”I väntan på Krister” här vid vägkanten så började jag läsa Gunnar Walls ”Mordgåtan Olof Palme” från 2018 (reflektion: MOP-författarna måste ha ett litet h-e att komma på nya titlar efter ha skrivit 5-10 böckar var!). Det som jag fastnade var kapitlet ”Förföljda” och avsnitten om Grandmannen och mordplatsen.
Jag har flera gånger upprepat mig om hur GM & MP är ett litet mysterium i sig, med MP enligt mig inte ett övervägt val utan en stundens ingivelse efter att LOP korsat Sveavägen till dess östra sida. Frågan är då hur GM hamnar på MP. Jag kan se följande alternativ:
- GM (= Grandmannen?) följer efter LOP, ser dem korsa gatan, går i förväg söderut, skyndar över Sveavägen och ställer sig vid Dekorima,
- Som (1) fast GM följer efter över gatan, skyndar förbi och väntar vid Dekorima.
- Som (2) fast GM går bakom hela vägen till MP,
- GM väntar vid MP hela tiden och har ev. radiokontakt med spanare vid Grand,
- GM väntar vid MP därför att han har stämt träff med LOP eller OP där.
Wall går igenom (1-3) tämligen noggrant , även om han kanske överdriver hur länge GM måste vänta vid alt. (1) innan hann skyndar söderut. Det blir väldigt stressigt oavsett eftersom LOP bara har 100 m att gå, och IM ser ingen vare sig skynda sig över gatan eller längs Skandiahuset. Alt. (2) och (3) är såvitt jag kan se i princip omöjliga att förena med NF och ABs vittnesmål.
Alt. (4) har mängder med förespråkare och passar in i både polis- och Sydafrika-spår. Problemet jag ser här är att GM återigen har väldigt kort tid att hinna till MP. Om vi antar att vi har två ”operatörer”, vilket redan det är mycket kan man tycka, så måste minst en vänta N om Grand, d.v.s. den väg LOP tog till Grand. Den andra kan stå söderut, men rimligen på V sidan som är vägen mot Gamla Stan och närmaste T-bana. Då måste GM dels ha sett LOP korsa Sveavägen, dels ha hunnit över innan de promenerat de 100 m söderut till MP. Det placerar denne GM nära gathörnet vid IM, och det är märkligt att denne sett någon stå vid Dekorima men inte någon korsa gatan precis framför honom.
Det sista alternativet (5) är möteshypotesen. Hur jag än funderar så kommer den tillbaka. Hur tänker ni andra?