2020-03-18, 14:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Sitter på jobbet tyvärr. Men all nödvändig info finns i CNN artikeln, bara att sätta igång och gräva fram dom, för den som har tid. Finns även här i tråden om man orkar leta lite.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Toppen!
Ha en fortsatt bra dag på jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Han menar naturligtvis inte att man skall gå till jobbet med symptom, vilket han upprepade säkert fem gånger.

Klart han gör, han försöker ju radera ut befolkningen i Sverige. Källa: Flashback.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Varför hålla pressträff när man ändå inte har något nytt att säga?
Citera
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Nej det va inte så han sa.

OK. Det lät bättre. Exakt vad sa han?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Man har snarast idag tonat ner faran känner jag.

Sammanfattning av A.Tegnells budskap idag:
- Du kan gå till jobbet direkt på eftermiddagen om du känner dig bättre, om du kände dig sjuk på morgonen.
- Vi kommer absolut inte att stänga skolor, det finns fortfarande några få föräldar som vill det.
- Man kan nu även besöka äldre igen, om man verkligen tycker att det är nödvändigt.
- Barn kan i princip inte bli sjuka "det syns knappt ens där".

Så läget har ljusnat betydigt verkar det som enligt A.Tegnell. Detta är ju vad han faktiskt sa. Om det är så detta egentligen inte är det fokus som man ville få ut, så kan det vara läge att se över om A.Tegnell är lämplig talesperson.
Så sa han inte.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Några exempel?

Gärna hela listan.
Hade jag haft lite mer ork och tid hade faktiskt satt mig ner och gått genom historiken. Men det skulle ta ett par dagar och det orkar jag faktiskt inte.
Men är som sagt inte ensam om att ha märkt det så med det sagt. De som sett det har sett det, resten har inte sett det.
Citera
2020-03-18, 14:16
Medlem
Ratis avatar
MSB kvinnan. Jag har aldrig sett någon läsa så mycket innantill.
Citera
Medlem
Covids avatar
Man vill ge intryck av att man är aktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Varför hålla pressträff när man ändå inte har något nytt att säga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Igår gick man ut med att folk över 70 år bör helst inte röra sig ute. Tog en sväng på stan nu till lunchen och kunde konstatera att merparten som verkade röra sig ute på lunchen var just pensionärer, det budskapet gick alltså inte fram alls tydligen!

Svenskarna är det sovande folket. Frågar man godtycklig person svarar de glatt: "Jag är inte rädd", utan att tänka på att det är mycket hög smittrisk och att personer i den åldern löper stor risk att hamna på intensiven. Det tar inte bara en risk själva utan de belastar hela samhället och utsätter andra för risk om de blir smittade. Det är därför andra länder som Kina har tvingande regler. Man kan inte bara göra hur man vill och sedan räkna med hjälp från samhället.
Citera
Medlem
En bra (men ett par veckor gammal) artikel som tar upp lite om den osakliga kritiken som haglat mot myndigheterna:

Citat:
Tilltron till läkarvetenskapens förmåga att trolla med knäna är uppenbarligen stor.
Läs det här innan du dömer ut myndigheterna som klantiga sopprötter, skriver immunologen Henrik Brändén.

Citat:
Jag har senaste dagarna sett många som är upprörda eftersom just deras kompis inte får testa sig för coronaviruset, fastän de har influensaliknande symptom eller varit på skidsemester i Alperna. Det är ett lysande exempel på det Palme en gång hjälpte Erlander fånga med uttrycket ”de stigande förväntningarnas missnöje”: Folk tycker att myndigheterna är klantiga sopprötter för att de mindre än tre månader efter upptäckten av ett virus inte klarar av att testa stora tårtbitar av befolkningen för det. Tilltron till läkarvetenskapens förmåga att trolla med knäna är uppenbarligen stor.

https://www.expressen.se/debatt/darfor-kan-inte-alla-testas-for-corona-trots-symptom/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så de som går på gym är alltså nån slags supermänniskor som inte smittar andra? Är deras familjer, vänner, jobbarkompisar och landsmän också supermänniskor?
Övrig personal på gymmet, då, är de också supermänniskor?

Och hur kan du vara så säker på deras immunförsvar när det är mycket som är okänt med detta virus?

Var snäll och slå dig inte mer för pannan, de få sista hjärnceller du har kvar kan du behöva (även om de inte verkar vara till nån större nytta).

Folk som tränar regelbundet och som äter ordentligt har ett starkare immunförsvar. Sedan jag själv började träna har jag aldrig ens varit förkyld. Och det är flera år sedan nu.

Om någon som tränar på gymmet bor tillsamman med en högriskperson, ex en multisjuk pensionär eller ett barn med leukemi, så bör personen hålla sig borta. Och av ren självbevarelsedrift gör de också det i de fallen, det säger sig självt.
För alla som INTE delar bostad med en högriskperson eller på annat sätt umgås med högriskpersoner på daglig basis så är träning jättebra i dessa tider.

På mitt gym har vi tydlige uppmaningar om hur man ska följa hygienrutiner:
* Inte träna sjuk
* Tvätta/sprita händerna
* Hosta i armvecket
* Sprita av redskap man använt.

Det räcker. Tegnell har stenkoll på vad han pratar om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Fasiken vad jag vacklar mellan verklig katastrof till en vanlig säsongsinfluensa. Jag anser dödstalen borde ha skjutit i höjden allaredan, om nu detta är en apokalyptisk pandemi... Tvivlar starkt på att det är länders och myndigheters "isolation" som stävjat dödstalen och smittspridningen, då fallen då i alla fall borde öka enormt mycket inom rikena...

Jaja, "den som lever får se" - denna strof har jag använt mången gånger, nu är den, i sanning, en verklighet!

På dokumentären på SVTplay ses människor ramla ihop på gatan och dö, undrar varför det inte hänt här?(hade det hänt hade någon filmat garanterat)... Det är realtivt få som ligger på IVA i Sverige..

Undrar om smällen kommer snart? Då massor dör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in