Citat:
Kan Sydkorea och Kina idag testa och se om man har haft viruset efter man har tillfrisknat?
Min uppfattning var annat, just nu kan man enbart testa de som har en pågående virusinfektion. Dessutom fortfarande med viss osäkerhet i testmetoden.
Problematiken där ligger i att du kan va negativ idag, men positiv imorgon. Varför är det viktig för Sverige att testa en stor population med osäkra testmetoder?
Har jag missat något här så upplys mig gärna.
Min uppfattning var annat, just nu kan man enbart testa de som har en pågående virusinfektion. Dessutom fortfarande med viss osäkerhet i testmetoden.
Problematiken där ligger i att du kan va negativ idag, men positiv imorgon. Varför är det viktig för Sverige att testa en stor population med osäkra testmetoder?
Har jag missat något här så upplys mig gärna.
Nej, det finns inte test för antikroppar än.
Det är inte osäkra testmetoder utan den har snarare hög säkerhet om man bär på viruset.
Fördelen är att man hade kunnat göra som Sydkorea - ha ett öppet land där folket kan arbeta och leva ungefär som vanligt.
Där snappar man upp smittan och använder modern teknik som gps i telefoner och gräver i folks liv. Alla som haft kontakt med personen isoleras och testas.
Med den metoder så tar man död på smittan innan den ens sätter fart. Titta på deras statistik, den talar sitt tydliga språk.
I Sverige gör vi precis tvärt om. Vi låter ett extremt smittsamt virus härja i princip helt fritt. Skulle en del av en storstadsregion insjukna samtidigt så skulle det knäcka vården.
Idag misstänker många i tråden att vi har 10-15.000 fall med 22 på IVA. Tegnell pratar så om sin immunitet men tror att vår kapacitet ska klara det.
Vi leker med siffrorna, vad händer om tex 30% av Malmö smittas inom 2 veckor? Det är 100.000 människor och snittet skulle då vara att 220 IVA behövs. Det är hela Stockholms Regions IVA-platser.
Med ett ”öppet” samhälle är detta katastofalt. Om någon är med i en bilolycka så kommer denna få dö för alla respiratorer är redan upptagna.
Därför kan vi inte vänta och hoppas på att rätt antal kommer smittas, den chansen finns helt enkelt inte.
FHM kommer få göra som Italien när det väl satt igång och då vet vi att det tar minst 14 dagar för fallen att plana ut.