2020-03-18, 09:55
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Det vet vi väl inte? Hur skulle vi kunna veta om ett mörkertal men inte ett annat?

Ologiskt.
Ologiskt hur då? Jag förstår inte.

Om man tror allt är illuminati så ja, då går det väl inte att lita på nåt.

Annars så kommer det ju vara mycket träffsäkrare data på döda än på smittade.
Död är död. Det är så absolut det kan bli. Det är klart att det kan slinka igenom några som dör av komplikationer från Corona utan att registreras. Men med tanke på hysterin just nu så lär de vara få.

Däremot så lär riktigt många som har milda symptom aldrig registreras eftersom de dels inte ens kontaktar sjukvården. Kom ihåg att minst 80% bedöms ha väldigt lindriga symptom. Dels så är det bara några få länder som testar fullt ut längre.

Logiskt tycker jag.
Citera
Medlem
"Professor Neil Ferguson från Imperial College i London, en av huvudförfattarna till rapporten som uppger att runt 250 000 britter kan dö av coronaviruset i Storbritannien, skriver nu på Twitter att han har coronavirus-symtom."

UK har 6,5 x högre folkmängd än sverige, så vi kan räkna med minst 30 tusen dödsoffer? Är det ett pris värt att betala enligt sossarna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Dom hänvisar till en studie på Columbia University också som jag inte har läst. Men att 86% skulle ha lindriga eller inga symptom är väl rimligt.

Det är rimligt. Jag tror att det är pressen som tolkat det som sägs felaktigt. Som sagt var, efter 10 dagar hade 6% fortfarande inga symptom och var fortfarande smittade. Vi vet inget om vad som hänt däremellan.
Citera
2020-03-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vad jag inte förstår är: hur smittar det i mellanmänsklig kontakt? Om man inte hostar eller nyser och man är noga med handhygien, kan man bli sjuk av utandningsluft?

Det kan man, stå inte inom 4m ifrån en person inomhus. Var inte inomhus i lokaler som inte är ditt hem mer än 30m. Descinficera händer och skor etc. Ja du fattar. Det är mycket mer smittsamt än vad dom flesta låter påskina. Det kan tom vara så att upp till 80 av 100 personer kan smittas om dom vistas i samma slutna utrymme en längre tid. Smittan hänger dessutom kvar i luften i typish 30m.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Säger den som själv drog till med den lägsta möjliga siffran...

Du är ju så inskränkt i ditt tänkande att du inte ens förstår det jag precis skrev och varför jag tog Syd Korea som exempel.
Citera
Medlem
Kan någon visa källan på att Tegnell prognosticerade att Sverige skulle få ett par hundra döda?
Senast redigerad av bonafied 2020-03-18 kl. 09:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Låter väldigt osannolikt att endast 7% av de smittade är under 70 år.

“There have been 175 deaths, an increase of 27 in a day. Jérôme Salomon, director of the French health authority, said 7% of those infected were under 70 years old. Of the sick, 699 are in intensive care, but 5,000 patients have recovered or are being treated at home. There are 2,575 patients still in hospital, but more than 600 people have been successfully treated and allowed to go home in the last 24 hours alone."

Så är det. Verkar som även i Frankrike - likt Spanien och Italien - har viruset fått fäste bland äldre. Kommer antagligen se många döda framöver.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Rätt skrämmande om det stämmer.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/

Gör smittspridningen går fortare eftersom man inte vet om att man är en tickande bomb för andra. Detta snack om alla odödliga barn och unga som inte drabbas. Kanske är det dom som är de tickande bomberna?

Eftersom dagis och skolor är kända för att sprida annan smitta så är det logiskt att de sprider Corona också. Föräldrarna är relativt unga så de får också lindriga symptom. Misstas för en vanlig förkylning eller influensa.

Men ska vi uppnå flockimmunitet så är den här gruppen som måste göra en stor del av jobbet.

Hämtat från Wiki 2016:
0–14 år: 1 760 994, 17,62 procent (varav män: 905 662; kvinnor: 855 332)
15–24 år: 1 169 791, 11,70 procent (varav män: 607 596; kvinnor: 562 195)
25–54 år: 3 943 671, 39,46 procent (varav män: 2 013 670; kvinnor: 1 930 001)
55–64 år: 1 143 840, 11,44 procent (varav män: 573 974; kvinnor: 569 866)
65 år och äldre: 1 976 857, 19,78 procent (varav män: 912 445; kvinnor: 1 064 412)
Siffrorna avser förhållandena den 31 december 2016.[11]
Citera
2020-03-18, 09:57
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Vilka städers ministrar vill du se avgå? Jag kan nog instämma om jag får några alternativ.

Inga så länge vi står under en pandemi
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Rätt skrämmande om det stämmer.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/halften-av-alla-de-testade-hade-corona-utan-symtom/

Gör smittspridningen går fortare eftersom man inte vet om att man är en tickande bomb för andra. Detta snack om alla odödliga barn och unga som inte drabbas. Kanske är det dom som är de tickande bomberna?

Ja, vilket betyder att det lär vara 20-30 tusen som är smittade i Stockholm just nu utan att veta om det.
Citera
Medlem
Citat:
Du är övertygad om att fler är smittade än rapporterat. Samtidigt tror du att färre kommer att dö än de som prognosen säger, baserat på de sämre siffror som anges?

Hur logiskt tycker du att det är?

Det är inte sämre siffror för dödligheten om mörkertalet smittade är stort. Tvärtom. Dödligheten i procent styrs av ekvationen (antal döda)/(antal smittade)*100

Är antalet smittade större än vad vi vet kommer dödligheten i % att minska. Osäkerhetsfaktorn är alltså hur många smittade vi har. De döda har vi koll på liksom folkmängden.
Låt oss säga att vi bara smittestat de som intensivvårdats, då skulle dödligheten i % vara väldigt hög.
Citera
2020-03-18, 09:58
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ologiskt hur då? Jag förstår inte.

Om man tror allt är illuminati så ja, då går det väl inte att lita på nåt.

Annars så kommer det ju vara mycket träffsäkrare data på döda än på smittade.
Död är död. Det är så absolut det kan bli. Det är klart att det kan slinka igenom några som dör av komplikationer från Corona utan att registreras. Men med tanke på hysterin just nu så lär de vara få.

Däremot så lär riktigt många som har milda symptom aldrig registreras eftersom de dels inte ens kontaktar sjukvården. Kom ihåg att minst 80% bedöms ha väldigt lindriga symptom. Dels så är det bara några få länder som testar fullt ut längre.

Logiskt tycker jag.

Det kommer alltid att dö folk som inte tillskrivs Covid-19. Kina har varit ganska tydliga med det t.ex. Så nej, man kan inte prata om mörkertal för att sedan ignorera detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in