2020-03-18, 15:29
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Tar de prover eller räknar de dagen för sista symtom - jävla skillnad isf.

Tror fan inte man testar alls... Man frågar bara om personen känner sig bättre och säger personen ja, så blir du friskförklarad och hemskickad.
Citera
2020-03-18, 15:29
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
Allvarligt talat!

När vi väl kommit levande igenom nedstängningen utav samhället, så har förhoppningsvis många funderat på om vi verkligen behöver flyga på semester till utlandet, köpa ny bil, nya prylar osv..

Allt som verkar och känns onödigt har jag radat upp nedan några huvudsakliga punkter

Flygresor för alla och lyxsemester utomlands
Den nya bilen, även om det nu råkar vara en elbil..
Den senaste trendiga prylen, vad det nu än är..
Uppdatering med ny mobiltelefon en gång i halvåret
Överkonsumtion överhuvudtaget, titta bara på lyxfällan, där hittar man ju de mest depraverade fallen..
Vi behöver inte senaste klädmodet, parfymer och allting runt omkring för att det ska kännas flärdfullt, det är bara resursslöseri det hela.. vi har bara gått på reklamen för att vi skall köpa och vara med i masskonsumptionen som håller hjulen rullande i allt högre takt..

Vi behöver ta oss tillbaka till ett mera hållbart samhälle, där saker och ting håller och fungerar över tid, såsom det gjorde förr i tiden istället för som nu behöva ersättas med nytt stup i kvarten typ..

Receptet är återanvändning och att tillverka saker o ting på ett sådant sätt att det det är lönsamt att reparera och återanvända. Hur ofta behöver ni egentligen köpa en ny stekpanna, ny gryta osv, varför måste det vara just en wookpanna, när man faktiskt kan använda den befintliga stekpannan..

Varför köpa nya tv apparater hela tiden och varför till varje rum för?
Själv använder jag en begagnad inköpt plasma tv som kommer hålla många långa timmar framöver, den har inte den senaste tekniken, men håller sig med hdmi t,ex, så man kan använda datoruppkoppling för att kolla film osv om man vill.. jag använder förvisso dvd filmer fortfarande eftersom jag har liten tilltro till att man kan streama allt än så länge. Faktiskt är det så att det finns filmer som är svårtillgängliga även på dvd och därför är det bra med VHS också OCH vhs var väldigt bra kvalitetsmässigt i början på 2000-talet när det gällde nya filmer då, lika bra som dvd faktiskt!
(Förresten kan det vara tänkvärt utifall nätet kollapsar pga det här virusets framfart..)

Jag återanvänder vintage stereogrejer eftersom jag tycker det är mycket trivsammare ljud överlag än det som säljs nytt idag. Jag lyssnar hellre på vinylskivor än på cd, men visst går det att få bra ljud med cd skivor om man använder rätt grejer. Det gäller att matcha rätt och i viss mån får man använda både en äldre och en nyare cd spelare beroende på om det är gamla AAD cd skivor eller lite nyare och jag undviker mångt och mycket 2000-talets cd utgåvor från de stora bolagen samt den massproducerade musiken. Jag använder inte spotify, däremot youtube i viss mån för att kolla upp musik jag är obekant med och emellanåt låter det riktigt bra där tack vare flac tekniken som används här och var i utbudet.

När jag var ung, så kunde man lätt reparera sin bil själv när det gällde enklare saker samt göra service som oljebyten etc utan problem. Jag har aldrig köpt någon ny bil och har aldrig känt behov för det. Förr älskade jag i viss mån att ha bil, det enda som kändes jobbigt tråkigt var när man behövde reparera något med mera. Idag känns en bil gjord på 2000-talet i allmänhet betydlig mera jobbig att hålla i ordning och rull på än en bil från 90-talet, detta tack vare all komplicerad elektronik som smugit sig in samt diverse andra faktorer. De som köper på sig en äldre kvalitetsbil från 80/90-talet och lämnar in på en inte allt för dyr verkstad och låter fixa bilen för samma summa som inköpspriset eller mer gör ett klokt beslut. Eller om man hittar en schysst lågmilare..

Sedan kanske det är dags att röra sig lite mer ute i naturen än att som idag bland många sitta framför TV och dataspel och slösa bort tid. Det finns mycket små spännande saker att upptäcka ute i det fria, om man bara bryr sig. Det finns massor utav alternativ att hålla på med istället för det leverna många har hållit på med hitintills.. kanske dags att börja sluta surfa runt på nätet så mycket som man gör i dagsläget och börja fokusera på vad som är viktigt.

Egentligen skulle vi gott och väl klara oss utan den så kallade höga levnadsstandard som många blivit så vana med, så den här annalkande krisen har faktiskt mycket att lära oss!

Varför inte börja lite mer med byteshandel, sånt sker ju redan i mindre skala här och var.
Låna grejer utav varandra som inte används dagligen istället för att köpa på sig grejer dyrt som ändå bara används sällan och som skulle räcka till flera om sunt förnuft användes..

