2020-03-18, 11:39
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du kanske är rätt man att svara på det jag funderar över. Hur kommer det sig att coronaviruset nu finns i princip i alla länder i världen och att dödstalen är högre där trots att dom till skillnad från Sverige vidtagit andra åtgärder och vid annan tidpunkt? Eller hävdar du fortfarande att det bara är Sverige som gör fel?

Jag hävdar att Sverige borde utgå från försiktighetsprincipen, och lära sig av hur de andra länderna har agerat. Istället för att ständigt avvakta...och avvakta...

Anser att Sverige Kapitulerade i tidigt skedde, och därefter har man pratat om om flockimunitet. Nu har Storbritannien gjort en kovändning, och då inser man att den strategin kanske inte funkar till fullo och nu påbörjat med vidta andra åtgärder. Högskolor och gymnasiet ska stängas ner/ bedrivas på distans.

Själv kom jag hem till Sverige 1 mars, och då var det bara att knalla igenom Arlanda utan några som helst kontroller...
Jävla massa folk som då var hostandes och snörvlandes på flygplatsen...
Citera
2020-03-18, 11:49
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vuxna människor förstår att uppgiften är annorlunda formulerad. Och att frågeställningen, och avgörandena, är betydligt mer komplexa än så. Vilket du också kommer att förstå när du växer upp.

Varför tror du att FMH och AT från början sagt att ”vi följer det här noga från dag till dag”?

Anders Tegnell har också hela tiden haft betydlig bättre koll, och betydligt mer information, än dig. Bara en idiot kan tro att man inte behandlat alla frågeställningar du funderat ut, långt innan de dök upp i ditt huvud.

FHM och Anders Tegnell hanterar det här helt ok. Kritik från neurotiska snöflingor med dödsångest som i oförstånd tror de kan allt betyder ingenting.

Kan du klargöra varför Tegnell och FHM tar in sociala aspekter samt jämlikhet i sina bedömningar?
Varför är jämlikhet så viktigt i smittspridningen? Varför är utsatta barn viktigare att skydda än välordnade familjer?
Citera
2020-03-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det här frisörargumentet var iofs det sämsta hittills. Eller du skämtar? Jag är heller inte särskikt positiv till AT, men det beror mer på en del av hans beslut och uttalanden. Håret skiter jag fullständigt i.

Just frisör kommentaren var väl inte direkt allvarligt menad. Svårt att få till den där ironiska knorren i skrift.
Senast redigerad av Throwaway1912 2020-03-18 kl. 11:52.
Citera
2020-03-18, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnormBalle
Så det stör dig inte att han har ljugit, alternativt haft åt helvete fel om och om och om igen?
Om han är "den mest kompetenta vi har" så ligger vi jävligt risigt till.
Tycker bland det värsta är hur han säger emot sig själv. Som igår. Först var de fall vi ser "toppen på ett gigantiskt isberg". Någon minut senare har vi "god koll på antalet fall i Sverige". Hur många är de då?, undrar reportern. "Det är svårt att veta", svarar Tengil, och börjar babbla om "mellan tummen och pekfingret" hur "man säger" att det "brukar vara". WTF?
Citera
2020-03-18, 11:56
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tycker bland det värsta är hur han säger emot sig själv. Som igår. Först var de fall vi ser "toppen på ett gigantiskt isberg". Någon minut senare har vi "god koll på antalet fall i Sverige". Hur många är de då?, undrar reportern. "Det är svårt att veta", svarar Tengil, och börjar babbla om "mellan tummen och pekfingret" hur "man säger" att det "brukar vara". WTF?

Han svamlar för att han inte KAN berätta sanningen:

Rapporten som fick UK och US att omvärdera sina agendor:
(FB) Sveriges inofficiella plan för att hantera Corona
Citera
2020-03-18, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Jag hävdar att Sverige borde utgå från försiktighetsprincipen, och lära sig av hur de andra länderna har agerat. Istället för att ständigt avvakta...och avvakta...

Anser att Sverige Kapitulerade i tidigt skedde, och därefter har man pratat om om flockimunitet. Nu har Storbritannien gjort en kovändning, och då inser man att den strategin kanske inte funkar till fullo och nu påbörjat med vidta andra åtgärder. Högskolor och gymnasiet ska stängas ner/ bedrivas på distans.

Själv kom jag hem till Sverige 1 mars, och då var det bara att knalla igenom Arlanda utan några som helst kontroller...
Jävla massa folk som då var hostandes och snörvlandes på flygplatsen...

Jag upprepar frågan.

Hur kommer det sig att alla andra länder har agerat rätt och Sverige fel trots att dödstalen pga coronaviruset är högre i de flesta andra länder?

