Citat:
Att det är mycket dödligare är idag svårt att säga. I och med att vi har ett stort mörkertal gällande bekräftade fall och de med symtom. Det vet vi inte förrän om flera år, och då är det också bara en uppskattning(som med influensan).
Att det är dödligare på det sättet att vi inte har vaccin och ett tidigare immun, absolut.
Sedan har jag just nu inte statistik på hur många som dör i vanlig influensa i Italien(tror det är högt, men ska kolla).
Förnekare och förnekare. Jag går fortsatt på allmänt gym(där just nu) utan en minsta oro.
Så länge man har samma vett som vanligt under influensatider(tvätta händer, inte peta i mun och näsa i onödan) så är det inget att oroa sig för. Men har full förståelse att dem i de absoluta riskgrupperna borde hålla sig undan, där är det mycket eget ansvar.
Jag lever dock livet precis som vanligt utan oro, som jag tycker man ska göra. Paniken och flockmentalitet är farligare än viruset.
Att det är dödligare på det sättet att vi inte har vaccin och ett tidigare immun, absolut.
Sedan har jag just nu inte statistik på hur många som dör i vanlig influensa i Italien(tror det är högt, men ska kolla).
Förnekare och förnekare. Jag går fortsatt på allmänt gym(där just nu) utan en minsta oro.
Så länge man har samma vett som vanligt under influensatider(tvätta händer, inte peta i mun och näsa i onödan) så är det inget att oroa sig för. Men har full förståelse att dem i de absoluta riskgrupperna borde hålla sig undan, där är det mycket eget ansvar.
Jag lever dock livet precis som vanligt utan oro, som jag tycker man ska göra. Paniken och flockmentalitet är farligare än viruset.
Detta virus smittar i aerosoldroppar. Dvs du kan smittas av att någon hostar/nyser upp till tre meter bort ifrån dig. Det jag har fetmarkerat är bra, men absolut inte är ett fullgott skydd.
Vidare kan dom som är på gymmet och kanske inte känner sig väldigt sjuka idag, mycket väl bära på viruset och vara i inkubationstiden. Dom kanske hostar enstaka gånger, men reagerar inte. Det räcker ändå för att sprida smittan till dom som befinner sig där.
Sen går du därifrån och kanske själv hostar 1,5 meter från den äldre kassörskan på ICA, upp till 3-4 dagar innan du känner dig sjuk......
Och kassörskan kanske hamnar på sjukhuset tre veckor senare.
(inkubationstiden är 3 veckor) .
Allt ovanstående är baserat på studier från Kina och Italien.
Men att du inte vet det, är våra myndigheters fel.