2020-03-18, 10:16
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Intrycket är snarare att Taiwan, Singapore, Sydkorea, Hong Kong, Kina, kanske också Vietnam eftersträvar kontroll på viruset utan att det nånsin ska bli en stor andel smittade (och därför aldrig kommer bli nån flockimmunitet). Men för den skull utan att stänga ner samhället helt på det sätt vi håller på att göra. Om det är dömt att misslyckas så blir det förstås flockimmunitet till slut. Men vet vi att det måste misslyckas? Vad de här länderna tycks försöka är det vi gjorde i början med smittspårning av alla upptäckta importfallen, men utan misstagen vi gjorde, som att släppa symtomfria resenärer från riskzoner direkt till jobbet osv. Plus åtgärder vi inte kunde drämma om, som temperaturkontroller och Sydkoreas masstester. Deras erfarenheter från Sars gjorde att de låg hästlängder före i förberedelser, och dessutom hade de inte intellektuellt låst sig vid hypotesen att det är omöjligt med asymtomatisk smitta.
Om de lyckas kommer de höga kostnader de lagt på detta att ha betalat sig miljonfalt då de inte stänger samhället i samma utsträckning. För att inte tala om vinsterna i mänskligt lidande. Men det är ju inte säkert att de lyckas.
Edit: Kina är lite speciellt för de var ju först och blev tvungna att stänga Hubeiprovinsen osv. Men de verkar ändå inte ha flockimmunitet som mål.

Omöjligt att svara på i dagsläget. Jag är enig i att ett omfattande testande begränsar smittspridning och att det är en väg att gå för att få kontroll. Är det önskvärt att toktesta folk i evinnerlig tid dock? I Sverige? Har vi ens tillräckliga resurser och beredskap? Kan vi minimera smittan så pass att den självdör? Detta är inte SARS/MERS. Vad är alternativkostnaden för det? Kontra risk för utfall vid allmän spridning. Och hur ser den risken egentligen ut med tanke på sociala mönster i Sverige.

Jag har naturligtvis ingen aning om vilken väg som är rätt att gå. Det kan vi egentligen först summera efteråt. Men jag utgår ifrån att FHM har betydligt bättre koll, utifrån svensk kontext, och kan göra bättre understödda antaganden.
Senast redigerad av Skilly 2020-03-18 kl. 10:33.
Citera
2020-03-18, 10:20
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vi talar om etableringsfasen, den är redan över. Det här är i efterhand.
Man agerade/underlät att agera utifrån att risken för samhällssmitta var väldigt låg, men när den i efterhand visat sig snarare vara otroligt hög, antagligen 100% utan åtgärd, så är det ändå inget felagerande?

Ja, vi kommer antagligen stoppa smittan. Inte med någon "utplanad kurva", utan den kommer tryckas ner i golvet inom hela EU/Schengen. Och i efterhand hade det varit otroligt mycket billigare att vidta åtgärder för att hindra smittspriningen från början.

Det florerar hundratals med virus världen över som ger olika utbrott här och var. När man ser effekten av dessa i nyhetssammanhang så är det redan för sent att hindra smittspridning i dagens globala värld. Det är en utopi att tro att vi kunnat stoppa detta. Varför tror du smittan finns överallt idag. Är hela världen lika korkade som oss och tog fel beslut?
Citera
2020-03-18, 10:22
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Vi talar om etableringsfasen, den är redan över. Det här är i efterhand.
Man agerade/underlät att agera utifrån att risken för samhällssmitta var väldigt låg, men när den i efterhand visat sig snarare vara otroligt hög, antagligen 100% utan åtgärd, så är det ändå inget felagerande?

