Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-03-18, 15:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, mustasch på vid Sveavägen. Mustasch av hemma. Kanske rakade sig i bilen.

Men kvinnan frun hade inte sett honom på flera veckor när han kom hem 1 mars.

Vad säger han hade mustasch 15 februari?
Citera
2020-03-18, 15:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Jag tror faktiskt det är yogamannen som Petersson kommer peka ut.
Årtalet för hans död stämmer med det som tv4 journalisten "råkade" slänga ur sig i intrevjun med GW.

Det bli intressant och se om Petersson ska försöka göra honom till en ensam galning eller om han har modet att blanda in Ordo Ab Chao...

Va? Hon på TV4 sa 2002. Yogamannen dog 1992.

Det vore konstigt om LGWP skvallrat om Yogamannen för TV4 men inte hintat det åt publiken.

Så din teori haltar
Citera
2020-03-18, 15:40
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Det vore konstigt om LGWP skvallrat om Yogamannen för TV4 men inte hintat det åt publiken.

Så din teori haltar
Va. Vafan.
Skyller på feberfrossa.
Citera
2020-03-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Tycker kvinnan verkar ha sådan koll på alla detaljer att även denna borde stämma.
Mina varningsklockor ringer rejält kring hennes rabblande av detaljer som mer känns inlästa än upplevda..

Gällande PU's kommentar om längden så håller jag med, men tycker det ändå rimmar med andra uppgifter om hur polisen uttalat sig.

Se Kringelfjordsnytt och Skandiamannen där polisen som hörde "stuguthyraren" avslöjar att:
"Polisen som förhör mig avslutar med att säga, du tror inte att det var Engström, men det här fallet är snart löst skall du veta!"
Inte direkt proffsigt...
Hoho. Ja, avfärda änkan efter denne LJ bara.
Sedan, efter ytterligare 34års evigt harvande genom alla mordkomplotter, visar det sig att kvinnan hade skrivit ned allt fullt korrekt. Samt att PUn aldrig nånsin bedrevs med syfte till en uppklaring av MOP. Då är det så dags.....
Citera
2020-03-18, 16:22
Medlem
Citat:

Så din teori haltar

Om man tror på LGWP och 2002 så kan man kolla upp de datum som han nämner i romanform. Kjell Göran Hedberg dör 10 oktober 2007. Det är samma datum som "Slaget vid Brunkeberg" 1471. Brunkeberg=med nuvarande Norrmalm. Någon från Norrmalmspolisen som dog den 10 oktober 2002?

Skurken Kjell Göran Hedberg föds 15 augusti 1944. Och som av en händelse så är även 15 augusti datumet som roman-utredaren Lars-Martin Johansson drar igång nya utredningen. Där får man gå igenom alla som har dött det datumet

Nån måste ju vara hemma i karantän och i behov av ett projekt. Jag är ändå tveksam till att LGPW vet vem skytten är, men vem vet?
Citera
2020-03-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Viktor Gunnarsson är den person i MOP som är konfronterad med flest vittnen och därför osannolik som gärningsman. Har poängterat detta otaliga gånger. Inte heller finns några spår av fysiska våldshandlingar i hans historia. Det är viktigt att slå fast.

Att han plockades in efter åtta dagar efter mordet berodde på att flera personer rapporterade om hans mycket palmehatiska uttalanden. Varav av ett så sent som morddagens eftermiddag.

När VG väl kommer in hörs han av Börje Wingren och uppträder på ett sätt som inte minskar misstankarna mot honom. Jag har lyssnat igenom alla till timmarna av Hörning/Henrikssons dramatisering och VG lämnar inte vettiga på svar på ens dom enklaste frågor . Påståendet från bröderna Poutiainen att BW skulle hotat WG visar sig helt sakna belägg. Vilket också uteblivna reaktioner från advokaten Gunnar Falk visar.

Som så mycket annat med Hans Holmer är frågan varför han drev ett VG-spår han inte trodde på en gåta. Samtidigt som han fortsatte driva på för vittneskonfrontationer nekade han de poliser avlyssningslinor till personer i VGs bekantskapskrets. Att journalister som stod STASI nära blåste upp hans kontakter med EAP borde vara uppenbart för alla med facit i hand.

