2020-03-18, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Du menar att de ljög allihopa?
Nä vad som är symptom och inom vilken tidsperiod kan bli fel.
informationen vad som gällde dessa var väldigt osäkra vid tidpunkten när testerna inledes(och var under hela testperioden).

Och eftersom ingen testade dom innan utbrottet finns ingen säker information på att det verkligen saknade symptom.
Citera
2020-03-18, 15:50
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men istället ringer de vårdcentralen eller 1177.
Nu har ja dålig koll på 1177 men vore de inte bra om man hade knappval när kan ringer dit.
"Har du funderingar om Corona, tryck 9", typ. Och så kopplas de vidare dit de ska så de inte belastar hela 1177.
Kanske redan är så...?
Att ringa vårdcentralen är ju också värdelöst, men ändå bättre än att åka till akuten.
Folk har svårt att tänka längre än till sig själva tyvärr.
Citera
2020-03-18, 15:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Samtidigt är det totalt önsketänkande att tro att man kan kontrollera ett såpass smittsamt virus. Vi kommer alla få det oavsett vad alla regeringar gör.

Det får vi verkligen inte hoppas på. Vaccin på redordfart innan så många drabbats sätter jag min tilltro till. I andra hand framgång med behandling, typ det man experimenterar med i Sverige.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men varför ska vi överhuvudtaget hålla på fjolla med att stänga skolor och liknande. Antingen gör man det ordentligt eller så gör man inget alls.

Det är väl bra att företag går omkull. speciellt i STHLM finns många olönsamma företag och zombieföretag som behöver rensas bort. Dessutom en överetablering av fik och resturanger. Ska folk äta och fika ihjäl sig? Det behövs en utrensning och en korrektion. Ta tex de här s.k. skönhetssalongerna där medelklasskärringar går och blir ompysslade av papperslösa svartarbetande asiattjejer för svältlön. Bort med skiten, nu finns chansen att höja nivån för näringslivet. De starkaste och lönsamma överlever.

Såg en uppgift om att hotellbeläggningen i Stockholm är nere på 14% jämfört med 75% för ett år sedan.

Det innebär ett antal tusen arbetslösa och kan medföra skapliga kreditförluster för bankerna. I stort sätt alla serviceföretag och butiker riskerar konkurs vid en längre karantän. Om det sker kommer bankerna att göra stora kreditförluster som måste hanteras på något sätt.

Att detta ska behöva ske bara för att trösta nervösa ångestladdade fånar är naturligtvis orimligt. Dom åtgärder man vidtar ska vara relevanta och anpassade efter den situation som råder för tillfället det är det som gör den uppgiften så svår. Om man bara bränner av allt med en gång så finns inga garantier att det över tid blir ett bättre utfall på smittspridning men det uppstår garanterat stora problem av annan art bl.a ekonomiska
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Men varför ska vi överhuvudtaget hålla på fjolla med att stänga skolor och liknande. Antingen gör man det ordentligt eller så gör man inget alls. Varför skulle karantän vara i flera månader. Bara att riva av plåstret nu så är man av med det inom några veckor.

Det är väl bra att företag går omkull. speciellt i STHLM finns många olönsamma företag och zombieföretag som behöver rensas bort. Dessutom en överetablering av fik och resturanger. Ska folk äta och fika ihjäl sig? Det behövs en utrensning och en korrektion. Ta tex de här s.k. skönhetssalongerna där medelklasskärringar går och blir ompysslade av papperslösa svartarbetande asiattjejer för svältlön. Bort med skiten, nu finns chansen att höja nivån för näringslivet. De starkaste och lönsamma överlever. Resten bye bye ungefär som för multisjuka 85+

Vore det inte enklare och skjuta av alla 70 + sluta vårda människor med kroniska sjukdomar och kväva spädbarn som föds med funktionsnedsättning eller sjukdomar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag vet faktiskt inte exakt. Det var ju någon liten by där någon forskare hade stängt in de som hade drabbats av covid19 och sen tagit kollat hur många av de som hade symptom. Hälften hade inte det.
Samtidigt som Sydkorea som gjort flest tester av alla har missat detta, det var därför jag ställde frågan kan det ha testat folk som redan haft sina symptom.
Senast redigerad av painkiler 2020-03-18 kl. 15:54.
Citera
2020-03-18, 15:52
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Betyder det att man blir mer allvarligt sjuk om man blir smittad av flera personer samtidigt?
Om en person bor ihop med 3-4 andra som är smittade så blir alltså han mer allvarligt sjuk än en person som blir smittad av bara 1 annan person?

