2020-03-18, 14:43
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Har ni någon killgissning när/om dem sätter Stockholm i karantän?

Nja men jag har nog en flickgissning på säg 50 pers 🤷🏽‍♂️
Citera
2020-03-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Anders Tegnell är som hjälten i en äventyrsfilm
Peter Kadhammar: Ni som skriker på nätet borde skämmas https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6j7A6e/anders-tegnell-ar-som-hjalten-i-en-aventyrsfilm
FAN DET HÄR ÖVERTRÄFFAR ALL IRONI
Ja det är märkligt att redan hylla mannen som hade fel, släppte in viruset i landet utan kontroll och sen la sig raklång utan strid. En del blir imponerad över att Tegnell är oberörd, kall, vissa verkar tom. förälskade. Själv räknar jag alltid result och inte tomma ord. Därmed slutade jag att lyssna på den pinsamma träffen med kungen, dom verkar tro att man kan prata bort detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Mörkertalet, angående smittade, är i vissa områden oerhört stort, detta är självklart och detta beror på ovilja från myndigheterna och även eftersläpning, samt brist på testutrustning. Döda, tror jag inte, det är så stort mörkertal på, förutom i diktaturer och kommunistländer...

Nej, jag vete faan! Vill bara skiten skall vara över och Premier League kan börja, eller avslutas då...

YNWA

Mörkertalet smittade är förmodligen enormt. Inte för att man inte testar utan för att det i detta läge saknar betydelse. 80-90% känner inga symtom alls har det konstaterats av tester i Italien. Dvs, de flesta smittade känner inte ett skit. Viruset är helt ofarligt för den absoluta majoriteten. Däremot dör gamla, multisjuka och svaga som flugor vilket inte är bra så klart. Men den största oron är nog inte viruset i sig, utan vilken effekt detta får på vården och ekonomin.

Som jag ser det borde unga, friska och starka vara ute och leva som vanligt medan vi isolerar riskgrupperna. Ser ingen mening med att stänga ner hela samhället.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Om man bortser att han är dåligt retoriskt.

Kan inte du berätta lite om dig själv och din bakgrund (akademisk, yrkes..) som gör att du kan dra slutsatsen att han är ute och cyklar? Antar att du har en del matematiska modeller som styrker ditt uttalande?

Om du saknar kunskap - håll tyst om du inte vet.

Jag tror jag skiter i att svara på ditt inlägg. Vi kan säga att jag väntar 1 vecka att svara på det.
Senast redigerad av sanne 2020-03-18 kl. 14:47.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Man testar endast dem som är inlagda på sjukhus. Resten får inte gå dit. Vi skall hålla sig hemma men Tegnell säger att hostar du på förmiddagen på jobbet, gå hem. Hostar du inte på eftermiddag/ kväll. Gå till jobbet i morgon

Jo men helt ärligt. Stod ju i tidningen idag att en italiensk studie visat att 50 procent kan vara asymtomatiska och att man sammantaget nu misstänker att asymtomatisk smitta driver smittspridningen.

Visst är det bra att man ska vara hemma vid minsta symtom, men det betydligt tuffare åtgärder krävs om man faktiskt ska få ner smittan så mycket som krävs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja det är märkligt att redan hylla mannen som hade fel, släppte in viruset i landet utan kontroll och sen la sig raklång utan strid. En del blir imponerad över att Tegnell är oberörd, kall, vissa verkar tom. förälskade. Själv räknar jag alltid result och inte tomma ord. Därmed slutade jag att lyssna på den pinsamma träffen med kungen, dom verkar tro att man kan prata bort detta.

Vi kanske borde ha anlitat dig istället och alla andra superepidemologer här på Flashback. Seriöst, vilka jävla töntar ni är.
Citera
2020-03-18, 14:45
Medlem
arbetets avatar
Vet inte om det här ska klassas som positiva eller negativa nyheter.

Eurovision song contest ställs in
Tvingas avblåsa i coronakrisen

Eurovision song contest ställs in, uppger nederländska nyhetsbyrån ANP.

Det på grund av coronaviruset.

”De senaste veckorna har vi sett över flera olika alternativ”, skriver EBU i ett uttalande.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wPQoM1/eurovision-song-contest-stalls-in
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Är rätt så dålig på det där. Vad skulle du ha gjort om du hade en halv mille på sparkonto med 1 % sparränta just nu?

Just nu sitter nog dina pengar jävligt fint där dom är.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Inkompetenta människor har inga svar i sådana här tider. Dessutom tillsätts "experter" på grund av deras PK vilja och kön..alltså INTE på grund av att de verkligen kan något i det område de skall vara expert över..Det är betydligt viktigare att följa den PK agenda som finns djup rotad bland Svenska politiker och media.. De som tycker annorlunda kommer inte ens in på en journalistutbildning eller får en plats i riksdagens olika utskott eller lobbygrupper..
Jag har inte läst i media om att viruset är luftburet trots att det varit känt sedan länge.
Alla världens media kör med massiv Corona information som att undergången är nära, idag är det lite drygt 200,000 smittade över hela världen. Känns inte direkt proportionerligt utan mer som att man undanhåller viktig information, varför var inte samhällsinformationen lika intensiv vid influensan 2017-2018?
Då dog lite drygt över 1000 personer i Sverige, idag har såvitt media rapporterat 8st dött av Corona.
Så för mig blir frågan, döljer man något? i sådant fall vad och varför?
Citera
Medlem
aina08s avatar
96 nya smittade idag.
1292 totalt.
Det verkar som de börjar ta fart på riktigt nu...
Citera
2020-03-18, 14:46
Medlem
Neroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
1. Ja hans argument för att vi ska skydda våra åldringar genom att inte gå till jobbet sjuka, men samtidigt säga att vi inte kan ge alla människor masker för att förhindra föra smittan vidare till tex äldre om de går förbi med hunden, eller promenerar, eller handlar ute i affären som de fortfarande gör.

2. Han säger att det finns knappt någon som helst risk om man är under 70 år att drabbas, samtidigt som han säger att vi inte ska gå till jobbet om vi är sjuka för att vi då riskerar att ta någon äldres IVA plats.

3. Han säger att det viktigaste att förhindra smittan är att inte gå till jobbet sjuk, fastän det finns stora chanser att det finns människor som smittar utan att ha symptom (se experiment från Italien där de rimligtvis har mer erfarenhet).

4. Han vidhåller att förskolor, skolor ska ha öppet fastän han vet att det finns människor som har smittan utan symptom, som ska gå och hämta lämna på förskola skola varje dag och då riskerar smittan att öka.

5. Han sa i förrgår att han inte visste om det var toppen på ett litet eller stort isberg för att dagen efter säga gigantiskt isberg. Dagens isberg var bara stort.

Du kan ju förklara varför han inte är ute och cyklar.

Tack. Detta bevisar bara att du inte sitter på någon som helst insyn utan bara gissar.
Citera
2020-03-18, 14:46
Medlem
Jon.Holmss avatar
Tycker ni inte att Johanna Sandwall ser lite risig ut också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in