Men sedan fanns frågetecknen. Den skräckslagna unga flickvännen som sett en revolver i VGs garderob i december 1985. Påståendet att han skulle bevistat en extremreligiös konferens i Schweiz innan MOP. Hans förehavanden på Café Gråmunken ett stenkast från makarna Palmes bostad. De många kontakterna med olika företrädare för extrema sekter. De poliser som utredde detta ville TK-avlyssna VG men fick hela tiden nobben av HH. TK kapaciteten gick till PKK och band som lades på hög i väntan på att översättas av ibland opålitliga tolkar.

De polskättade grabbarna ger VG ett trovärdigt alibi för MOP. Men för tidpunkten före och efter MOP kvarstår frågetecken som bör rätas. Om man som VG under eftermiddagen gör så palmehatiska uttalanden på T-banan att en person polisanmäler detta efter MOP är det rimligt att man kan redogöra för sina förehavanden under kvällen.

Som du ser jag inte VG som gärningsman. Men håller öppet för att han med sina yviga kontakter kan fått reda på något i MOP. Åke J Ek var ett av de många namn som fanns i hans digra telefonbok. Sedan finns givetvis möjligheten att han var ute i ett olämpligt amoröst äventyr. Som för många inte skulle vara uppseendeväckande men förödande i den frikyrkliga gemenskap där VG tillbringade mycket av sin tid.
Hittade detta avsnitt i Christoph Anderssons ”Operation Norrsken”
Tacka fan för att Stasi ville rikta sökarljuset mot avfällingarna i EAP.

”Ingenting var riktigt sant, men det lät ju initierat och trovärdigt, minns Brehmer. Det fanns flera fördelar med att utpeka just EAP. Dels skulle bristen på bevis kunna kompenseras om tidningens reportrar hittade något som verkligen band EAP till själva mordet. Dels skulle tipset bidra till att avleda uppmärksamheten från grupper på vänsterkanten, typ RAF. Dels skulle medierna och polisen ömsesidigt påverka varandra att närmare granska EAP och andra högerextrema organisationer. Och dels skulle det vara möjligt att indirekt koppla västtyska Säpo, Författningsskyddet, till mordet. Den västtyske Säpochefen råkade nämligen vara nära släkt med en västtysk EAP-ledare. Vad som händer med tipset är oklart. Likaså om och hur det planteras ut i Sverige. I vart fall hamnar EAP snabbt i fokus hos polisen och i pressen, vilket avdelning XXII noterar i en spaningsrapport: ”Den 12.3 1986 greps en 32-årig svensk, misstänkt för att ha varit delaktig i mordet på den svenske premiärministern Olof Palme den 28. 2 1986”, heter det.140 I spaningsrapporten heter det också att gripandet skett efter ”ett tips”. I samma rapport nämns namnet på den misstänkte, Victor Gunnarsson, och att han fram till 1984 varit med i EAP, ett parti som styrs från USA och vars högste ledare är finansmannen Lyndon La Rouche. – Jag minns fortfarande hur belåtna vi var, säger Herbert Brehmer och syftar på gripandet av Gunnarsson. Hans kontakter med EAP bidrog till att väcka allas avsky för Europeiska arbetarpartiet. Det var det enda som räknades i mars 1986. Till Stasis stora besvikelse blir Gunnarsson snart frisläppt. Bevisen mot honom håller inte”
Citera
2020-03-18, 17:11
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hittade detta avsnitt i Christoph Anderssons ”Operation Norrsken”
Tacka fan för att Stasi ville rikta sökarljuset mot avfällingarna i EAP.

