2020-03-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
13 personer av Värmlands 34 bekräftade fall sägs vara fria från symtom och får återgå till jobb eller skola.
Kan de verkligen stämma!?
Värmland av alla ställen, och bara 1 fall sen tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Man måste vara virusfri i två veckor för att kunna bli friskförklarad från Corona.
För två veckor sedan på dagen fick värmland sina första två fall. Idag friskförklarades 13 stycken.
Det är alltså 11 stycken fler som har friskförklarats än som har insjuknat.
Det var då jävlar i mig inte illa.
Ja man gör väl samma misstag som i Kina. Friskförklarar patienter för tidigt alltså.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Värdelösa siffror. Man mäter inte samma sak som tidigare, detta är enbart sjukhusfall.

Mätningen var mer ”värdelös” innan eftersom man bara mätte importfall och inte smittade i landet. Mätning på de som når sjukvården och för en eventuell inläggning på sjukhus ger en tydligare trend på det som cirkulerar i landet och ger en bättre bild av utvecklingen. Detta även om antalet bara reflekterar 5-10 % av de smittade. Sedan kan det påverkas av massor av faktorer exempelvis hur stor grad äldre nu skyddas från att bli smittade.

Det torde vara glasklart för vem som helst att det förhåller sig på det sättet.
Citera
Medlem
Hej folket tänkte kolla med er nu efter 3 månader om hur ni tänker angående corona? Jag kan tala för mig själv och jag tycker detta har blivit så hysteriskt att man har släppt taget om den. Tycker det var intressant den första månaden men idag tycker jag det har blivit för mycket och man får enkelt bara acceptera läget och hoppas på det bästa.
Citera
Medlem
-GGs avatar
2.000 barn undersökta i Kina, 6% hade svåra symptom och resten hade lättare.

Citat:
Bambini e coronavirus: anche i più piccoli si ammalano gravemente

Uno studio svolto in Cina su oltre 2000 bambini con virus ha scoperto che nel 6% dei casi l’infezione è molto grave anche se nella maggior parte dei piccoli pazienti sintomi restano lievi

https://www.corriere.it/salute/pediatria/20_marzo_18/bambini-coronavirus-anche-piu-piccoli-si-ammalano-gravemente-5b78364e-6907-11ea-913c-55c2df06d574.sh tml
Citera
2020-03-18, 15:34
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helvete vilken propaganda och mörkläggning. A.Tegnell nu i Expressen:

Reporter: Hur många bekräftat smittade är det i Sverige nu?

A.Tegnell: Jaa.. jag har inte den exakta siffran. Den som är intresserad kan gå in på folkhälsomyndighetens hemsida och titta.

Reporter: Hur många ligger på intensivvården?

A.Tegnell: <tittar ointresserat åt sidan> Jaa... den sista siffran, tror jag, var att det har legat 15 personer på intensivvården vid något enstaka tillfälle <tittar ointresserat som det vore världens minst viktiga fråga>
29 person ligger på IVA just nu.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Poängen var att de som smittades tidigt redan är friska igen i regel. Så blir Vi bara inte sjuka samtidigt är allt lugnt ja.

Förmodligen kommer detta bli en etablerad sjukdom som folk får då och då, precis som förkylningar.
Och min poäng är att taktiken att på kalkylerad väg eftersträva flockmentalitet är en skrivbordsprodukt.
Man kan simulera fram diverse scenarior - men det finns ingen garanti för att nåt av dessa träffar rätt. Verkligheten innehåller alltför många irrationella faktorer.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Folk är helt obegripliga. Massor av ängsliga och ångestfyllda skribenter klagar på att inte alla testa, att inta alla får andningsmasker, att inta fler sätts i karantän att skolorna inte stängs mm.

Tänk efter lite först andningsmasker är en bristvara i hela världen. Dom är inte avsedda för permanent användning under lång tid dom är tunga att andas i dom kräver en viss kunskap för att hanteras dom kan fungera som källa för vidare spridning av viruset om dom inte hanteras rätt. Vi skulle med andra ord behöva 10-30 miljoner andningsmasker per dag för att få det skydd som dom värsta stollarna kräver.

Att masstesta hela befolkningen är meningslöst om det inte sker på daglig basis eftersom viruset är sprit över hela landet. Jag är tveksam att man hinner analysera 9 miljoner tester om dagen. och undrar hur mycket personal dessa tester skulle kräva dels för att ta dels för att analysera.

Att sätta t.ex Stockholm i karantän bara för att trösta nervös konspirationsstollar skulle innebära att tusentals företag skulle gå i konkurs ett mycket stort anta människor skulle bli arbetslösa. Detta eftersom karantänen troligen skulle handla om några månader

Vi kommer att i bästa fall kunna plana ut kurvan något så att belastningen på sjukvården inte blir orimligt stor. Men vi kommer när allt är över antagligen ha några tusen döda som till största delen kommer att vara äldre och eller multisjuka.

Värre än så kommer det inta att bli
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pittre
Tjej på sjukan i England
https://twitter.com/djleon1983/status/1240247003008942080

Hon ser bra ut för att vara 70+ !
Citera
2020-03-18, 15:35
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Ja man gör väl samma misstag som i Kina. Friskförklarar patienter för tidigt alltså.
Ser ju bra ut för statistiken (som Regeringen annars inte vill hålla koll på).
Citera
2020-03-18, 15:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Typiskt fria tider att sprida villfarelser bakom betalvägg. Jag kan säga varför du inte hittar sånt bland seriösa media, det är för att det är svammel.

Du har rätt seriösa media "tar sitt ansvar" och sprider inte sådant som kan sprida panik.
Citera
2020-03-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona88
Hej folket tänkte kolla med er nu efter 3 månader om hur ni tänker angående corona? Jag kan tala för mig själv och jag tycker detta har blivit så hysteriskt att man har släppt taget om den. Tycker det var intressant den första månaden men idag tycker jag det har blivit för mycket och man får enkelt bara acceptera läget och hoppas på det bästa.

Vad menar du med släppt taget? Är väl ingen sak att vara hemma vid förkylning och undvika träffa äldre under en tid framåt?
Citera
2020-03-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Precis. För 14 dagar sedan. Det är ju det jag säger.

den 13e inkom den 6 mars, har du läst någonstans att det är 14 dagar symtomfri som gäller så är det ju någonting som inte stämmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in