2020-03-18, 18:24
Moderator
farbror_barbros avatar
”I väntan på Krister” här vid vägkanten så började jag läsa Gunnar Walls ”Mordgåtan Olof Palme” från 2018 (reflektion: MOP-författarna måste ha ett litet h-e att komma på nya titlar efter ha skrivit 5-10 böckar var!). Det som jag fastnade var kapitlet ”Förföljda” och avsnitten om Grandmannen och mordplatsen.

Jag har flera gånger upprepat mig om hur GM & MP är ett litet mysterium i sig, med MP enligt mig inte ett övervägt val utan en stundens ingivelse efter att LOP korsat Sveavägen till dess östra sida. Frågan är då hur GM hamnar på MP. Jag kan se följande alternativ:
  1. GM (= Grandmannen?) följer efter LOP, ser dem korsa gatan, går i förväg söderut, skyndar över Sveavägen och ställer sig vid Dekorima,
  2. Som (1) fast GM följer efter över gatan, skyndar förbi och väntar vid Dekorima.
  3. Som (2) fast GM går bakom hela vägen till MP,
  4. GM väntar vid MP hela tiden och har ev. radiokontakt med spanare vid Grand,
  5. GM väntar vid MP därför att han har stämt träff med LOP eller OP där.

Wall går igenom (1-3) tämligen noggrant , även om han kanske överdriver hur länge GM måste vänta vid alt. (1) innan hann skyndar söderut. Det blir väldigt stressigt oavsett eftersom LOP bara har 100 m att gå, och IM ser ingen vare sig skynda sig över gatan eller längs Skandiahuset. Alt. (2) och (3) är såvitt jag kan se i princip omöjliga att förena med NF och ABs vittnesmål.

Alt. (4) har mängder med förespråkare och passar in i både polis- och Sydafrika-spår. Problemet jag ser här är att GM återigen har väldigt kort tid att hinna till MP. Om vi antar att vi har två ”operatörer”, vilket redan det är mycket kan man tycka, så måste minst en vänta N om Grand, d.v.s. den väg LOP tog till Grand. Den andra kan stå söderut, men rimligen på V sidan som är vägen mot Gamla Stan och närmaste T-bana. Då måste GM dels ha sett LOP korsa Sveavägen, dels ha hunnit över innan de promenerat de 100 m söderut till MP. Det placerar denne GM nära gathörnet vid IM, och det är märkligt att denne sett någon stå vid Dekorima men inte någon korsa gatan precis framför honom.

Det sista alternativet (5) är möteshypotesen. Hur jag än funderar så kommer den tillbaka. Hur tänker ni andra?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-18 kl. 18:52.
Citera
2020-03-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Märklig människa. Förklarar en hel del varför utredningen varit tungrodd. Mediahatet har inte lagt sig iallafall. Verkar mer kränkt av media än att polisen inte hittat mördaren.
Vågar säga att det ligger lögner bakom.

Min spontana uppfattning är att hon skuldbelägger media för mordet, sedan kan man spekulera i hur.
Störs i tråden av att så mycket kritik framförs mot LP. Jag anser att hon som person hade en oerhörd integritet och framstod sig själv som en handlingskraftig,utbildad och självständig person.Den bilden stämde förmodlingen ganska bra fram till avrättningen,som hon bevittnade,mot sin man. Jag tror att OP var mer lättsam som människa än LP.

Hon förändrades så klart som människa efter den upplevelsen och fick som alla svenskar ett uppvaknande att rättsstaten Sverige inte fungerade Dessutom med vetskap om att det var b.la hennes man som varit med och byggt upp denna rättsapparat.
Media och HH var rena katastrofen precis efter mordet.Att hon inte inte ville bli inspelad vid förhör kan vara tecken på orationellt tänkande,chock och tyvärr redan då misstro mot media.
Tyvärr läckte polis till media och då var förtroendet rubbat.

Tycker att hon fått stå ut med mycket kritik som ej har varit befogad,bara i denna tråd finns en del stollar som tror att hon sköt sin man.Ja jag småler åt idioter men för vissa verkar det vara en sanning.
Låt LP vara ifred Hon är också avliden men enligt några lever hon gott på nåt slott i France.
Citera
2020-03-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
”I väntan på Krister” här vid vägkanten så började jag läsa Gunnar Walls ”Mordgåtan Olof Palme” från 2018 (reflektion: MOP-författarna måste ha ett litet h-e att komma på nya titlar efter ha skrivit 5-10 böckar var!). Det som jag fastnade var kapitlet ”Förföljda” och avsnitten om Grandmannen och mordplatsen.