Ovanstående är bara en liten input för att få igång tankemaskineriet hos så många som möjligt.. visst är jag beredd på att många kommer avfärda mig som en pajas, dåre eller whatever, de människorna kanske kommer till insikt längre framåt, beroende på hur den här krisen artar sig.

Svensken kommer att ha lärt sig absolut inget.

Naturligtvis är det klass med gamla välskötta och hantverksmässigt reparerade grejer och kläder.

Bara självupptagna fjantar tävlar i status och prestige med lika självupptagna fjantar på Facebook och Instagram.
Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.
— Eleanor Roosevelt
Citera
2020-03-18, 15:30
Medlem
ettanollans avatar
De säger att vi är väl rustade och vi betalar i stort sett mest skatt i HELA VÄRLDEN men ändå har vi inte ett skit!

Var tar alla våra skattepengar vägen!??

Vi borde ha vägar gjorda i guld!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Det var ju fantastiskt bra med tanke på att man måste vara virusfri i minst 14 dagar för att bli friskförklarad. Hur många smittade fanns i Värmland för 14 dagar sedan???

de 2 första inkom den 4 mars https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
håll dig till saklig debatt.

bara för att "dom" hade fel tidigare stödjer inte påståendet att det är värdelösa siffror.

outbildade idiot.

Jo det gör det din dumma jävel. Nör man slutar testa generellt och bara tar svårare fall är det omöjligt att ta fram trovärdiga siffror. En spekulativ gissning är det bästa man kan åstadkomma.

Men svälj allt som vanligt du. Det här är ingen fara. Man stoppar bara hela världen för ett virus som bara skadar sjuka och äldre (för dom bryr sig ju om dessa skattebetalare som går på bidrag och pension).

(+
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Även UK rapporterar hur många de testar:

As of 9am on 18 March 2020, 56,221 people have been tested in the UK, of which 53,595 were confirmed negative and 2,626 were confirmed positive. The latest confirmed number of deaths will be announced later today.

https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-information-for-the-public

Men i Sverige skiter man i att rapportera det.
Citera
2020-03-18, 15:31
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Tar de prover eller räknar de dagen för sista symtom - jävla skillnad isf.

Man måste vara virusfri enligt test.
Därför vi testade Sveriges eget första fall så många gånger, och att det tog så lång tid innan hon kunde friskförklaras.

Samma sak hände i Kina. Fast där var det drygt 8000 personer som rapporterades tillfrisknade utan att ha insjuknat.
Citera
2020-03-18, 15:31
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Du tror att hela västvärlden är i en konspiration. Eller menar du bara Sverige (alla stänger nämligen ner). FHM säger inte att det bara är 85+ som stryker med.

Så här står det bl.a. på FHM:s sida:
"Hur stor är dödligheten till följd av covid-19?
Uppskattningarna när det gäller dödlighet är fortfarande osäkra för covid-19. WHO uppskattar i dagsläget att dödligheten är 1–2 procent av de redan infekterade. Den siffran baseras på internationella studier."

Om dödligheten är 1-2% så är det katastrof för samhället. Jag vet inte varför folk tror att det är lite? Om det är 2% som dör så innebär det att om 60% av världens befolkning får det innan ett vaccin tas fram (något Tegnell m.fl. diskuterat) då innebär detta drygt 50 miljoner döda. Vi har inte sett något motsvarande i världen sedan 2:a världskriget.

Varför spekulera.......

A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Italien
Italien CFR per dag: 31.4%, 38.66%, 36.7%, 29.05%, 33.06%, 25.87%, 32.21%, 27.94%,
26.33%, 27.36% , 28.69%, 37.04%, 39% , 38.59%, 44.17% , 44.67%, 46.80%, 42.29%, 43.65%, 43.97%, 45.98% (17 mars)
Citera
2020-03-18, 15:32
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Tror fan inte man testar alls... Man frågar bara om personen känner sig bättre och säger personen ja, så blir du friskförklarad och hemskickad.

Det får man inte. Det finns regler för det.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Smittad 21-årig idrottare död i Spanien.

https://eu.usatoday.com/story/sports/soccer/2020/03/16/coronavirus-spanish-youth-soccer-coach-dies-covid-19-age-21/5065603002/

Dock visade det sig även den här gången att corona endast var bidragande då det upptäcktes att den unga mannen även hade blodcancer.

Citat:
"Francisco Garcia was coach of the junior team for Atletico Portada Alta in Malaga. Garcia's leukemia was discovered after going to the hospital with symptos of COVID-19, the Independent reported. Garcia was advised to seek medical attention after struggling to breathe, the Spanish newspaper Malaga Hoy reported."
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
de 2 första inkom den 4 mars https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden

Precis. För 14 dagar sedan. Det är ju det jag säger.
Citera
Medlem
Är det lurigt att samma region friskförklarar 13 samtidigt? Som Sveriges 13 första? Är de garanterat virusfria eller har någon slarvat? Är det ljusningen eller är det en Pyrrhusseger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in