2020-03-18, 20:08
Medlem
Jag har satt morsan 73 år och farsan 75 med diabetes i husarrest en månad. Ska.beställa två fotbojor från Teknikmagasinet så jag.har koll på de obstinata pensionärerna.
Citera
2020-03-18, 20:09
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Tycker man upprepar vareviga dag i alla sändningar man kan tänka sig: "Vi måste skydda de äldre". Man tänker att de kan ta det som stor omsorg, även om det i slutändan kanske mer handlar om att man inte vill att de ska ta upp vårdplatser.

Backa bandet 2 månader, dom gamla blir äldre, bla bla bla. Precis ALLA ökande kostnader i samhället beror på den åldrande befolkningen. Hörs det bekant ut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Två veckor efter i vad? Spanien noterade sitt första fall på fastlandet den 25/2. Sverige hade första bekräftade fallet 31/1 sen dröjde det till 26/2 innan nästa kom. Ligger vi inte tidsmässigt lika med Spanien fast med bättre förutsättningar att begränsa smittan då.

Spanien är mycket mer tätbefolkat än Sverige med minde landyta.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Var läser du det?
2978 döda/(2978+4025 recovered)
Citera
2020-03-18, 20:10
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dödligheten är större i coronan än vanlig influensa. Men den kommer att trubbas av och bli mindre aggressiv är min gissning.

Jag håller tummarna för att du har rätt.

Prognoserna som de riktiga experterna internationellt jobbar efter ser inte bra ut.
Citera
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
In princip all hållbar mat är slut , jag är glad att jag bunkrar. Lyssna inte på politikerna kring detta...lastbilar står stilla vid gränserna och kan inte passera

Just därför stänger volvo och Scania sin fabriker.

Har mitt förråd redo , nu handlar jag bara färska grejer och äter vecka för vecka

EU har stora problem med de stängda gränserna

Jävligt många lastbilar kommer ifrån Helsingör just nu med färjan och har varit så sen danmark stängde, skulle säga 90% av vad det brukar vara.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo men hur jävla mkt värktabletter kan man behöva? Jag köper typ en ask värktabletter om året.
Det är ju det jag säger. Ingen behöver det. Ingen behöver toapapper för ett år heller. Om du har såna människor i din närhet bör du ta dig en funderare. Det är många fasader som krackelerar i dessa tider. Kan vara värt att ha koll på sånt så man inte hamnar i en dålig situation pga andra.
Citera
2020-03-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persson90
Kommenterade i en nu stängd tråd och blev hänvisad hit. Tycker dock att min reflektion är relevant här också.

Även om vi skulle stänga ner hela Sverige, blockera gränserna så att inte en kotte kommer in och tvångsisolera alla som är smittade + deras närmaste omgivning, vad tror ni kommer att hända så fort vi öppnar gränserna igen? Svaret är att vi kommer få in det i landet igen.

Detta viruset kommer att resa runt i världen under överskådlig framtid då det kommer att dyka upp nya smittområden. Ifall vi INTE bygger upp någon sorts flockimmunitet i Sverige kommer vi att vara beroende av de hårda restriktionerna fram tills dess att vi har lyckats ge vaccin till åtminstone 60% av befolkningen.

Det kanske enligt vissa är en rimlig åtgärd att isolera varenda land i världen i upp till två år på grund av en allvarlig version av influensan - men sanningen är att dessa åtgärder har potential att ta livet av minst lika många personer eller fler på grund av den total inbromsning som sker av ekonomin. Dessa personer kanske inte kommer att dö just här i västvärlden till att börja med, men i områden där fattigdomen redan är stor och där produktion är en av de största inkomstkällorna (inte tjänster) kommer detta att kännas hårt.

Jag vill också tillägga - är det värt att förvänta sig av varje ung och frisk person att isolera sig under två år av sitt liv för att bromsa denna sjukdom? I Italien dog exempelvis i runda slängar 25 000 personer av influensarelaterade sjukdomar under ett år mellan 2015 och 2016. De 2500 personer som är döda just nu, är faktiskt inte anmärkningsvärt under 1 månads tid så här långt.

Således är en förhållandevis långsam uppbyggnad av en flockimmunitet den enda rimliga slutsatsen och den Svenska strategin framstår som rimlig.

Men när du tar upp dina dödssiffror på en vanlig influensa är det ingen överbelastning av vården, de talen kommer att skjuta upp lite mer

Det som gör en mest irriterad, är ju att om du snabbt blir dålig, så har du en skitlång väntetid framför dig. hopplös skit. Betänk de som hinner att bli medvetslösa, eller dö under tiden.
Citera
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
[Döda]/[Döda+Tillfrisknade] = Virusets dödlighet

läser man det inte som smittade/döda?
Senast redigerad av 199702042 2020-03-18 kl. 20:13.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Var läser du det?
[Döda]/[Döda+Tillfrisknade] = Virusets dödlighet
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Kina börjar skälla på Sverige nu.
Vill ha en ursökt för allt media har skrivit om Kina och viruset.
Media som själv skriver om hur vi ickejournalister eller virusexperter beter oss illa mot Tegnell, alla experter och regering.
Vem skall be om ursäkt. Media eller regeringen.
Citera
Medlem
Noll döda idag eller? Mirakulöst om vi klarar oss när vi borde ligga värst till i absolut hela världen med tanke på hur vi hanterat situationen- dvs genom att göra absolut ingenting. Ett mirakel alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in