Jag har flera gånger upprepat mig om hur GM & MP är ett litet mysterium i sig, med MP enligt mig inte ett övervägt val utan en stundens ingivelse efter att LOP korsat Sveavägen till dess östra sida. Frågan är då hur GM hamnar på MP. Jag kan se följande alternativ:
  1. GM (= Grandmannen?) följer efter LOP, ser dem korsa gatan, går i förväg söderut, skyndar över Sveavägen och ställer sig vid Dekorima,
  2. Som (1) fast GM följer efter över gatan, skyndar förbi och väntar vid Dekorima.

Wall går igenom (1-3) tämligen noggrant , även om han kanske överdriver hur länge GM måste vänta vid alt. (1) innan hann skyndar söderut. Det blir väldigt stressigt oavsett eftersom LOP bara har 100 m att gå, och IM ser ingen vare sig skynda sig över gatan eller längs Skalndiahuset. Alt. (2) och (3) är såvitt jag kan se i princip omöjliga att förena med NF och ABs vittnesmål.

Alt. (4) har mängder med förespråkare och passar in i både polis- och Sydafrika-spår. Problemet jag ser här är att GM återigen har väldigt kort tid att hinna till MP. Om vi antar att vi har två ”operatörer”, vilket redan det är mycket kan man tycka, så måste minst en vänta N om Grand, d.v.s. den väg LOP tog till Grand. Den andra kan stå söderut, men rimligen på V sidan som är vägen mot Gamla Stan och närmaste T-bana. Då måste GM dels ha sett LOP korsa Sveavägen, dels ha hunnit över innan de promenerat de 100 m söderut till MP. Det placerar denne GM nära gathörnet vid IM, och det är märkligt att denne sett någon stå vid Dekorima men inte någon korsa gatan precis framför honom.

Det sista alternativet (5) är möteshypotesen. Hur jag än funderar så kommer den tillbaka. Hur tänker ni andra?

Alternativ 1. Efter att ha släppt av sina passagerare vid bankomaten kör IM västerut längs Tunnelgatan och vänder samt kör sedan tillbaka österut längs Tunnelgatan för att stanna i höjd med bankomaten och plocka upp sina medpassagerare då dessa tagit ut pengar. Från bankomatkvitton borde det gå att ungefärligt beskriva tidsförloppet. Under tiden IM vänder bilen finns möjlighet för GM att korsa Sveavägen osedd och ställa sig vid Dekorimafönstret.
Citera
2020-03-18, 18:42
Medlem
Pastor-Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Störs i tråden av att så mycket kritik framförs mot LP.

Problemet med LP är väl att hennes vittnesmål varit en av de felande länkarna i hela den här historien. Det ledde bara till misslyckanden.

Däremot anser jag det är lite spekulativt att tolka in för mycket i detta. Det är väl ändå troligt att Lisbet var chockad och inte riktigt hade koll på vad som pågick runt henne. Hennes man hade ju just blivit skjuten och låg och blödde ihjäl på trottoaren.
Citera
2020-03-18, 18:54
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Wall går igenom (1-3) tämligen noggrant , även om han kanske överdriver hur länge GM måste vänta vid alt. (1) innan hann skyndar söderut. Det blir väldigt stressigt oavsett eftersom LOP bara har 100 m att gå, och IM ser ingen vare sig skynda sig över gatan eller längs Skandiahuset. Alt. (2) och (3) är såvitt jag kan se i princip omöjliga att förena med NF och ABs vittnesmål.

5.
eller
6. Förutsåg vilken väg de skulle ta, sprang runt Skandiakvarterert och ställde sig vid Dekorimas port och väntade.
Citera
2020-03-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Störs i tråden av att så mycket kritik framförs mot LP. Jag anser att hon som person hade en oerhörd integritet och framstod sig själv som en handlingskraftig,utbildad och självständig person.Den bilden stämde förmodlingen ganska bra fram till avrättningen,som hon bevittnade,mot sin man. Jag tror att OP var mer lättsam som människa än LP.

Hon förändrades så klart som människa efter den upplevelsen och fick som alla svenskar ett uppvaknande att rättsstaten Sverige inte fungerade Dessutom med vetskap om att det var b.la hennes man som varit med och byggt upp denna rättsapparat.
Media och HH var rena katastrofen precis efter mordet.Att hon inte inte ville bli inspelad vid förhör kan vara tecken på orationellt tänkande,chock och tyvärr redan då misstro mot media.
Tyvärr läckte polis till media och då var förtroendet rubbat.

