2020-03-18, 15:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag tycker att det är märkligt att jag med en enkel googling kan få detaljerade siffror från alla världens hörn, som antalet smittade, antalet tester som utförts, antal på intensiven, prognoser för alla dessa siffror närmaste veckan/veckorna.

Men för Sverige, det land jag bor i, så hittar jag inte dessa siffror. Allt jag möts av är vaga texter "trycka tillbaka kurvan", "bara något enstaka fall", "skydda våra äldre äldre", "tvätta händerna" och att det hela troligtvis över i slutet av mars.

Jag tolkar detta positivt, som att vi (som enda land på jorden) egentligen inte ser några som helst problem med Corona. Kanske är det som A.Tegnell har sagt hela tiden, det finns inte en chans att smittan får fäste här i Sverige.

Vad beror det på att vi är så bra?
Citera
2020-03-18, 15:41
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonytandrot
Ja, så verkar nog fallet vara. okej, se till att fixa bricanyl innan du åker på det, sjukt skönt när det blir väldigt ansträngande att andas.

Tack så mycket!
Stay safe
Bricanyl kan ge jobbiga biverkningar i form av hjärtklappning, skakningar och sömnbesvär hos vissa människor. En del tål det, andra inte. Jag föredrar Ventoline i tubohaler när det blir svårt att andas som vid influensa. Men vet inte vad som är bra vid Corona besvär. Skulle tro att det inget hjälper om lungorna är svårt angripna.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Folk är helt obegripliga. Massor av ängsliga och ångestfyllda skribenter klagar på att inte alla testa, att inta alla får andningsmasker, att inta fler sätts i karantän att skolorna inte stängs mm.

Tänk efter lite först andningsmasker är en bristvara i hela världen. Dom är inte avsedda för permanent användning under lång tid dom är tunga att andas i dom kräver en viss kunskap för att hanteras dom kan fungera som källa för vidare spridning av viruset om dom inte hanteras rätt. Vi skulle med andra ord behöva 10-30 miljoner andningsmasker per dag för att få det skydd som dom värsta stollarna kräver.

Att masstesta hela befolkningen är meningslöst om det inte sker på daglig basis eftersom viruset är sprit över hela landet. Jag är tveksam att man hinner analysera 9 miljoner tester om dagen. och undrar hur mycket personal dessa tester skulle kräva dels för att ta dels för att analysera.

Att sätta t.ex Stockholm i karantän bara för att trösta nervös konspirationsstollar skulle innebära att tusentals företag skulle gå i konkurs ett mycket stort anta människor skulle bli arbetslösa. Detta eftersom karantänen troligen skulle handla om några månader

Vi kommer att i bästa fall kunna plana ut kurvan något så att belastningen på sjukvården inte blir orimligt stor. Men vi kommer när allt är över antagligen ha några tusen döda som till största delen kommer att vara äldre och eller multisjuka.

Värre än så kommer det inta att bli
Men varför ska vi överhuvudtaget hålla på fjolla med att stänga skolor och liknande. Antingen gör man det ordentligt eller så gör man inget alls. Varför skulle karantän vara i flera månader. Bara att riva av plåstret nu så är man av med det inom några veckor.

Det är väl bra att företag går omkull. speciellt i STHLM finns många olönsamma företag och zombieföretag som behöver rensas bort. Dessutom en överetablering av fik och resturanger. Ska folk äta och fika ihjäl sig? Det behövs en utrensning och en korrektion. Ta tex de här s.k. skönhetssalongerna där medelklasskärringar går och blir ompysslade av papperslösa svartarbetande asiattjejer för svältlön. Bort med skiten, nu finns chansen att höja nivån för näringslivet. De starkaste och lönsamma överlever. Resten bye bye ungefär som för multisjuka 85+

Den här svarta svanen är bra för miljön och ekonomin på sikt. det skyndaar på teknikskiftet mot robotisering, automation, AI, AR och VR Och för den som är vaken öppnar sig enorma möjligheter ekonomiskt när samhället kommer igång igen.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-03-18 kl. 15:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
På sätt och vis har du rätt. Men, kan du inte var hygglig och berätta hur man skulle kunnat hitta de smittade i landet. Det man gjorde var att testa importerna och smittspåra samt testa eventuellt misstänkta fall så vad skulle man gjort mer?

