är ca två veckor eller mer.

Det har t.ex. uppskattats att USA ligger ca 10 dagar efter Italien, men har en liknande utveckling. Med tanke på att USA har 5-6 gånger så stor befolkning så kan det se ganska illa ut i USA om 2-3 veckor.

Klimat och temperatur, rese- och levnadsvanor, sociala vanor och mönster är några exempel på faktorer som kan ha betydelse för spridning och spridningshastighet. Utöver åtgärder som vidtas. Som jag skulle sammanfatta som en del mer och en del mindre effektiva. Eftersom vi vet för lite så är det svårt att göra det som är bäst att göra. Jag tror ändå att det mesta som görs gör nytta för att hindra spridningen. Många åtgärder skadar på andra sätt, t.ex. ekonomiskt.

Jag tror att risken för värre konsekvenser än för andra, snart, inom några veckor, är stor för t.ex. Spanien, Tyskland, Frankrike och USA. Om det blir så, kan det ju innebära att dom börjar komma ur detta tidigare än andra?

Hur man än vänder på det så vet vi så finns det stora osäkerhetsfaktorer.

Förbättrade behandlingsmetoden och vaccin kan förändra allt. Det kommer säkert, men frågan är hur lång tid det tar?

Citera
Medlem
Vargen kommer! Ett tiotal multisjuka gamlingar har dött i Sverige.
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Inte en person under 30 har dött i Italien. För helvete.

varför ligger en nedsövd 16-åring i respirator i nederländerna då?
Citera
Medlem
sannes avatar
Har ni gjort testet på 1177, ville bara kolla så testade mig.

Citat:
Självskattningstestet visar:
att du bör ringa 1177 för telefonrådgivning. Just nu kan det vara långa kötider.

Om du har svåra andningsbesvär, kontakta 112.

Du hittar mer information på Om coronaviruset i Stockholm - 1177 Vårdguiden.

Utreds för allvarlig sjukdom, är äldre än 30.
Att komma fram på 1177 är omöjligt och jag klarar mig hemma än så länge, jobbar hemifrån tack och lov.

https://corona.sll.se/
Citera
2020-03-18, 20:46
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är också människor.

Det var ironi, och riktat till förnekarna i tråden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Men, det är ju bara gamla.
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej mörkt nu 475 i Italien idag största siffran i ett land hittills.
Du ska aldrig bli äldre - eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Väldigt många av mina kursare ställer sig helt oförstående till regeringens beslut och verkar inte inse allvaret. De gnäller mest över att behöva plugga på distans, trots att skolan redan fixat upplägget för den kommande tiden med digitala plattformar o.s.v. sedan tidigare.
Lärarna har dessutom flaggat för att det finns en stor risk att detta skulle hända sedan flera veckor tillbaka men folk verkar liksom ha slagit dövörat till och satt som i chock när beskedet kom igår. "Men vår utbildning då!?"...

Förvånande hur få som uppdaterat sig eller ens följt nyhetsrapporteringen från övriga världen. Någon hade ingen aning om att länder stängt ner och en del hade inte ens koll på symptomen. Helt sanslöst.

Har även vänner som rapporterar att kollegor som är uppenbart sjuka med hosta jobbar på som vanligt.

Hoppet om att gemene man ska följa de rekommendationer som finns har jag sedan länge tappat. Det finns för många ute i samhället som är empatiskadade och med obefintlig ansvarskänsla.

Jag har också förlorat hoppet. Folk håller heller inte avstånd från varandra utomhus. Två svettdypande flåsande joggare sprang förbi mig med typ 30 cm avstånd, jag kände deras andedräkt, inte okej i nuläget 😰🤬😓
Senast redigerad av Schwedenland 2020-03-18 kl. 20:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Varför? För att över hundratusentals vårdpersonal måste bli hemma med sina ungar som löper noll risk med corona? Du vill alltså att vårt samhälle ska bryta samma fullständigt din jävla idiot som givetvis har noll antal barn.

Innan du börjar förolämpa kan du använda hjärnan en smula om det inte gör alltför ont. Barn med föräldrar som behövs i jobb kommer beredas plats på förskolor och fritids. Det är av den anledningen skolorna inte stängde ner i tid. Kommunerna inventerar.

Har fyra barn. 17, 15, 10 och 6 år.

Har du läst klart? Nu kan du dra åt helvete, ditt klappmongo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlxgustaf
Ok! Många gamla och sjuka kommer att dö. Men hjulen måste snurra för att samhället, vården och livet ska fungera. Det går inte att släcka ner hela samhället det kommer i längden kosta mer liv och lidande för alla. Skydda dina nära och kära gamla släktingar genom att hjälpa dem med sin vardag utan att sätta dem i riskzoner. Idioti att folk får gå hemma med sina skolbarn ist för att jobba.

Men om alla är sjuka samtidigt så finns ingen vårdpersonal och då kommer fler att dö, och då inte bara gamla. Vi måste försöka plana ut det.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
10 döda av 11 möjliga fall är 91% eller vad får du det till?

Jag ber så mycket om ursäkt, jag läste 9,1%, Det är ibland enkelt men även förvillande i matematiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in