2020-03-18, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men det är ju många som har mer än 250000 kr i aktier/fonder ,det är inga stora pengar, sedan är det så att Investerarskyddet är inte på nått sätt är heltäckande upp till 250000kr , om du har t.ex pengar i Avanza egna fonder och Avanza skulle gå i konken kan det bli så att du inte får en spänn tillbaka oavsett belopp, Investerarskyddet har hål ,du borde läsa på mer innan du sitter och ger råd.

Fast du borde läsa frågan innan du börjar grina. Han frågade om avanza kan ta "pengarna".
Citera
2020-03-18, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast du borde läsa frågan innan du börjar grina. Han frågade om avanza kan ta "pengarna".
du är helt okunnig och ändå skall du sitta och mästra andra

Han frågade" Finns det sån risk om vi tänker oss värsta typen av ekonomiskt kris?"
Så är svaret , ja, du kan bli av med dina pengar, det är helt enkelt fakta, dra vi det ett steg längre , kan ju det bli så att pengarna bli helt värdelösa oavsett om du har dom på ett konto eller i madrassen.
Citera
2020-03-18, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
du är helt okunnig och ändå skall du sitta och mästra andra

Han frågade" Finns det sån risk om vi tänker oss värsta typen av ekonomiskt kris?"
Så är svaret , ja, du kan bli av med dina pengar, det är helt enkelt fakta, dra vi det ett steg längre , kan ju det bli så att pengarna bli helt värdelösa oavsett om du har dom på ett konto eller i madrassen.

Han frågade:

Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
Kan avanza t.ex låsa in ens pengar om ekonomin går åt helvete? Att man inte får ta ut dem till sina vanliga bank-konton? Finns det sån risk om vi tänker oss värsta typen av ekonomiskt kris?

Jag svarade:

Citat:
Nej!

Investerarskyddet skyddar dina aktier upp till 250.000:-
Och bankgarantin skyddar dina likvida medel upp till 950.000:-

Om det hjälper dig och gör att din dag startar lite bättre så säger vi så. Jag är helt okunnig och svaret på frågan var i stället som du sa “ja".
Citera
2020-03-18, 07:50
Medlem
lasternassummas avatar
Jag tror att stor volatilitet och nedgångar ännu är framför oss.

Hong Kong/Hang Seng är ner 3,6% just nu (14:47 lokal tid).

När kommer vi att närma oss att kunna göra en någorlunda säker prognos för när smittrisken börjar avta?
– Slutet av april?
– Slutet av maj?
– Efter sommaren?

Lite innan den tidpunkten tror jag att det är dags att börja köpa, men utspritt på flera tillfällen.

Citera
2020-03-18, 07:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
En aktie som känns väldigt tröstlös som jag kikade på nyss är HM redan innan inne i en långsiktig negativ trend och inte tillstymmelse till återhämtning under gårdagen. Butiker stängda under corona etc

Undrar var den aktien tar vägen. Skulle inte förvåna mig om den står i 70:- innan det här är klart.

Tragiskt.

Tror HM kan ha ett liv efter detta om de ställer om till E-handel och bantar butikerna, vilket de faktiskt blivit bättre på. Det starka varumärket är kvar trots allt.

Men i det korta perspektivet ser det ut som aktien ska ner mer.
Citera
2020-03-18, 08:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror att stor volatilitet och nedgångar ännu är framför oss.

Hong Kong/Hang Seng är ner 3,6% just nu (14:47 lokal tid).

När kommer vi att närma oss att kunna göra en någorlunda säker prognos för när smittrisken börjar avta?
– Slutet av april?
– Slutet av maj?
– Efter sommaren?

Lite innan den tidpunkten tror jag att det är dags att börja köpa, men utspritt på flera tillfällen.

Med tanke på att börserna österut störtdök formligen trots USA-börsernas uppgång igår så tror jag att man ska hålla sig borta helt och hållet för ett bra tag framåt. Någon har sagt att bilden är fördunklad av Coronan och det tror jag stämmer. Vi har fler sammanfallande faktorer framförallt en uppumpad marknad som redan var på väg in i en recession under hösten. Vi har dessutom ett oljekrig i full sving därute.
Citera
2020-03-18, 08:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Med tanke på att börserna österut störtdök formligen trots USA-börsernas uppgång igår så tror jag att man ska hålla sig borta helt och hållet för ett bra tag framåt. Någon har sagt att bilden är fördunklad av Coronan och det tror jag stämmer. Vi har fler sammanfallande faktorer framförallt en uppumpad marknad som redan var på väg in i en recession under hösten. Vi har dessutom ett oljekrig i full sving därute.

Javisst!

Brent är nu nere i nära 28 USD per fat.

Lägsta sedan 2003 (om jag sett rätt).

Is i magen ännu ett tag...

Edit:
PS: Brent var 2008 uppe i 142 USD per fat.

Citera
2020-03-18, 08:12
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Gick in och köpte i USA idag då jag tror att vändningen kommer större och snabbare där (större ekonomi,, smart president) och ser till min glädje att Fuel Cell energi steg 15%...
Och det fortsatte ... Plug power upp 18 och Fuel Cell upp 28. Bra inkomst så här i orostider. