2020-03-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har förstått detta. Men för två veckor sen trodde han att KPs lösning är SE eller CA. Antingen har han gått ifrån sina gamla tankar, eller så tror han KP är fel ute
Jag tror han är försiktigt positiv till KP:s lösning. Blir inte helt förvånad om vissa som trott på en konspiration nu omvärderar detta i ljuset av att "facit" mest troligt snart presenteras.

Om det gick att satsa pengar på om det rör sig om en ensam GM kontra en konspiration, hur många skulle egentligen våga satsa en rejäl slant på en konspiration? Jag tror det är en ganska liten andel av de som säger tro på den typen av spår. En konspiration är mer intressant och spännande men en ensam GM är mer sannolik. Man måste skilja på vad man vill ska vara sant och vad som är sant.
Citera
2020-03-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Jag hoppas hon och alla får upprättelse när "lösningen" presenteras. Men jag är skeptisk.
Tyvärr är hon avliden.
Men de hade tre söner som är värda en upprättelse.
V i glömmer bort att OP också var pappa och sönernas liv måste ha färgats av det som hände.
Hade det varit min pappa hade jag ställt till ett helvete rent ut sagt.
Citera
2020-03-18, 20:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Eftersom jag alltid kommer att tro att MOP är ett slumpmässigt dåd begånget av ensam GM,så brottas jag ständigt med Grandmannen.
Eftersom jag anser att dådet är begånget av..enligt ovan,så måste jag dessutom få iväg åbäket från Grand till brottsplatsen.

Kort sagt så tror jag på alternativ ett.Jag har jäkligt svårt för någon promenad av GM på den östra sidan.Framförallt NFs vittnesmål finner jag stadigt,och det verkar ju onekligen peka på AB såsom den man som vandrar tio meter bakom LOP.

IMs vittnesmål känns sammantaget lite skakigt,och hans tidsuppfattning ger jag inte mycket för.Dock så tror jag inte att han ljuger eller att han missuppfattar att det verkligen står någon och väntar in LOP.Att denne stått där i tre-fyra minuter tror jag dock icke på.

GM kan tänkas ha gått nästan hela sträckan på västra sidan.Han stannar inte upp därför att LOP ställer sig och tittar vid Sari,utan han promenerar på då han vill komma till sitt mål så fort som möjligt.Det är inget otänkbart scenario.GM blir möjligen överraskad av att LOP knallar söderut efter att ha besett den värdelösa rullen Bröderna Mozart..men när de väl gör det så är naturligtvis logiskt att anta att de kommer att spatsera fram till hörnet av Tunnelgatan..särskilt som de korsar Sveavägen.
Wall anser att GM måste stå kvar och avvakta till LOP tittat klart i Saris skyltfönster.Jag håller inte med om detta.Vidare så kan man tänka sig att LOP tittar i mer skyltfönster än Saris på sin väg söderut,samt att IM missar när GM korsar gatan enligt resonemang ovan.

Detta ger inte GM mycket tid,men det ger tillräckligt enligt mitt förmenande.

Jag vill naturligtvis understryka att detta resonemang är just ett resonemang..men så är det ibland när det gäller MOP.Ingen får alla pusselbitar på plats och Grandmannens förflyttning från biografen Grands närhet till brottsplatsen är en uppenbar svaghet när det gäller scenariot ensam GM.

Jag tror således att brottsplatsen är slumpmässig sett ur ett längre perspektiv,men jag tror likaledes att GM har en klar plan för hörnet Tunnelgatan när han inser att LOP spatserar söderut.
Vill man här flika in initialerna CA,så låter det sig göras relativt smärtfritt.

Hörnet Tunnelgatan har han sett många gånger.

Jag har nån känsla att GM gick över Sveavägen vid Tunnelgatan. Genade nära reklamskylten och in till Dekorima, sen väntade in. Frågan är om GM precis kom över när det var rött för bilarna, eller om han kom tidigare, kanske en rödljuscykel innan.
Citera
2020-03-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tror det var Bertil W. som var på Cafét, fåfäng nog att komma i uniform och tillräckligt snygg även i den åldern. Liknar hans modus...

Först så tillhörde han väl tidigare signaltrupperna/ Fst/säk och inte något jägarförband eller genomgången jägarkurs för befäl från andra truppslag. Detta med tanke på att militären bar basker.

Att BW som flydde till Cypern och mig veterligen inte lämnade ön skulle komma till Sverige i augusti 1989 för att varna / förtäckt småhota ett sextonårigt mordvittne inför rättegången mot CP när han själv påstår att han också skulle ha mördats vid samma tillfälle låter inte troligt.

Dessutom är väl den gängse uppfattningen att han på uppdrag av Craig Williamson planterade PKK spåret. Ännu en anledning att inte komma till Sverige.

Om en svensk officer styr och ställer med vittnen i upptakten till en mordrättegång gällande mordet på Sveriges statsminister så är det inte en yngre officer (subalternofficer) utan snarare en karriärofficer sanktionerad på högsta nivå, ÖB / stf ÖB. Senare i karriären återfinner vi honom nog då i den allra högsta ledningen i Sveriges krigsmakt i så fall.
Senast redigerad av Utredaren 2020-03-18 kl. 20:30.
Citera
2020-03-18, 20:22
Medlem
Citat:
Jag har nån känsla att GM gick över Sveavägen vid Tunnelgatan. Genade nära reklamskylten och in till Dekorima, sen väntade in. Frågan är om GM precis kom över när det var rött för bilarna, eller om han kom tidigare, kanske en rödljuscykel innan.

Kan tänkas helt klart.
Vidare så måste man komma ihåg Nicola Fauzzis 43 extra sekunder.De kan inte bara bortses ifrån.
Sammantaget så ger detta GM hyggligt med tid där i hörnet Dekorima.
Citera
2020-03-18, 20:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Eftersom jag alltid kommer att tro att MOP är ett slumpmässigt dåd begånget av ensam GM,så brottas jag ständigt med Grandmannen.
Eftersom jag anser att dådet är begånget av..enligt ovan,så måste jag dessutom få iväg åbäket från Grand till brottsplatsen.

Kort sagt så tror jag på alternativ ett.Jag har jäkligt svårt för någon promenad av GM på den östra sidan.Framförallt NFs vittnesmål finner jag stadigt,och det verkar ju onekligen peka på AB såsom den man som vandrar tio meter bakom LOP.

IMs vittnesmål känns sammantaget lite skakigt,och hans tidsuppfattning ger jag inte mycket för.Dock så tror jag inte att han ljuger eller att han missuppfattar att det verkligen står någon och väntar in LOP.Att denne stått där i tre-fyra minuter tror jag dock icke på.

GM kan tänkas ha gått nästan hela sträckan på västra sidan.Han stannar inte upp därför att LOP ställer sig och tittar vid Sari,utan han promenerar på då han vill komma till sitt mål så fort som möjligt.Det är inget otänkbart scenario.GM blir möjligen överraskad av att LOP knallar söderut efter att ha besett den värdelösa rullen Bröderna Mozart..men när de väl gör det så är naturligtvis logiskt att anta att de kommer att spatsera fram till hörnet av Tunnelgatan..särskilt som de korsar Sveavägen.
Wall anser att GM måste stå kvar och avvakta till LOP tittat klart i Saris skyltfönster.Jag håller inte med om detta.Vidare så kan man tänka sig att LOP tittar i mer skyltfönster än Saris på sin väg söderut,samt att IM missar när GM korsar gatan enligt resonemang ovan.

Detta ger inte GM mycket tid,men det ger tillräckligt enligt mitt förmenande.

Jag vill naturligtvis understryka att detta resonemang är just ett resonemang..men så är det ibland när det gäller MOP.Ingen får alla pusselbitar på plats och Grandmannens förflyttning från biografen Grands närhet till brottsplatsen är en uppenbar svaghet när det gäller scenariot ensam GM.

Jag tror således att brottsplatsen är slumpmässig sett ur ett längre perspektiv,men jag tror likaledes att GM har en klar plan för hörnet Tunnelgatan när han inser att LOP spatserar söderut.
Vill man här flika in initialerna CA,så låter det sig göras relativt smärtfritt.

Hörnet Tunnelgatan har han sett många gånger.

Det som är lockande med ’Förföljaren’ är att det kräver väldigt lite och inte heller är motbevisat. Det fanns bokstavligen hundratals människor utanför Grand efter bion, även om skaran tunnades ut med tiden, och att då en enstaka person tar Sveavägen söderut 20-30 m, kanske ännu längre, bakom LOP, vem minns med säkerhet att så inte var fallet ?

Jag håller också med om att IMs tidsuppfattning är skakig, men om samma person som han ser vid Dekorima just har korsat gatan så borde han koppla ihop det. Därför måste GM ha haft lite marginal här, säg 30 sekunder eller så. Då blir det tight att hinna fram om GM startar mittemot Sari: 100 m plus korsa gatan och ändå hinna dit 30 sekunder före LOP. Kanske.

Tack för recensionen av Osten-filmen: nu slipper jag se den! :-D
Citera
2020-03-18, 20:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det där med rödljuset är en bra poäng: om GM hade gått mot röd gubbe precis framför IM tänker jag att han borde lagt märke till det med. Å andra sidan hade han knappast hunnit fram till en tidigare rödljuscykel (1 minut innan, eller mer?).

Jag är nästan mer inne på mina alternativ (1-2): förföljelse på östra sidan. Hur säkra kan vi vara på att NF och AB uppfattar och minns huruvida en diskret klädd man mötte eller passerade dem 1-2 minuter före skotten? AB står och kollar efter sina 3 kamrater söderut på Sveavägen och de 3 inne vid bankomaten. NF kan ha gått och funderat på lite vad som helst. Det är ju en sak att minnas vad man såg, en annan att vara säker på vad man inte såg.
Citera
2020-03-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Jag hoppas hon och alla får upprättelse när "lösningen" presenteras. Men jag är skeptisk.

