2020-03-18, 10:01
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Det är inte sämre siffror för dödligheten om mörkertalet smittade är stort. Tvärtom. Dödligheten i procent styrs av ekvationen (antal döda)/(antal smittade)*100

Är antalet smittade större än vad vi vet kommer dödligheten i % att minska. Osäkerhetsfaktorn är alltså hur många smittade vi har. De döda har vi koll på liksom folkmängden.
Låt oss säga att vi bara smittestat de som intensivvårdats, då skulle dödligheten i % vara väldigt hög.

Men lille vän det har knappt börjat!
Citera
2020-03-18, 10:01
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Varför skulle den avgå?

Folket har för fan helt kallt valt att prioritera en fortsatt rasande bostadsbubbla, massinvandring, nedmonterad välfärd och bristfälligt samhällsskydd genom att stå där som nyttiga idioter med röstkuverten i sina händer.

Nu är det dags att skörda draksådden.

Man kan alltid önskedrömma? Men efter alla sosseskandaler de senaste fem åren finns det nog inget som biter på svensken. Inte ens den urusla hanteringen av den här pandemin verkar få folk att vakna.

De käkar pizza, dricker Fanta och kollar Netflix.
Citera
2020-03-18, 10:02
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Sydkorea har nästan bara fall i lågriskgrupper. 62% kvinnor. 78% yngre än 60, 35% yngre än 30. 3% äldre än 80.

Dödligheten är över 5% för 70-åringar och närmare 11% bland 80-åringar.

Det var inte det jag frågade.
Viruset har MUTERAT i Italien, och är därför inte samma sträng som i Kina, även om samma sträng nu har kommit till Kina.
Vi har Italiens muterade sträng här, så jag undrar vilken av dem de har i Sydkorea.
Du läser inte så mycket om viruset va?

Jag bifogar en fyra dagar gammal länk, men det finns fler rapporter om muteringar.

https://www.independent.co.uk/news/science/coronavirus-covid-19-virus-isolate-canada-scientists-mutations-strains-a9399226.html
Citera
2020-03-18, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Om mörkertalet döda är stort blir det dystrare siffror dock.

Absolut.
Men det är inte troligt att det finns några mörkertal att tala om där.
Citera
2020-03-18, 10:03
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Detta virus smittar i aerosoldroppar. Dvs du kan smittas av att någon hostar/nyser upp till tre meter bort ifrån dig. Det jag har fetmarkerat är bra, men absolut inte är ett fullgott skydd.

Vidare kan dom som är på gymmet och kanske inte känner sig väldigt sjuka idag, mycket väl bära på viruset och vara i inkubationstiden. Dom kanske hostar enstaka gånger, men reagerar inte. Det räcker ändå för att sprida smittan till dom som befinner sig där.

Sen går du därifrån och kanske själv hostar 1,5 meter från den äldre kassörskan på ICA, upp till 3-4 dagar innan du känner dig sjuk......
Och kassörskan kanske hamnar på sjukhuset tre veckor senare.
(inkubationstiden är 3 veckor) .

Allt ovanstående är baserat på studier från Kina och Italien.
Men att du inte vet det, är våra myndigheters fel.

En liten notis är att det inte enbart smittar när man hostar eller nyser. Det följer med vi utandning även om det sprids längre vid hostning/nysning
Citera
2020-03-18, 10:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Problemet bland många är att Sverige nästan helt saknar vårdresurser. Att platta till kurvan som Folkhälsomyndigheten vill göra i förhållande till vårdresurserna låter sig i praktiken inte göras.

Av Folkhälsomyndighetens diagram kan man tro att vi har kapacitet till halva Sveriges befolkning som är i behov av vård, 10% av de insjuknade. I praktiken finns bara vård till en tusendels promille. Ska smittkurvan plattas till måste den bli platt som en pannkaka. Lägg märke till att Folkhälsomyndighetens diagram alltid saknar skalor. Anledningen är förstås att ingen journalist ska fråga om vi verkligen har 50 eller 100 tusen intensivvårdsplatser till vårt förfogande. Är lite förvånad över att ingen ställer kritiska frågor kring det här på presskonferenserna...
Citera
2020-03-18, 10:04
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Källa på att Italien har en dödligare sträng än Kina?

Trodde att båda strängarna fanns i Kina och hörde att 70% av alla fall kommer från den lite mer dödliga strängen.

Var skrev jag att Italiens sträng var dödligare?
Citera
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Absolut.
Men det är inte troligt att det finns några mörkertal att tala om där.

Precis lika troligt som andra mörkertal som det talas om.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
“There have been 175 deaths, an increase of 27 in a day. Jérôme Salomon, director of the French health authority, said 7% of those infected were under 70 years old. Of the sick, 699 are in intensive care, but 5,000 patients have recovered or are being treated at home. There are 2,575 patients still in hospital, but more than 600 people have been successfully treated and allowed to go home in the last 24 hours alone."

Så är det. Verkar som även i Frankrike - likt Spanien och Italien - har viruset fått fäste bland äldre. Kommer antagligen se många döda framöver.
Någon har ej klarat översättningen från Franska. 7% av de döda är under 65
https://www.rtl.fr/actu/bien-etre/coronavirus-en-france-175-deces-7-730-cas-confirmes-7800270620
Citera
Medlem
Jag spelar fotboll på låg nivå. I mitt distrikt tycker man fortfarande att träningar och matcher kan fortsatt spelas, men man avråder handskakningar. Är det en bra idé i detta läge att sitta nästan 20 personer tätt i ett omklädningsrum? Eller är det bara bra att vara ute och träna och röra på sig?
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
De flesta länder saknar tillförlitlig statistik pga stora mörkertal.
Jag räknar därför efter Sydkoreansk statistik.

Borde man isåfall inte ta ett land som är mer "medel" än just sydkorea ? blir lätt glädjesiffror om man gör som du..Mörkertalen är förmodligen gigantiska i länder som iran och Irak, afghanistan har sin topografi som skydd med isolerade byar.. Så därifrån är det väl mest rapporter från Kabul

Afrika är en annan kontinet där man förmodar stora mörkertal liksom i indiens slum och slummen i asiatiska länder och sydamerika..
Citera
2020-03-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, för hur ska vi klara oss utan dessa 80-åringar. Lustigt nog struntar man i att de dör i drivor av influensa varje år. Men det kanske kommer att bli så här varje år nu, när vi kommit på att vi måste skydda våra urgamla till varje pris.
Jag antar att detta är köttbergets sista chans att ställa till det för kommande generationer.

Gamla mäniskor dör, tragiskt men så är det.
Att gamla mäniskor dör i lunginflamationer och andra sjukdomar beror oftast på att dom är gamla och kroppen klarar inte längre av sjukdomar.
Min mormor dog i en lunginflammation, hon var en bit över 90 och i dåligt skick, lungorna hade börjat ge upp redan innan och lunginflamationer blev bara tungan på vågen.
Så är det med gamla och redan sjuka människor, ålderdomen har börjat bryta ner kroppen och immunförsvaret försämras, inte mycket vi kan göra åt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in