Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Det florerar hundratals med virus världen över som ger olika utbrott här och var. När man ser effekten av dessa i nyhetssammanhang så är det redan för sent att hindra smittspridning i dagens globala värld. Det är en utopi att tro att vi kunnat stoppa detta. Varför tror du smittan finns överallt idag. Är hela världen lika korkade som oss och tog fel beslut?
Det där du skriver om korkade är insiktsfullt. Du har förstått hur du själv, och hur många människor tolkar fakta och information åt helvete. Tur för er att det finns folk som inte är lika korkade och fattar vad det handlar om!
Det har visat sig de senaste dagarna att Anders Tegnell är en av många "experter" som kommer med olika synpunkter och olika åsikter. Det gäller att förstå själv vad Corona handlar om, och på individnivå göra det som är bäst för en själv och för omgivningen för att hindra smittspridning. En smitta som kan vara dödlig för svaga och äldre medborgare.
Jag är positivt överraskad över hur bra regeringen sköter detta med enighet från oppositionen. Skadorna på ekonomin riskerar ju att bli värre än själva Coronaviruset härjningar. Det gäller att skydda vissa grupper från smitta därför att risken att de kan dö är stor. De personer som kan hålla sig borta från smittohärdar ska göra det, eftersom sjukvårdsresurserna räcker inte till om för många sjuka behöver vård samtidigt. De personer som inte behövs för att hålla igång samhället ska inte ta resurser i onödan från vården.
Ingen vet säkert om det blir immunitet mot Corona. Det vore bra med immunitet, men inget man kan utgå ifrån. Vi vet nu att smittan finns här och det enda man kan göra är att hindra smittspridningens omfattning. Jag har noterat att regeringen inte bara lyssnar på Anders Tegnell, tack och lov. Det hänvisas till myndigheten, inte till honom. Det jag uppfattat är, att om Corona sprids i lagom takt är det inte farligt bland unga och starka människor.