Ja, vi kommer antagligen stoppa smittan. Inte med någon "utplanad kurva", utan den kommer tryckas ner i golvet inom hela EU/Schengen. Och i efterhand hade det varit otroligt mycket billigare att vidta åtgärder för att hindra smittspriningen från början.
Det här är ungefär min uppfattning också. Inte att FHM gör så särskilt fel nu, utan bara att vissa allvarliga misstag gjordes veckorna innan regeringen mer eller mindre proklamerade undantagstillstånd. Och allt då var absolut inte fel, smittspårningen var utomordentligt skickligt gjord. Men man hade för liten testkapacitet (vilket jag inte kan bedöma om det var oundvikligt eller ej) och man hade fel i antaganden om hur smittan sprids som ledde till underskattning av risken att skicka symtomfria resenärer till jobb och skolor.
Citera
2020-03-18, 10:23
Medlem
MarioMerolas avatar
Att fortfarande idag yra olika motsägelser är helt makalöst. Vi ska ”plana ut kurvan” men att sluta gå på ”nattklubb, bio och teater” är verkningslöst.

Antingen är Anders psykiskt sjuk och då är det regeringens ansvar att få honom sjukskriven för psykos. Eller så år Sverige ett sjukt system och då upphör det när folk vill att det ska upphöra. Jag har för längesedan gett upp men har väldigt svårt att tänka mig att Anders inte kommer vara skjuten innan midsommar.
https://www.svd.se/gjordes-ett-jattejobb-med-italien-resenarerna
Citera
2020-03-18, 10:33
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Omöjligt att svara på i dagsläget. Jag är enig i att ett omfattande testande begränsar smittspridning och att det är en väg att gå för att få kontroll. Är det önskvärt att toktesta folk i evinnerlig tid dock? I Sverige? Har vi ens tillräckliga resurser och beredskap? Kan vi minimera smittan så pass att den självdör? Detta är inte SARS/MERS. Vad är alternativkostnaden för det? Kontra risk för utfall vid allmän spridning. Och hur ser den risken egentligen ut med tanke på sociala mönster i Sverige.

Jag har naturligtvis ingen aning om vilken väg som är rätt att gå. Det kan vi egentligen först summera efteråt. Men jag utgår ifrån att FMH har betydligt bättre koll, utifrån svensk kontext, och kan göra bättre understödda antaganden.
Låt oss hoppas FHM har övervägt allt korrekt. Det ser dock inte ut så. Deras kritik av Umeå kommuns billiga extra försiktighetsåtgärd (när kommunen höll resenärer från riskzoner hemma) var som en sinnebild av en intellektuell låsning. De var tvärsäkra på att de hade full koll, och då var Umeås lilla åtgärd bara dumt slöseri. Nu står vi där med en ofattbar kostnad för ett nersläckt samhälle. Hade det kunnat undvikas, med mer av Taiwan- och Umetänk? Kanske inte, men frågan måste få ställas, och lita på att den kommer att ställas i framtida forskning. Den som lever får se när vi har facit i hand, även om alla förstås aldrig kommer att enas i bedömningen då heller.
Citera
2020-03-18, 10:41
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Låt oss hoppas FHM har övervägt allt korrekt. Det ser dock inte ut så. Deras kritik av Umeå kommuns billiga extra försiktighetsåtgärd (när kommunen höll resenärer från riskzoner hemma) var som en sinnebild av en intellektuell låsning. De var tvärsäkra på att de hade full koll, och då var Umeås lilla åtgärd bara dumt slöseri. Nu står vi där med en ofattbar kostnad för ett nersläckt samhälle. Hade det kunnat undvikas, med mer av Taiwan- och Umetänk? Kanske inte, men frågan måste få ställas, och lita på att den kommer att ställas i framtida forskning. Den som lever får se när vi har facit i hand, även om alla förstås aldrig kommer att enas i bedömningen då heller.

Och det tycker jag naturligtvis är jättebra. Och självklart måste frågorna få ställas. Med det är skillnad på att ställa frågor och uttrycka allmän misstro/ifrågasättande och att sprida panik.

