2020-03-18, 20:41
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Sov du igenom alla mattelektioner eller låg du i koma under många år?

10 döda av 11 möjliga fall är 91% eller vad får du det till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Kanske är det Tegnellförbannelsen som drabbat Italien. Tegnell sa igår att Italien nått sin kulmen.

Kan det vara. Kulmen i Sverige var nådd för en vecka sen sade han då. Ööh...tjena.
Tegnell verkar vara något före verkligheten.
Citera
Medlem
Karlxgustafs avatar
Ok! Många gamla och sjuka kommer att dö. Men hjulen måste snurra för att samhället, vården och livet ska fungera. Det går inte att släcka ner hela samhället det kommer i längden kosta mer liv och lidande för alla. Skydda dina nära och kära gamla släktingar genom att hjälpa dem med sin vardag utan att sätta dem i riskzoner. Idioti att folk får gå hemma med sina skolbarn ist för att jobba.
Citera
2020-03-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
I morgon tas beslutet att skolorna stängs ner. Allt annat vore extremt sensationellt och bortom all rim och reson.

Inte ens denna regering...

Med tanke på att lagstödet kommer först på måndag och förberedelserna inte är i närheten av klara så verkar det högst osanolikt. Stänger dom händer det typ onsdag nästa vecka.
Citera
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
I morgon tas beslutet att skolorna stängs ner. Allt annat vore extremt sensationellt och bortom all rim och reson.

Inte ens denna regering...

Varför? För att över hundratusentals vårdpersonal måste bli hemma med sina ungar som löper noll risk med corona? Du vill alltså att vårt samhälle ska bryta samma fullständigt din jävla idiot som givetvis har noll antal barn.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Väldigt många av mina kursare ställer sig helt oförstående till regeringens beslut och verkar inte inse allvaret. De gnäller mest över att behöva plugga på distans, trots att skolan redan fixat upplägget för den kommande tiden med digitala plattformar o.s.v. sedan tidigare.
Lärarna har dessutom flaggat för att det finns en stor risk att detta skulle hända sedan flera veckor tillbaka men folk verkar liksom ha slagit dövörat till och satt som i chock när beskedet kom igår. "Men vår utbildning då!?"...

Förvånande hur få som uppdaterat sig eller ens följt nyhetsrapporteringen från övriga världen. Någon hade ingen aning om att länder stängt ner och en del hade inte ens koll på symptomen. Helt sanslöst.

Har även vänner som rapporterar att kollegor som är uppenbart sjuka med hosta jobbar på som vanligt.

Hoppet om att gemene man ska följa de rekommendationer som finns har jag sedan länge tappat. Det finns för många ute i samhället som är empatiskadade och med obefintlig ansvarskänsla.

Det är lite stökigt för oss på universiteten nu, men riktlinjerna som jag har sett/hört är ju typ att ”försöka göra det bästa av situationen, ingen förväntar sig att ni ska göra fantastiska föreläsningar med så kort varsel. Obligatoriska moment typ labbar får ersättas med hemuppgifter”. Det ska nog lösa sig, studenterna får ta lite större ansvar för egenstudier och läsning istället, något de kanske inte är bäst på men något som ändå borde kunna krävas av universitetsstudenter. Det jobbigaste är ju för utbytesstudenter som gör sina examensarbeten, de kan nog få det lite knepigt
Citera
Medlem
Legionariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det som menas med peaken är antal nya insjuknade per dag. Vi lär se många dödsfall rapporteras varje dag en tid framöver.

Dödsfallen kommer, tyvärr, att fortsätta. Jag pratar endast om nya infekterade, och att man nu lyckas hålla fler ifrån att bli infekterade. Säkerligen kommer fler bekräftade fall också gå upp, p.g.a att man testar fler folk, men att inte fler blir infekterade.

Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Har du tittat på Nigeria på sista tiden?

Viruset trivs bra även i värme.

https://www.aa.com.tr/en/africa/covid-19-nigeria-bans-travelers-from-13-countries/1771019

"As of Wednesday, Nigeria had only three confirmed COVID-19 cases, according to the World Health Organization’s (WHO) data.

