Citat:
Fråga 1. Är det någon som vet vem som utsåg advokat M till Es ombud?
Fråga 2. Vilken lagtext reglerara hur ombudet ska företräda sin klient? Dvs etiska principer mm.
Fråga 3. Vem hade ansvaret för att byta ut advokaten?
(Klienten kan ju själv byta ut sin advokat om förtroendet brister. Hur säkerställs det att barn som inte kan prata kan göra det?)
Fråga 2. Vilken lagtext reglerara hur ombudet ska företräda sin klient? Dvs etiska principer mm.
Fråga 3. Vem hade ansvaret för att byta ut advokaten?
(Klienten kan ju själv byta ut sin advokat om förtroendet brister. Hur säkerställs det att barn som inte kan prata kan göra det?)
1. Det offentliga biträdet utses av domstolen.
2. Vad jag vet så ska det offentligs biträdet utföra det uppdrag som anförtrotts honom. När den unge är under 15 år saknar denne processbehörighet och får inte föra sin egen talan. Det offentliga blir istället för föräldrarna barnets ställföreträdare i målet och ska självständigt tillvarata barnets intresse.
Ett offentligt biträde har tre uppdrag:
- Bevaka barnets intresse som part (Dvs förmedla barnets inställning i målet, bevaka barnets rätt att överklaga och se till att utredningen i målet uppnår en tillräckligt standard).
- Att verka som barnets språkrör i processen
- Innefatta en kurativ funktion.
Biträdet ska även ta hänsyn till barnets självbestämmande i takt med ökad ålder och mognad. Det innebär i praktiken att biträdet kan gå emot vad barnet tycker om denne är under 15 år. Men biträdet ska ändå uppge vad barnet uttryckt. Men om biträdet och barnet har olika inställningar ska biträdet hävda den uppfattning som denne tycker bäst tjänar barnets intresse.
Det finns inga bestämmelser om att biträdet ska ha särskilda kunskaper om barn.
Vet dock inte om det finns någon instans som säkerställer att det är barnets bästa som framställs i rätten.
3. Det finns kritik mot att rätten att byta ombud är riktad mot vuxna och att det finns en risk att barn inte får sina rättigheter tillgodosedda. Hittade en artikel om detta: https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vast/en-lucka-i-lagen
Det jag funderar på är att jag sett att det offentliga biträdet i LVU ofta blir särskilt ställföreträdande vårdnadahavare i brottsmål. Främst rörande hedersvåld det jag kunnat se. Hur funkar det i denna typ av mål? Kommer denna idiotiska advokat även blir Esmeraldas ställföreträdande i brottsmålet där Esmeralda är brottsoffret?