Håller med om att alla inte kommer enas i bedömning efteråt heller. Karriär och kunskapsbyggande baseras ofta på tro och ifrågasättande vilket är bra. Det kanske bara inte är rätt tid för det just nu. I vart fall inte med det personfokus det har.
Citera
2020-03-18, 10:54
Medlem
Citat:
Ja. Just då och just i Sverige var det så. Viruset hade ingen spridning i samhället och många virus florerar världen över varje år utan att drabba oss. Idag är det annorlunda. Är det verkligen så svårt att förstå?

Idag säger han därför också andra saker.

Inse att du inte är expert på det här och att det är mycket du inte förstår om de här sakerna. Det är jävligt enkelt att vara baksätesförande snorunge med skygglappar. Ganska irriterande och störande för föraren med alla skrikande barn dock.

Du gör jämförelsen med ett gäng barn som baksätesförare som skriker om vilket håll det ska svängas åt.

Jag gör snarare jämförelsen med Kalles husvagnssemester, när alla äter lunch och nån frågar "men vem är det som kör egentligen."

Återigen,om den som kör inte kan få barnen att sitta ner och hålla käften,och klart och tydligt visa att den vet var vi ska,inger förtroende, pekar med hela armen. Utan istället börjar gråta för att barnen hoppar upp och ner i sätena.

Då är det inte rätt människa som kör till att börja med. Den människan passar bättre som kartläsare.

AT fattade inte ens att han skulle gå till frisören själv utan det beslutet fick hans fru ta åt honom.
Du har förtroende för en sån person när det handlar om liv och hälsa för ett par tusen personer?
Citera
2020-03-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Men ,suck!
Vad många andra länder gjort är att de tagit det ” det säkra före det osäkra”. Danmark som exempel, där har man agerat snabbt. Nu har man i Sverige , efter mycket tveksamheter, börjat att inse att vi kanske ska göra som våra nordiska grannar...

Dock är allt forfarande inte helhjärtat , det ska alltid vara någon variant på allt. Nu har man efter mycket om och men , gått ut med rekommendationer att stänga högskolor, gymnasiet...

Ja, mellanmjölkens land...

Vad utfallet sedan blir är sekundärt.

Du kanske är rätt man att svara på det jag funderar över. Hur kommer det sig att coronaviruset nu finns i princip i alla länder i världen och att dödstalen är högre där trots att dom till skillnad från Sverige vidtagit andra åtgärder och vid annan tidpunkt? Eller hävdar du fortfarande att det bara är Sverige som gör fel?
Citera
2020-03-18, 11:11
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Du gör jämförelsen med ett gäng barn som baksätesförare som skriker om vilket håll det ska svängas åt.

Jag gör snarare jämförelsen med Kalles husvagnssemester, när alla äter lunch och nån frågar "men vem är det som kör egentligen."

Återigen,om den som kör inte kan få barnen att sitta ner och hålla käften,och klart och tydligt visa att den vet var vi ska,inger förtroende, pekar med hela armen. Utan istället börjar gråta för att barnen hoppar upp och ner i sätena.

Då är det inte rätt människa som kör till att börja med. Den människan passar bättre som kartläsare.

AT fattade inte ens att han skulle gå till frisören själv utan det beslutet fick hans fru ta åt honom.
Du har förtroende för en sån person när det handlar om liv och hälsa för ett par tusen personer?

Kul liknelse med Kalle.

Det där med frisören kallas för att ”delegera ansvar” och är vanligt bland folk i ledande befattningar. Man lägger helt enkelt ut mindre viktiga uppgifter på andra.

Har ingen anledning att inte ha förtroende för honom än. Eller att ha förtroende heller för den delen. Vet ju egentligen inte vad han har för information och jag är inte epidemiolog. Men utgår från att han har koll.
Citera
2020-03-18, 11:15
Medlem
Citat:
Det florerar hundratals med virus världen över som ger olika utbrott här och var. När man ser effekten av dessa i nyhetssammanhang så är det redan för sent att hindra smittspridning i dagens globala värld. Det är en utopi att tro att vi kunnat stoppa detta. Varför tror du smittan finns överallt idag. Är hela världen lika korkade som oss och tog fel beslut?