”Ingenting var riktigt sant, men det lät ju initierat och trovärdigt, minns Brehmer. Det fanns flera fördelar med att utpeka just EAP. Dels skulle bristen på bevis kunna kompenseras om tidningens reportrar hittade något som verkligen band EAP till själva mordet. Dels skulle tipset bidra till att avleda uppmärksamheten från grupper på vänsterkanten, typ RAF. Dels skulle medierna och polisen ömsesidigt påverka varandra att närmare granska EAP och andra högerextrema organisationer. Och dels skulle det vara möjligt att indirekt koppla västtyska Säpo, Författningsskyddet, till mordet. Den västtyske Säpochefen råkade nämligen vara nära släkt med en västtysk EAP-ledare. Vad som händer med tipset är oklart. Likaså om och hur det planteras ut i Sverige. I vart fall hamnar EAP snabbt i fokus hos polisen och i pressen, vilket avdelning XXII noterar i en spaningsrapport: ”Den 12.3 1986 greps en 32-årig svensk, misstänkt för att ha varit delaktig i mordet på den svenske premiärministern Olof Palme den 28. 2 1986”, heter det.140 I spaningsrapporten heter det också att gripandet skett efter ”ett tips”. I samma rapport nämns namnet på den misstänkte, Victor Gunnarsson, och att han fram till 1984 varit med i EAP, ett parti som styrs från USA och vars högste ledare är finansmannen Lyndon La Rouche. – Jag minns fortfarande hur belåtna vi var, säger Herbert Brehmer och syftar på gripandet av Gunnarsson. Hans kontakter med EAP bidrog till att väcka allas avsky för Europeiska arbetarpartiet. Det var det enda som räknades i mars 1986. Till Stasis stora besvikelse blir Gunnarsson snart frisläppt. Bevisen mot honom håller inte”

Ja, en mycket bra beskrivning av desinformation i en mycket bra bok. Skränfockarna i EAP var utmärkta för STASI/KGB att rikta sökarljuset mot. Intressant att studera vilka journalister som okritiskt gick deras ärenden.
Citera
2020-03-18, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Med tanke på vad som väckte Lena Andersssons intresse för MOP och LP, kanske det kan vara av intresse att lyssna på den nämnda "Helena Grolls intervju med Lisbeth Palme 2011". :

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4072&artikel=4361158

Märklig människa. Förklarar en hel del varför utredningen varit tungrodd. Mediahatet har inte lagt sig iallafall. Verkar mer kränkt av media än att polisen inte hittat mördaren.
Vågar säga att det ligger lögner bakom.

Min spontana uppfattning är att hon skuldbelägger media för mordet, sedan kan man spekulera i hur.
Senast redigerad av MbmA 2020-03-18 kl. 17:31.
Citera
2020-03-18, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Personligen så tycker jag att kvinnans vittnesmål i Swebbtv är mycket intressant. Hon känns mycket övertygande.

Vad gäller räfsan på vinden, morsesignaler och CGÖ, så tycker jag även här att vittnesmålen är intressanta. Dels att vittnet hade erfarenhet av morse och radio och dels för att hata slumpen. Det är just sådana här smått osannolika sammanträffanden som kan leda in på rätt väg.

Men visst är det frustrerande ...
Personligen tycker jag hon framstår som en äkta mytoman. PU har också ur teknisk synvinkel avfärdat hennes berättelse.
Citera
2020-03-18, 18:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Om man tror på LGWP och 2002 så kan man kolla upp de datum som han nämner i romanform. Kjell Göran Hedberg dör 10 oktober 2007. Det är samma datum som "Slaget vid Brunkeberg" 1471. Brunkeberg=med nuvarande Norrmalm. Någon från Norrmalmspolisen som dog den 10 oktober 2002?

Skurken Kjell Göran Hedberg föds 15 augusti 1944. Och som av en händelse så är även 15 augusti datumet som roman-utredaren Lars-Martin Johansson drar igång nya utredningen. Där får man gå igenom alla som har dött det datumet

Nån måste ju vara hemma i karantän och i behov av ett projekt. Jag är ändå tveksam till att LGPW vet vem skytten är, men vem vet?

Tror inte LGWP att lösningen rör SE eller CA? Har för mig han skrev det för ett par veckor sedan. Men jag tror inte han egentligen vet mer än vi om vad KP sitter på just nu
Citera
2020-03-18, 18:17
Medlem
Citat:
Tror inte LGWP att lösningen rör SE eller CA? Har för mig han skrev det för ett par veckor sedan. Men jag tror inte han egentligen vet mer än vi om vad KP sitter på just nu

Jaså det har framkommit? möjligt att jag bara missat det. Han sa första gången som KP var med i "Veckans brott" och sa att han trodde på lösning, att han kan se två lösningar och den ena vill han inte tänka på konsekvensen av.
Citera
2020-03-18, 18:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roga
Personligen tycker jag hon framstår som en äkta mytoman.
Varför då?

Citat:
PU har också ur teknisk synvinkel avfärdat hennes berättelse.
Hur då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in