Jag trodde att det inte spelade någon roll om man fick i sig en liten eller hög dos virus då dom ändå förökar sig i kroppen.

Detta är fakta. Men ordet måste spridas!
Ni dödar erat eget folk annars!
Citera
Medlem
carljoakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker att det är märkligt att jag med en enkel googling kan få detaljerade siffror från alla världens hörn, som antalet smittade, antalet tester som utförts, antal på intensiven, prognoser för alla dessa siffror närmaste veckan/veckorna.

Men för Sverige, det land jag bor i, så hittar jag inte dessa siffror. Allt jag möts av är vaga texter "trycka tillbaka kurvan", "bara något enstaka fall", "skydda våra äldre äldre", "tvätta händerna" och att det hela troligtvis över i slutet av mars.

Jag tolkar detta positivt, som att vi (som enda land på jorden) egentligen inte ser några som helst problem med Corona. Kanske är det som A.Tegnell har sagt hela tiden, det finns inte en chans att smittan får fäste här i Sverige.

Vad beror det på att vi är så bra?

Tror det är ganska enkelt. När jag tittat på andra länders pk så har det varit skolstängningar, reseförbud, karantän med mera.

MEN det tar aldrig upp den hårdaste och mest krävande åtgärden. Tvätta händerna!
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Sentinelrapporten från Folkhälsomyndigheten släpps troligen i morgon. Det blir även den en värdemätare på smittspridningen. I övrigt kan man inte testa alla eller alla förkylda i ett land. Det gör inget land idag. Alla samhällstester är stickprov av olika slag.

Finns inget datum när den kommer, står bara att de håller på att arbeta med den. På deras hemsida.

Sentinelövervakningen vecka 10 (12 mars 2020 kl. 15.40)
Från och med vecka 10 inkluderas covid-19 analys för prover som tas inom sentinelövervakningen på Folkhälsomyndigheten. För vecka 10 har 42 prover analyserats varav 1 prov var positivt för covid-19. Analys för prover som inkommer under vecka 11 pågår.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/aktuellt-epidemiologiskt-lage/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag räknar till 13 fall på IVA i Stockholm, 12 igår så det var ingen stor uppgång. Någon som kan utläsa något annat ur diagrammet?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Huddinge 4
Karolinska IVA 1
Karolinska ECMO 1
Danderyd 3
St Göran 4
SÖS IVA 3
SÖS MIVA 4

20 IVA varav 5 avlidna

Igår var det 9 som var i behov av IVA enligt landstingets uppdatering.

Citat:
Antal konstaterat smittade
Dagens rapport visar att 33 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 410 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Fem personer med bekräftad covid-19 har avlidit i länet. Omkring 4 300 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

Nio patienter med covid-19 är i behov av intensivvård vid ett akutsjukhus.
Citera
2020-03-18, 15:53
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Källa?

http://www.bilddump.se/bilder/20200318155102-82.209.140.16.jpg

33 inregistrerade IVA-vårdtillfällen i mars pga corona. Vet inte hur många som har återhämtat sig eller dött av dessa.
Citera
2020-03-18, 15:53
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det får vi verkligen inte hoppas på. Vaccin på redordfart innan så många drabbats sätter jag min tilltro till. I andra hand framgång med behandling, typ det man experimenterar med i Sverige.

Du kommer med stor sannolikhet få Covid19. Och det är inget negativt, om du är under 65-70 år dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in