Eftersom det kommer presenteras en annan "lösning" än CP så lär det väl bli allt annat än upprättelse - snarare spekulationer om hennes agenda och "falska" vittnesmål. Det blir nog tyvärr eftermälet och det är beklagligt för hon kan inte lastas för mycket av det som skrivs om henne, bl.a i den här tråden.
Citera
2020-03-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stangeror
Eftersom det kommer presenteras en annan "lösning" än CP så lär det väl bli allt annat än upprättelse - snarare spekulationer om hennes agenda och "falska" vittnesmål. Det blir nog tyvärr eftermälet och det är beklagligt för hon kan inte lastas för mycket av det som skrivs om henne, bl.a i den här tråden.

Tycker det finns andra att lasta för CP skadade spår. Definitivt inte LP som befann sig i en otroligt utsatt position.
Vi vet vilka dom är som ska spottas på.
Citera
2020-03-18, 21:25
Medlem
BarbaraStreisands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
”I väntan på Krister” här vid vägkanten så började jag läsa Gunnar Walls ”Mordgåtan Olof Palme” från 2018 (reflektion: MOP-författarna måste ha ett litet h-e att komma på nya titlar efter ha skrivit 5-10 böckar var!). Det som jag fastnade var kapitlet ”Förföljda” och avsnitten om Grandmannen och mordplatsen.

Jag har flera gånger upprepat mig om hur GM & MP är ett litet mysterium i sig, med MP enligt mig inte ett övervägt val utan en stundens ingivelse efter att LOP korsat Sveavägen till dess östra sida. Frågan är då hur GM hamnar på MP. Jag kan se följande alternativ:
  1. GM (= Grandmannen?) följer efter LOP, ser dem korsa gatan, går i förväg söderut, skyndar över Sveavägen och ställer sig vid Dekorima,
  2. Som (1) fast GM följer efter över gatan, skyndar förbi och väntar vid Dekorima.
  3. Som (2) fast GM går bakom hela vägen till MP,
  4. GM väntar vid MP hela tiden och har ev. radiokontakt med spanare vid Grand,
  5. GM väntar vid MP därför att han har stämt träff med LOP eller OP där.

Wall går igenom (1-3) tämligen noggrant , även om han kanske överdriver hur länge GM måste vänta vid alt. (1) innan hann skyndar söderut. Det blir väldigt stressigt oavsett eftersom LOP bara har 100 m att gå, och IM ser ingen vare sig skynda sig över gatan eller längs Skandiahuset. Alt. (2) och (3) är såvitt jag kan se i princip omöjliga att förena med NF och ABs vittnesmål.

Alt. (4) har mängder med förespråkare och passar in i både polis- och Sydafrika-spår. Problemet jag ser här är att GM återigen har väldigt kort tid att hinna till MP. Om vi antar att vi har två ”operatörer”, vilket redan det är mycket kan man tycka, så måste minst en vänta N om Grand, d.v.s. den väg LOP tog till Grand. Den andra kan stå söderut, men rimligen på V sidan som är vägen mot Gamla Stan och närmaste T-bana. Då måste GM dels ha sett LOP korsa Sveavägen, dels ha hunnit över innan de promenerat de 100 m söderut till MP. Det placerar denne GM nära gathörnet vid IM, och det är märkligt att denne sett någon stå vid Dekorima men inte någon korsa gatan precis framför honom.

Det sista alternativet (5) är möteshypotesen. Hur jag än funderar så kommer den tillbaka. Hur tänker ni andra?
Twist på alt 4,

Operatören ”fållar” LOP mot MP.

Har detta varit uppe? Något som talar för, att Mårten såg LOP tala med någon innan de gick plus att Mårten såg någon stirra argt på dem.

Hur hade ni gjort om ni skulle förmå någon att gå en viss väg? Titta argt borde vara en standardmetod väl, plus verka tokig.
Citera
2020-03-18, 21:32
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaraStreisand
Twist på alt 4,

Har detta varit uppe? Något som talar för, att Mårten såg LOP tala med någon innan de gick plus att Mårten såg någon stirra argt på dem.

Hur hade ni gjort om ni skulle förmå någon att gå en viss väg? Titta argt borde vara en standardmetod väl, plus verka tokig.
Varför skulle i så fall inte LP ha sagt det?
Citera
2020-03-18, 21:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaraStreisand
Twist på alt 4,

Det är många som är närmast besatta av Dekorima-hörnet. Man skulle kunna tro att bara man får dit sitt offer så dör han av sig själv.

Skämt åsido, all exponering innan mordet är ju dålig. Ett bättre val är att skjuta OP när han står vid övergångsstället och sedan ta Adolf Fredriks kyrkogata västerut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in