2020-03-18, 15:11
Medlem
Cornflakesfasoners avatar
Har det kommit någon FUP?
Citera
2020-03-18, 15:39
Medlem
Har vid något sammanhang hört eller läst, att man kan ta livet av sig genom att svälja tungan.

Vad tror ni?
Citera
2020-03-18, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Har vid något sammanhang hört eller läst, att man kan ta livet av sig genom att svälja tungan.

Vad tror ni?
Det låter högst osannolikt i nyktert tillstånd.. Men någon har säkert lyckats..
Citera
2020-03-18, 17:35
Medlem
Är det bara för mig advokatbyrpn Choice är borta från Facebook samt inlägget dom gjort?
Citera
2020-03-18, 17:43
Medlem
Crimphris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Är det bara för mig advokatbyrpn Choice är borta från Facebook samt inlägget dom gjort?

Verkar borttagen
Citera
2020-03-18, 17:44
Medlem
Pandalina4s avatar
FUP kommer när åtal väcks, det brukar ta några månader att bedriva å slutföra en förundersökning som sedan resulterar i FUP ett förundersökningsprotokoll
Citat:
Ursprungligen postat av Cornflakesfasoner
Har det kommit någon FUP?
Citera
2020-03-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crimphri
Verkar borttagen

Misstänkte det. Lite läskigt att en advokatbyrå gömmer sig för sanningen. Läste allas inlägg där och tyckte inte alls att folk hade fel och presenterade sina åsikter på en lugnt sätt.

Hittade dem här istället och sa min åsikt i betyg.
https://www.google.com/search?q=advokatbyr%C3%A5n+choice&oq=advokat&aqs=c hrome.1.69i57j69i59j0l2.1951j0j7&client=ms-android-huawei-rev1&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#trex=m_t:lcl_akp,rc_f:,rc_ludocids:1392234211881 8359650,rc_q:Advokatbyr%25C3%25A5n%2520Choi ce,ru_q:Advokatbyr%25C3%25A5n%2520Choice
Citera
2020-03-18, 18:11
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvian
Gällande det är ju inledningen av ditt svar direkt otrevlig.

Välkommen till Flashback. Där dumma uttalanden påtalas som sådana, helst med några kärnfulla formuleringar.

Citat:
Lyckligtvis tillhör de familjehem jag känner till den promillen du skriver om och inte de penningkåta. Däremot att vara god man, där har jag aldrig hört om ngn som drivs av det mänskliga värdet, däremot ersättningen.

För att svara på din fråga så slänger sig folk dagligen med ungefärligt sanna och även direkt felaktiga beskrivningar och källkritiken är hänvisad till Wikipedia vilket kan bli sjuka sanningar till slut. Skriver man som du gör ”inga” så kan du lita på att människor som både är normalbegåvade och inte, tar detta som en sanning o sprider det vidare. Vilket såklart inte är sant någonstans. Det som är självklart för dig är inte det för alla. Det hade inte varit så svårt att istället för att skriva ”inga” ist skriva ytterst få (promille).

Det handlar inte om att vara penningkåt eller inte. Det är inte svårt att hävda att familjehem bör vara penningkåta. Ser man det krasst så är det bättre om familjehemmen drivs av ekonomiska incitament än att de drivs av ideologiska incitament som kanske eller kanske inte överensstämmer med samhällets ideologi och målsättningar.

Familjehem har till sin natur ett temporärt uppdrag. Om de fäster sig för mycket vid barnen blir det lätt konflikter som i slutändan kommer att drabba barnet. Nu är det väl ett rätt litet problem i sammanhanget med tanke på de monumentala problem som finns inom den svenska socialtjänstens verksamhet. Men rent principiellt kan det ändå vara värt att ha i bakhuvudet.