Tycker att hon fått stå ut med mycket kritik som ej har varit befogad,bara i denna tråd finns en del stollar som tror att hon sköt sin man.Ja jag småler åt idioter men för vissa verkar det vara en sanning.
Låt LP vara ifred Hon är också avliden men enligt några lever hon gott på nåt slott i France.

Vad exakt har läckt till media? Jag har försökt få klarhet i hennes uttalanden kring det men inte förstått vad.
Signalement eller dom fientliga debattartiklarna som skrevs när OP levde?
Mordet förändrade mångas liv, speciellt de i direkt anslutning till mordplatsen och några har farit direkt illa.
Lägg sedan till otaliga självmord.
Går ju givetvis inte att jämföra med LP trauma men hennes agerande visar på en brist på empati åt de människor som gjort uppoffringar.
Citera
2020-03-18, 19:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Alternativ 1. Efter att ha släppt av sina passagerare vid bankomaten kör IM västerut längs Tunnelgatan och vänder samt kör sedan tillbaka österut längs Tunnelgatan för att stanna i höjd med bankomaten och plocka upp sina medpassagerare då dessa tagit ut pengar. Från bankomatkvitton borde det gå att ungefärligt beskriva tidsförloppet. Under tiden IM vänder bilen finns möjlighet för GM att korsa Sveavägen osedd och ställa sig vid Dekorimafönstret.
Jag får vid tillfälle gå igenom tiderna mer exakt, men GM kan knappast stått mer än en halvminut vid MP. Han skall hinna från Adolf Fredriks kg ner till Tunnelgatan (~120 m) och korsa trafiken på Sveavägen.

Sedan har vi förstås detaljen att det är minst sagt dåligt med vittnesmål av förföljare, och att Grandmannen och GM har olika signalement. Min tolkning av PU är att från början antagit att LOP var förföljda och tolkat alla vittnesmål i den riktningen, vilket inte är så konstigt med tanke på den udda mordplatsen. De såg kanske ingen annan rimlig förklaring. En nykter granskning stöder vad jag kan se inte alls att LOP var förföljda, snarare tvärtom.
Citera
2020-03-18, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vad exakt har läckt till media? Jag har försökt få klarhet i hennes uttalanden kring det men inte förstått vad.
Signalement eller dom fientliga debattartiklarna som skrevs när OP levde?
Mordet förändrade mångas liv, speciellt de i direkt anslutning till mordplatsen och några har farit direkt illa.
Lägg sedan till otaliga självmord.
Går ju givetvis inte att jämföra med LP trauma men hennes agerande visar på en brist på empati åt de människor som gjort uppoffringar.

Det första LP sa till Rimborn på sjukhuset var att hon trodde Ustasja kunde ligga bakom mordet, men det ville hon ej skulle komma ut till allmänheten, troligen för att hon fruktade för sin familjs säkerhet. Tog det en eller två dagar innan det var i tidningen?
Citera
2020-03-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det första LP sa till Rimborn på sjukhuset var att hon trodde Ustasja kunde ligga bakom mordet, men det ville hon ej skulle komma ut till allmänheten, troligen för att hon fruktade för sin familjs säkerhet. Tog det en eller två dagar innan det var i tidningen?

Tack. Hade varit intressant och läsa om det.
Citera
2020-03-18, 19:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Det gick ut i det första Rikslarmet.
Citera
2020-03-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det gick ut i det första Rikslarmet.

Haha just det ännu värre.
Citera
2020-03-18, 19:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
5.
eller
6. Förutsåg vilken väg de skulle ta, sprang runt Skandiakvarterert och ställde sig vid Dekorimas port och väntade.
Förutsåg när då? LOP korsar Sveavägen och stannar vid ett skyltfönster. Om GM skall runda kvarteret så skall han tillryggalägga dubbla sträckan på mindre än tiden det tar för LOP att promenera c:a 100 m. Han måste således springa. IM borde definitivt sett en GM som kom springande ut från Tunnelgatan. En mer grundläggande fråga är varför i h-e GM skulle göra detta? Det uppenbara är skjuta OP vid Sari när han står still, eller, om han är besatt av Dekorima-hörnet, helt enkelt fortsätta förföljandet bakom dem. Om det blir avigt att vänta vid Sari så kan han ju lugnt gå förbi och vänta vid MP.

Vårt problem är förstås att varken NF eller AB ser en GM som vare sig förföljer eller passerar LOP. Det betyder iofs inte att det inte hände, för ingetdera vittne kan enligt mig förväntas registrera alla detaljer, särskilt en stund innan skotten. Det gör dock alt (2) mindre troligt.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-18 kl. 19:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in