Sentinelrapporten från Folkhälsomyndigheten släpps troligen i morgon. Det blir även den en värdemätare på smittspridningen. I övrigt kan man inte testa alla eller alla förkylda i ett land. Det gör inget land idag. Alla samhällstester är stickprov av olika slag.
Citera
2020-03-18, 15:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona88
Ja det var nog mer så ja tänkte.

Ja Europa blöder just nu av alla sjuka och döda men finns inte mkt man göra man känner sig hopplös och det enda man kan göra nu är att ha god hand hygien och stanna hemma om man är sjuk

Tack för att du kom in i tråden med ditt god råd. Ingen annan har tänkt på det förut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Ja det finns forskning ifrån Kina på detta. ACE-2 receptorer finns i testiklarna, samma typ som i lungorna som viruset angriper. Det ansamlas därför i pungen, vilket gör att män drabbas hårdare än kvinnor. Överlevarna riskerar att bli sterila likväl som att få nedsatt lungkapacitet, vilket det oxå finns forskning på, länkat många gånger tidigare i tråden.

Jag har också läst om detta tidigare. Mycket tyder på att det stämmer. För de allra flesta män i unga åldrar är sterilitet något av det värsta som kan drabba en.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jo det gör det din dumma jävel. Nör man slutar testa generellt och bara tar svårare fall är det omöjligt att ta fram trovärdiga siffror. En spekulativ gissning är det bästa man kan åstadkomma.

Men svälj allt som vanligt du. Det här är ingen fara. Man stoppar bara hela världen för ett virus som bara skadar sjuka och äldre (för dom bryr sig ju om dessa skattebetalare som går på bidrag och pension).

(+

Sentinelmätningar, man har hyfsad koll på spridningen och antalet smittade utan att för den sakens skull känna till alla smittade, ingen har koll på det i något land.
Citera
2020-03-18, 15:43
Medlem
torrenttobbes avatar
God kontakt på en högstadieskola informerade mig om att det blir presskonferens på måndag 09:45 där man kommer meddela att samtliga skolor stänger.
Hur personen visste om det här eller hur sanningsenligt det är vet jag ej men nu har jag fört det vidare i vilket fall
Citera
2020-03-18, 15:43
Medlem
K.Blomkvists avatar
Delete This
Senast redigerad av K.Blomkvist 2020-03-18 kl. 15:47.
Citera
2020-03-18, 15:44
Medlem
sannes avatar
Jag räknar till 13 fall på IVA i Stockholm, 12 igår så det var ingen stor uppgång. Någon som kan utläsa något annat ur diagrammet?

https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp
Citera
2020-03-18, 15:44
Avslutad
Funderar på hur det går i Israel. Framför allt för att Wolodarski framhöll landets initiala reaktioner på viruset som ett föredöme jämfört med Sverige.
Den israeliske Nobelpristagaren Levitt tror att max 5-10 st israeler kommer att dö.

https://m.jpost.com/Israel-News/Nobel-laureate-Israel-will-have-no-more-than-ten-coronavirus-deaths-621407

Tittar man på Worldometers så ökade dock fallen i Israel från 337 igår till 433 idag dvs ca 28%. Kanske har kraftiga åtgärder i början trots allt blygsamma effekter över tid?
Citera
2020-03-18, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Men det har vi väl alla förstått för länge sedan, att den verkliga dödssiffran mörkas och säkert är tio gånger högre än den officiella. Siffror strömmar nu in som visar att viruset är lika farligt oavsett ålder till exempel. Tidigare sa man att bara 80-plussare var i riskzonen.
Här kan du och många andra få hjälp mot coronaviruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in