Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag tycker att det är märkligt att jag med en enkel googling kan få detaljerade siffror från alla världens hörn, som antalet smittade, antalet tester som utförts, antal på intensiven, prognoser för alla dessa siffror närmaste veckan/veckorna.
Men för Sverige, det land jag bor i, så hittar jag inte dessa siffror. Allt jag möts av är vaga texter "trycka tillbaka kurvan", "bara något enstaka fall", "skydda våra äldre äldre", "tvätta händerna" och att det hela troligtvis över i slutet av mars.
Jag tolkar detta positivt, som att vi (som enda land på jorden) egentligen inte ser några som helst problem med Corona. Kanske är det som A.Tegnell har sagt hela tiden, det finns inte en chans att smittan får fäste här i Sverige.
Vad beror det på att vi är så bra?
Ptja, lite märkligt är det. Man tycker att i vårt land, som får ses som högborgen för noggranhet, data, underlag och dessvärre byråkrati, borde ha en mängd människor på myndigheter som kan spendera sina dagar med att bevandra sig i dessa saker. Samla statistik, analysera databaser, modellera scenarios. Har man tur presenteras också förslag på lösningar. Så brukar det mala på, i sin makliga takt, åtminstone när det gäller vardagliga eller perifera frågor.