Det där du skriver om korkade är insiktsfullt. Du har förstått hur du själv, och hur många människor tolkar fakta och information åt helvete. Tur för er att det finns folk som inte är lika korkade och fattar vad det handlar om!

Det har visat sig de senaste dagarna att Anders Tegnell är en av många "experter" som kommer med olika synpunkter och olika åsikter. Det gäller att förstå själv vad Corona handlar om, och på individnivå göra det som är bäst för en själv och för omgivningen för att hindra smittspridning. En smitta som kan vara dödlig för svaga och äldre medborgare.

Jag är positivt överraskad över hur bra regeringen sköter detta med enighet från oppositionen. Skadorna på ekonomin riskerar ju att bli värre än själva Coronaviruset härjningar. Det gäller att skydda vissa grupper från smitta därför att risken att de kan dö är stor. De personer som kan hålla sig borta från smittohärdar ska göra det, eftersom sjukvårdsresurserna räcker inte till om för många sjuka behöver vård samtidigt. De personer som inte behövs för att hålla igång samhället ska inte ta resurser i onödan från vården.

Ingen vet säkert om det blir immunitet mot Corona. Det vore bra med immunitet, men inget man kan utgå ifrån. Vi vet nu att smittan finns här och det enda man kan göra är att hindra smittspridningens omfattning. Jag har noterat att regeringen inte bara lyssnar på Anders Tegnell, tack och lov. Det hänvisas till myndigheten, inte till honom. Det jag uppfattat är, att om Corona sprids i lagom takt är det inte farligt bland unga och starka människor.
Senast redigerad av Vresrosen 2020-03-18 kl. 11:18.
Citera
2020-03-18, 11:18
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912

Det här frisörargumentet var iofs det sämsta hittills. Eller du skämtar? Jag är heller inte särskikt positiv till AT, men det beror mer på en del av hans beslut och uttalanden. Håret skiter jag fullständigt i.
Citera
2020-03-18, 11:25
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det där du skriver om korkade är insiktsfullt. Du har förstått hur du själv, och hur många människor tolkar fakta och information åt helvete. Tur för er att det finns folk som inte är lika korkade och fattar vad det handlar om!

Det har visat sig de senaste dagarna att Anders Tegnell är en av många "experter" som kommer med olika synpunkter och olika åsikter. Det gäller att förstå själv vad Corona handlar om, och på individnivå göra det som är bäst för en själv och för omgivningen för att hindra smittspridning. En smitta som kan vara dödlig för svaga och äldre medborgare.

Jag är positivt överraskad över hur bra regeringen sköter detta med enighet från oppositionen. Skadorna på ekonomin riskerar ju att bli värre än själva Coronaviruset härjningar. Det gäller att skydda vissa grupper från smitta därför att risken att de kan dö är stor. De personer som kan hålla sig borta från smittohärdar ska göra det, eftersom sjukvårdsresurserna räcker inte till om för många sjuka behöver vård samtidigt. De personer som inte behövs för att hålla igång samhället ska inte ta resurser i onödan från vården.

Ingen vet säkert om det blir immunitet mot Corona. Det vore bra med immunitet, men inget man kan utgå ifrån. Vi vet nu att smittan finns här och det enda man kan göra är att hindra smittspridningens omfattning. Jag har noterat att regeringen inte bara lyssnar på Anders Tegnell, tack och lov. Det hänvisas till myndigheten, inte till honom. Det jag uppfattat är, att om Corona sprids i lagom takt är det inte farligt bland unga och starka människor.

Bra inlägg. Är enig. Tror också att FHM är aningen större än Anders Tegnell. Och jag litar också på systemet. Så ja, tur för mig och oss alla att det finns andra som kan sånt som vi inte kan.

Alla tolkar vi ju information åt helvete, som vi inte förstår. Eller inte har. Bra att du också inser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in