Rent generellt är det också naivt att tro att vad som behövs är fler snälla familjehem och mer adoptioner. Adoptioner är ingen universallösning. Förutom att man som sagt inte kan hitta särskilt många familjehem som vill adoptera jobbiga ungar så är det inte som att adopterade barn automatiskt får det lysande. Tvärtom visar alla undersökningar att adopterade barn har det betydligt sämre än genomsnittsbarnet. Dessa undersökningar gäller visserligen utlandsadopterade barn, eftersom de är den stora majoriteten adopterade. Men gissningsvis har inte utlandsadopterade särskilt mycket sämre förutsättningar än underklassbarnen som brukar vara föremål för socialtjänstingripanden inom landets gränser. Så problemen ligger nog mer i själva adopterandet än i föräldrarna eller barnen. Vilket leder till den lika logiska som obehagliga slutsatsen, nämligen att blod är tjockare än vatten. Vilket för övrigt alla vet men få vill erkänna. Även de godaste godhetsknarkarna skaffar i slutändan egna biologiska barn hellre än att adoptera någon stackars hemlös indianunge. Och om det biologiska bandet faktiskt är så viktigt så ska det till väldigt speciella omständigheter för att faktiskt skilja ett barn från dess biologiska föräldrar.

Citat:
FB är inget ställe man går in för att få en vetenskaplig bedömning. Det är ett skitsnack-forum där man kan få lite mer info.

Lite osäker på vad du avser med "FB". Men om du menar Flashback så kan jag lova dig att du får betydligt mer vetenskapliga bedömningar här än på andra platser inom media. Det är mycket tack vare de kärnfulla formuleringarna jag nämnde i ingressen. Normala journalister kan komma undan med att vara idioter. Skribenter på Flashback kan det inte. Och det gör hela skillnaden.
Citera
2020-03-18, 18:31
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Mamman som misstänks för att ha vållat sin treåriga dotters död släpptes ur häktet av Norrköpings tingsrätt i fredags. Sedan omhäktades hon i måndags av hovrätten efter åklagarens överklagande.
Nu får Högsta domstolen hantera ärendet.
Försvarsadvokat Per Oehme skickade under onsdagen in ett överklagande till HD om att pröva Göta hovrätts beslut att häkta mamman igen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/mamman-overklagar-haktning-till-hd-misstanks-ha-vallat-dotterns-dod
Citera
2020-03-18, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sunny5
I dagens avsnitt av "Malou" togs fallet upp igen.... Leif Gw sa att pappan begick självmord i cellen, samt att flickan även svalt ihjäl....
Han nämnde inget om att det skulle finnas opiater i kroppen :/

Begick självmord? 🤔 men hur ska de ha det nu? Varför sägs och skrivs det olika?
Citera
2020-03-18, 19:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Hon har väldigt fina föräldrar. De är en stor familj med många barn så det är klart att de varit tvungna att ha tydliga rutiner och ramar för att hålla ihop allt. Och det är ju heller inte fel enligt min mening.
R upplevde dem nog lite stränga men sen har hon ju alltid haft svårt att anpassa sig efter regler och riktlinjer, hon har alltid velat gå sin egen väg. I mina ögon var de inte särskilt stränga.
Det har alltid funnits mycket kärlek och de har försökt att prioritera tid med varje barn.

Föräldrarna är kyrkligt aktiva, eller var då i alla fall, och R kände sig aldrig hemma i den miljön.
De tvingade aldrig henne att delta men jag tror att hon tidigt kände sig som familjens "svarta får".

Det var skönt att läsa att hon har fina föräldrar i alla fall. Hoppas att de ser till att lilla hjärtat får en fin och värdig begravning ❤ tänker mycket på det 😔
Är det någon som vet om de har haft begravning?

Finns syskon och föräldrar på sociala medier?
Citera
2020-03-18, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Det sa han inte. Att pappan tog självmord sa han och att man kan döda ett barn på 3 dgr genom att inte ge det vatten eller mat, inte att dom gjort det.

Då är det nog så att försvarsdelen skall handla om att skylla på pappan. Men ansvaret försvinner inte från mamman, så dömd lär hon bli men för vad återstår att se.

Han sa även att den juridiska rätten är stark när det gäller biologiska föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in