Jag påstår fortfarande att FHM (och Anders Tegnell) hela tiden agerar utifrån de fakta som ständigt insamlas kring just detta virus. Det innebär "by default" att rekommendationer kan förändras från en tid till en annan. Det bedömer jag som en styrka.
Citera
2020-03-18, 12:23
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjiW
Det går inte att säga 'jag-är-inte-epidemiolog-så- jag-kan inte-bedöma-ATs-strategier' - är man statsepidemiolog förväntas man kunna förklara, debattera och utveckla sina resonemang för den befolkning man tjänar i enkla ordalag. Punkt.

Jo, precis. Det är säkert så att jag är en lallande idiot som inte förstår FHMs modeller och psykologiska 4D-schack, men det är inte direkt förtroendeingivande motiveringar man får ur karln.

Bara nåt i stil med "dessa modeller har varit extremt effektiva i kampen mot dödsrabies i Kongo" skulle vara lugnande, så att man vet att de inte höftar med tiotusentals liv.
Citera
2020-03-18, 12:34
Medlem
Citat:
Det florerar hundratals med virus världen över som ger olika utbrott här och var. När man ser effekten av dessa i nyhetssammanhang så är det redan för sent att hindra smittspridning i dagens globala värld. Det är en utopi att tro att vi kunnat stoppa detta. Varför tror du smittan finns överallt idag. Är hela världen lika korkade som oss och tog fel beslut?

Jag känner inte till ett enda utbrott jämförbart med det i Wuhan/Hubei, rimligen är detta ett specialfall och inte ett av hundratals.

Vi hade bättre förutsättningar än exempelvis Japan, Sydkorea, Taiwan och Kina att stoppa detta, av allt att döma kommer de få slut på det trots etablerad smitta på ett tidigt stadium.

EU/Schengen har i dagsläget tagit beslut som troligen hade kunnat hindra smittan från att få fäste, samma sak med USA. Men ja, uppenbarligen för sent.

Ja, stora delar av världen verkar ha agerat felaktigt, åtminstone om de haft ambitionen att stoppa smittan. I EUs fall handlar det troligen mest om en övertro gentemot andra Europeiska myndigheter, i synnerhet Italienska, som man trott haft det under kontroll. Lustigt nog är det bara Trump som får kritik för detta i väst, trots att USA fortfarande ligger oändligt mycket bättre till än Europa.

Men som sagt, jag är övertygad om att EU kommer göra slut på smittan innan flockimmuniteten hindrat den. Den nedtryckta kurvans väg är död, länge leve utopisk smittoutplåning.
Citera
2020-03-18, 12:41
Medlem
Citat:
Ja, som Michael Osterholm. Som säger samma som Anders Tegnell.

På vilka punkter menar du att de säger samma sak?

MO säger att smittan är luftburen - AT säger "tvätta händerna"
MO säger att barn är riktiga virushärdar - AT hävdar "barn är inte drivande i det här"

MO och AT menar att vi inte kan stänga skolor eftersom så många föräldrar jobbar inom vården, ja.
Men herregud är DET skälet att vi ska dö i hundratusentals? Eller kan grannar hjälpa varandra? Kan arbetslösa jobba som barnvakter?

Det är bara typiskt stelbent folkhemstänk.
Citera
2020-03-18, 12:42
Medlem
Citat:
Antalet fall i Hongkong är på väg upp igen. I en andra våg. Enligt dagens nyheter. Förvånar kanske en del. Frågan är om det förvånar AT?

Förstår du inte?
Hong Kong och andra rika länder har utrustning, personal, och platser.
Sverige behöver vinna tid för att träna personal, köpa in skyddsutrustningar, ventilatorer etc.
Vi är senfärdiga i Sverige som vanligt och med AT i ledningen har vår grace period löpt ut till ingen nytta.
Senast redigerad av BenjiW 2020-03-18 kl. 12:48.
Citera
2020-03-18, 12:44
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Jag hoppas innerligen att han insjuknar själv snart med allvarliga symptom och då att Socialstyrelsens nya processtöd gäller så han hamnar långt ned i prioriteringsordningen och att den sista respiratorn på avdelningen ges till någon 20-åring istället! Så kan han dö som en martyr över sin egensnickrade plan om att göra svenska folket sjukt.

Du kunde kanske spendera några år med att fundera på varför Anders Tegnell inte önskar dig samma öde. Och vad det är för fel på dig som önskar folk sådana saker.
Citera
2020-03-18, 12:44
Medlem
Citat:
Antalet fall i Hongkong är på väg upp igen. I en andra våg. Enligt dagens nyheter. Förvånar kanske en del. Frågan är om det förvånar AT?

Det är tretton fall, inte en våg. Det är något en eller ett fåtal smittspridare kan ge upphov till och som är fullt rimligt att bekämpa med smittspårning.

Just enskilda fall med begränsad spridning är i princip det enda Hong Kong haft, deras nuvarande situation är ungefär den som Tegnell felaktigt förutspådde att Sverige skulle ha.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-18 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in