2020-03-18, 16:47
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Corona verkar döda uteslutande människor som är 80+ och ofta med flera underliggande sjukdomar. När hela vidden av pandemin är känd och man räknat med det enorma mörkertalet tror jag dödstalet kommer ligga något över en vanlig influensa. Om ens det.

Varför spekulera.......

A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext
Citera
2020-03-18, 16:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag vet inte hur jag skall agera. Jag behöver hämta min medicin i morgon mm. Ingen av de mina har en fullmakt. Vet inte om det räcker att de har mitt körkort och deras körkort
Har hosta, ont i bröstet allmänt hängig.
Funderar ändå att smita ut, hålla mig på avstånd, fixa allt jag behöver ihop med min familj , de kan köpa det jag behöver, de som inte har symtom utav dem Osv. Så mycket som möjligt hålla mig på avstånd. Sedan sätta mig helt och hållet i karantän.
Skulle ha träffat min gamla chef och min nya chef i morgon. Avbokat, dels för mina symtom och dels för att den nya chefen har insjuknat.
Helt j....a galet allt.
Du kan skriva en fullmakt. Det är ju du som lämnar den - och då är det ju du som ska skriva den! Eller är det special med mediciner? Hör isf med apoteket, 1177 (om de svarar) eller annan lämplig instans.
Googla på fullmakt, det finns mallar och formuleringar, byt bara ut de relevanta orden. Skicka sen med ditt ID.

EDIT
Det har kommit in andra enklare råd.

Men strular det med internet så kan det vara bra att veta att man kan skriva en på papper, typ ”Härmed ger jag NN fullmakt att för min räkning hämta min medicin XXX i enlighet med bifogat recept. ÅÅMMDD Påskrift”, typ. Det kan ju redan nu vara bra att kolla upp hur en sån fullmakt ska formuleras. Går ”mallen” på hemsidan att skriva ut?
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-18 kl. 17:06.
Citera
2020-03-18, 16:48
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Men varför? Upprättar vi fältsjukhus varje år? Det har väl bara avlidit 9 personer i corona, och bara den vanliga säsonsinfluensan tar ju ca 1000 liv varje år. Myndigheten säger ju att detta inte alls är speciellt allvarligt. Varför behöver vi fältsjukhus?

Hälsningar
Gittan i Bandhagen (jag läser bara Aftonbladet och Expressen)

Vilken myndighet säger att det inte är speciellt allvarligt? Talar du om Folkhälsomyndigheten? De säger tvärtom att det är av yttersta vikt att äldre inte går ut i onödan och att alla med symptom skall stanna hemma, just för att vi har ett begränsat antal intensivvårdsplatser.

Ett fältsjukhus utökar antalet intensivvårdsplatser, vilket kan rädda liv längre fram när antalet allvarligt sjuka kommer öka.

Ett tips är att lyssna på vad de faktiskt säger och inte vad du vill att de säger när du lyssnar på presskonferenser. Det hjälper att vara förankrad i verkligheten.
Citera
2020-03-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Vilken statistik visar det? Enda jag hittar är att 10% av de sjuka på intensivvård är under 50?

Sluta hitta på om du inte har källor.

Det är bara ett faktum. Allt fler unga blir sjuka och deras tillstånd förvärras. Det finns till och med tonåringar nu som får intensivvård.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/coronavirus-italy-update-young-people-hospital-luca-lorini-bergamo-a9402531.html
Citera
2020-03-18, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hörde själv en annan läkare som diskuterade detta och förklarade lite hur Chloroquine fungerade i cellen. Han sa att de bara gjort studien in vito (provrör) och att det där såg bra ut.

Det kommer komma många patienter som anmäler sig frivilliga när man inte har någon annan utväg. Medlet används egentligen emot malaria.

In vitro, menar du.

Det stämmer inte. I denna studie är det gjort In vivo.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
50% under 50
https://samnytt.se/coronaviruset-kryper-ner-i-aldrarna-alltfler-mellan-30-och-50-ar/

Den källan är inte mycket att gå på. Det är en artikel och dessutom tendentiös.
Citera
Medlem
Jag sket i dagens presskonferens, sades något viktigt? Gjorde Tegnell bort sig ännu en gång?
Citera
2020-03-18, 16:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag vet inte hur jag skall agera. Jag behöver hämta min medicin i morgon mm. Ingen av de mina har en fullmakt. Vet inte om det räcker att de har mitt körkort och deras körkort
Har hosta, ont i bröstet allmänt hängig.
Funderar ändå att smita ut, hålla mig på avstånd, fixa allt jag behöver ihop med min familj , de kan köpa det jag behöver, de som inte har symtom utav dem Osv. Så mycket som möjligt hålla mig på avstånd. Sedan sätta mig helt och hållet i karantän.
Skulle ha träffat min gamla chef och min nya chef i morgon. Avbokat, dels för mina symtom och dels för att den nya chefen har insjuknat.
Helt j....a galet allt.

Körkortet räcker nog. Det är bra att lufta lungorna du kan nog gå ut där det är lite folk typ en skogsstig om du har det i närheten. Du slipper andas in din egen gamla luft.
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är bara ett faktum. Allt fler unga blir sjuka och deras tillstånd förvärras. Det finns till och med tonåringar nu som får intensivvård.

https://www.independent.co.uk/news/world/europe/coronavirus-italy-update-young-people-hospital-luca-lorini-bergamo-a9402531.html

2-3 tonåringar på iva världen över av flera miljoner smittade?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Så ska man tro på den Italienska studien angående asymptomatisk smitta eller denna studie?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7432242

Har SVT eller SVR sagt en enda sak de sista veckorna som inte visat sig vara en lögn ?

Det fastställdes för över en månad sedan att det smittar assymtomatiskt............
Sök i tråd och på internet............
Citera
2020-03-18, 16:51
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Enormous tent mortuary is hastily set up in Westminster as UK coronavirus infections soar by 676 in a DAY and government prepares to reveal new death toll

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8126753/Westminster-mortuary-expanded-cope-surge-coronavirus-victims.html
Citera
2020-03-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den källan är inte mycket att gå på. Det är en artikel och dessutom tendentiös.

Kontakta dem då och be om deras källa.........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in