2020-03-18, 16:37
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Snittåldern har sänkts till 80.3 från 81 på de avlidna i Italien. 99% uppges ha haft underliggande sjukdomar.

källa tack!

I världen:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Sen hur pålitliga siffrorna är...tja.
Citera
2020-03-18, 16:37
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Lite positiva nyheter i allt elände.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8116881/Doctor-claims-breakthrough-stem-cell-injections-treat-coronavirus.html?ito=push-notification&ci=10728&si=2505919

Kan ju hoppas att detta kan bli en behandling på sikt

Verkar mycket lovande. Stamceller, smart idé. När andra bara koncentrerat sig på vaccin. Det där bolaget skulle man nog satsa lite på på börsen.
Citera
2020-03-18, 16:38
Medlem
dp
Senast redigerad av Mosquitoseven 2020-03-18 kl. 16:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Bara att vänta så lär de komma.
Inom några dagar känner du garanterat någon som fått Corona.
Jag har 1 kompis (i stockholm) som troligtvis är smittad och min sambo känner 4 (i en annan del av landet).

Jag känner en som har en bror som är smittad i ett annat land och idag talade jag i telefon med en kollega på jobbet som tror att han är smittad. Detta sprider sig som en löpeld och snart känner vi alla någon som är smittad.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Ja, jag också. Imorgon får jag pensionen och ska handla. Ska få hjälp med att passa hunden och få hem tunga varor. Men vissa saker måste jag köpa själv. Har redan en hel del varor hemma. Men att släpa hem allting har kostat på för mycket och nu ska min yngsta hjälpa mig. Vi har ingen bil någon av oss.

Konstig och kuslig stämning ute. Mycket tyst sedan lastbilarna nästan helt har slutat köra på motortrafikleden nära min lägenhet. Vet någon varför det inte åker lastbilar längre? Dessutom, de jag ser är lastade med metall saker, husmoduler, de är tankbilar av olika slag eller dumpers. Ytters få ser ut att innehålla dagligvaror.
Är det en strejk? Eller finns det inga varor att leverera? Eftersom jag bor vid en internationell rutt så tänker jag att färjetrafiken kanske har upphört. Vet ej.
Jag vet inte hur jag skall agera. Jag behöver hämta min medicin i morgon mm. Ingen av de mina har en fullmakt. Vet inte om det räcker att de har mitt körkort och deras körkort
Har hosta, ont i bröstet allmänt hängig.
Funderar ändå att smita ut, hålla mig på avstånd, fixa allt jag behöver ihop med min familj , de kan köpa det jag behöver, de som inte har symtom utav dem Osv. Så mycket som möjligt hålla mig på avstånd. Sedan sätta mig helt och hållet i karantän.
Skulle ha träffat min gamla chef och min nya chef i morgon. Avbokat, dels för mina symtom och dels för att den nya chefen har insjuknat.
Helt j....a galet allt.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hörde på norsk TV och från andra källor att EU, som skall hjälpa oss i tider utav nöd, stoppar transporter innehållande skyddsutrustning till sjukvården, till mången länder - WTF! EU är enkom en flaskhals i tider utav kris - "vad fan får vi för pengarna, egentligen?"

Vi får ingenting för pengarna har vi tur kommer de Polska brandmännen tillbaks till sommarens eldstormar i de norrländska skogarna. Men dom gör det frivilligt.

Byråkraterna i Bryssel ger oss ingenting. Vi är unionens mjölkko
Citera
2020-03-18, 16:39
Medlem
37 årig polis som dött i Spanien. Inga bakomliggande sjukdomar, dock så ser det ut som efter att ha sett en bild på personen, att han var överviktig.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.expressen.se/nyheter/cheferna-spar-corona-boom-pa-sjukhusen-tsunamivag/

Ett fältsjukhus är ett rörligt militärsjukhus.

Försvarsmakten meddelade på onsdagen att de kommer att upprätta ett fältsjukhus på Ärna flygbas i Uppsala. När det är på plats är tanken att Försvarsmakten ska kunna stödja den civila sjukvården med ett antal intensivvårdsplatser.

Mellan 1991 och 2002 rustades både Sveriges militära och civila försvar ner, vilket bland annat innebar att Sveriges 35 fältsjukhus försvann. Varje fältsjukhus hade sex operationssalar och en intensivvårdsavdelning med 18 respiratorer. ”Men allt det slängde man på soptippen eller skänkte bort till andra länder”, sa Sten Lennquist, pensionerad professor i katastrofmedicin vid Linköpings universitet, till DN häromdagen.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Ja Tegnell verkar inte ha förstått att 100.000 svenskar kommer att dö i covid-19 innan juli månad 2020...

Kan det vara så att experimentet börjar dra sig mot sitt slut ? Eller att man fattat de beslut som skulle göras under krisen..

Locket på eller hur tänks det ?
Citera
Medlem
En äldre patient med flera underliggande sjukdomar har avlidit till följd av coronaviruset, uppger Region Sörmland i ett pressmeddelande. (Aftonbladet)
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
källa tack!

I världen:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/

Sen hur pålitliga siffrorna är...tja.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-18/99-of-those-who-died-from-virus-had-other-illness-italy-says

Var visst 79.5 mindes fel.

Självklart finns det så mycket olika uppgifter från olika källor..
Citera
2020-03-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Eftersom antalet sjuka som behöver vård kommer att öka nu i veckan, så känns det tryggt att veta att man tänker framåt. Självklart ska militärens kunskap tas till nytta. De är ju experter på att snabbt bygga upp fältsjukhus.

Precis, dessutom är det väl ett lämpligt tillfälle för FM att testa förmågan och utvärdera. Man övar ju ändå och då är det väl bra att kunna bidra med stöd till samhället i samma veva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in