2020-03-18, 15:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja kan smitta 200 personer men jag är ung. Drabbar ej mig.

Har du inte lyssnat på Anders Tegnell? Han säger att du ska vara hemma om du är sjuk, även om du bara känner dig minsta krasslig!

https://www.svtplay.se/video/26055300/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-och-informationskonselj-med-kungen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Tjej på sjukan i England
https://twitter.com/djleon1983/status/1240247003008942080

äh hon ljuger, riggad video. Det är bara en förkylning era rädda töntar
Citera
Medlem
Saxat från expressen live chatt

9 minSara Malm - EXPRESSEN
ITALIEN. Över 99 procent av dödsfallen i Italien hade underliggande sjukdomar, enligt en studie som citeras av Bloomberg News.
Studien av de över 2 500 personerna som dött i covid-19 i Italien visar att endast 0,8 procent – tre dödsfall – var helt friska innan de smittades av SARS-Cov-2, och de flesta var multisjuka.
Över hälften hade minst tre underliggande sjukdomar, och en fjärdedel en eller tre tidigare sjukdomstillstånd. Över 75 procent hade högt blodtryck, över 35 procent diabetes och en tredjedel hjärt- och kärlsjukdomar.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sentinelrapporten från Folkhälsomyndigheten släpps troligen i morgon. Det blir även den en värdemätare på smittspridningen. I övrigt kan man inte testa alla eller alla förkylda i ett land. Det gör inget land idag. Alla samhällstester är stickprov av olika slag.

Det medför att du får en viss koll på hur spridningen ser ut men hindrar knappast uppkomsten av nya smittade. Att dessutom välja ut vilka som ska testas är en inte helt enkel uppgift och kräver analysresurser som kunnat användas bättre
Citera
2020-03-18, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vore det inte enklare och skjuta av alla 70 + sluta vårda människor med kroniska sjukdomar och kväva spädbarn som föds med funktionsnedsättning eller sjukdomar?

Är väl i korthet vad kinerserna gjort...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker att det är märkligt att jag med en enkel googling kan få detaljerade siffror från alla världens hörn, som antalet smittade, antalet tester som utförts, antal på intensiven, prognoser för alla dessa siffror närmaste veckan/veckorna.

Men för Sverige, det land jag bor i, så hittar jag inte dessa siffror. Allt jag möts av är vaga texter "trycka tillbaka kurvan", "bara något enstaka fall", "skydda våra äldre äldre", "tvätta händerna" och att det hela troligtvis över i slutet av mars.

Jag tolkar detta positivt, som att vi (som enda land på jorden) egentligen inte ser några som helst problem med Corona. Kanske är det som A.Tegnell har sagt hela tiden, det finns inte en chans att smittan får fäste här i Sverige.

Vad beror det på att vi är så bra?
Ptja, lite märkligt är det. Man tycker att i vårt land, som får ses som högborgen för noggranhet, data, underlag och dessvärre byråkrati, borde ha en mängd människor på myndigheter som kan spendera sina dagar med att bevandra sig i dessa saker. Samla statistik, analysera databaser, modellera scenarios. Har man tur presenteras också förslag på lösningar. Så brukar det mala på, i sin makliga takt, åtminstone när det gäller vardagliga eller perifera frågor.
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Om ni vill skänka pengar till Italien, för att sjukvårdspersonalen ska få rätt instrument för att rädda liv, så finns IBAN-nummer här:

https://www.corriere.it/cronache/20_marzo_17/aiuto-contro-coronavirus-raccolta-fondi-lanciata-corriere-sera-7-gazzetta-sport-c916d45c-6868-11ea-9 725-c592292e4a85.shtml
Vet inte varför vi ska hjälpa Italien när det fattas så mycket här i Sverige. Det är hemskt att tänka på hur vårdpersonal går till jobbet utan ordentlig utrustning och därmed riskerar livet. På svenska sjukhus verkar det mesta saknas vilket är en enorm skandal.

Italien har dessutom fått hjälp av China.

Sverige kommer inte att få någonting därför att folk här gör sig viktiga överallt och spelar Bror Duktig ute i världen.
Stackars alla unga vårdpersonal som måste lämna sina barn och gå och jobba utan ordentlig skyddsutrusning och veta att de riskerar att dö av stress också. Kanske aldrig får se sina barn växa upp.

Inte jag och inget av mina barn har någon vårdutbildning alls. Men jag kan verkligen känna med de som jobbar på sjukhusen. De är viktigast i Sverige just nu.
I Italien också, men de måste Italien betala för.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Länk......

Står i ”flödet” på AB vid tiden inlägget skrevs.
Citera
Medlem
Citat:
Det totala antalet bekräftat coronasmittade i Spanien är uppe på 13.716, enligt myndigheternas senaste uppdatering på onsdagen. Av dessa har 558 dött, skriver Reuters.

Jämfört med igår är det en ökning med 2.538 smittade och 67 döda.

Spanien har sett en mycket snabb smittspridning. Exempelvis hade landet den 1 mars 84 bekräftade fall av smittade. Den 7 mars hade siffran ökat till 430, den 10 mars var antalet uppe i 1.695 och den 13 mars var det 5.232 konstaterat smittade totalt.

I helgen beslutade den spanska regeringen att hela landet skulle sättas i karantän, vilket i praktiken innebär utegångsförbud. Regeringen utlyste också nationellt nödläge i 15 dagar.

https://www.friatider.se/558-coronadoda-i-spanien
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Huddinge 4
Karolinska IVA 1
Karolinska ECMO 1
Danderyd 3
St Göran 4
SÖS IVA 3
SÖS MIVA 4

20 IVA varav 5 avlidna

Igår var det 9 som var i behov av IVA enligt landstingets uppdatering.

TACK. Då fördubblas det varje dag då, i morgon cirka 30 på IVA.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
JUST NU: Lastbilstillverkaren Scania, en av Sveriges största arbetsgivare, stänger all produktion i Europa nästa vecka, enligt bolaget. (TT)

Ajdå. SVT som rapporterar med TT som källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Jag har också läst om detta tidigare. Mycket tyder på att det stämmer. För de allra flesta män i unga åldrar är sterilitet något av det värsta som kan drabba en.

Det skadar samtidigt testosteron-produktionen så du blir mer eller mindre eunuck utan dagliga testo-sprutor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in