The virus emerged in Wuhan, China, last December, and has now spread to at least 164 countries and territories around the globe."

"Under Onsdagen hade Nigerian enbart 3 bekräftade fall av CoVid-19, enligt WHO.

Viruset uppkom i Wuhan och har nu spridit sig till åtminstone 164 länder och territorier i världen."

Förvisso har jag ingen större tilltro till Afrikansk medicinvård att bekräfta fall, om dessa ens har tillgång till en bra tillströmning av testkit, men hoppet finns
Senast redigerad av Legionarii 2020-03-18 kl. 20:45.
Citera
2020-03-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Men, det är ju bara gamla.

Det är också människor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Detta är tyvärr bara början. Vänta tills saker blir riktigt allvarliga både avseende hälsa samt ekonomi. Kanske går Sverige in i en ekonomisk depression. Svårt att fortsätta ha minusränta de närmaste 20 åren.

Ekonomin är oroande absolut samtidigt tro jag det kommer lösa sig, hjälppacket och många e kåta på börsen kommer nog göra sitt. sen kommer folk tappa pengar garanterat förhoppningsvis tappar dom som har jävligt mycket pengar lite extra .

men deprissionen kommer för eller senare absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Precis. Helt obefogat att bli uppspelt och drabbas av panik. Enda man behöver tänka på är att inte smitta äldre/sjuka och sköta hygienen extra noggrant.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte bara det, de idiotförklarar alla som inte delar deras dystopiska bild. Jag får det inte till annat än att de vill att världen ska låsa in sig i 18 månader och komma ut först när ett vaccin finns. Det kommer nog i så fall att vara det enda som finns.

3 friska fläktar här inne det är kul o se , grejen är ju att det här är något som har blivit upphajjpat i propertion till vad det är. x antal tusen ja men kolla vad influensan dödar per år vi e inte ens i närheten där än
Citera
Medlem
Citat:
Tyvärr brukar det vara så. Jag har tjatat om vad som borde göras i denna tråd sen i januari. Nu har detta gjorts av samtliga andra länder i Europa utom Sverige.

Förutom att alla borde bära ansiktsmasker oxå. Det kommer skära ner R0 med mer än hälften, kanske så mycket som 75%. Social distansering löser resten så är vi nere i under 1. Så gjorde Kina, och de länder som löst detta.

Kineserna klarade att ta på sig dessa utan problem, men i Sverige är vi för dumma för att klara av att hantera en sådan enligt Anders Tegnell. Men så handlar det nog mycket om ekonomi oxå, i Kina fick ju invånarna sådana utdelade gratis av staten.

Tror ärligt att nuvarande åtgärder redan tryckt ner R0 kraftigt. Skulle inte vara förvånad om Norge redan i dagsläget är vid 1. Lite mer åtgärder i Norge och de kan om två veckor visa upp en strålande utveckling som vi kan efterapa.

Lyckligtvis kan vi nog få ta del av deras sjukvårdsresurser när de närmar sig segern.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-18 kl. 20:47.
Citera
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte vilken statistik du syftar på, men det står hur många som ingår under cirkeln om du syftar på den statistiken som jag refererade till.

Ponera att det var ett mörkertal i Kina på 500 000, det är ungefär vad man brukar få höra och det är möjligt.

Men isåfall, efterssom de aldrig testades och infördes i statistiken, vart tog den smittan vägen? De borde ju ha fortsatt smittspridningen i samhället, rest runt och infekterat hela kina tillslut. De hade aldrig fått stopp på det.

Om det inte vore för karantänen förstås. Och ansiktsmaskerna.

Har vi såna här? Hur tror du det kommer gå här tror du?

Jag syftar på den statistiken vi hela tiden diskuterat, nämligen den som säger att Italien har en hög andel med svåra/kritiska symptom och där du har påstått att mörkertal är fantasier. Sanningen är dock att det inte finns en chans att man kan ha haft resurser till att testa alla med milda symptom och andel svåra fall därför framstår som mycket större än den är i verkligheten.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Säga vad man vill om coronaviruset men på bild ser de faktiskt estetiskt tilltalande ut.
Om jag nu får frångå allvaret lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in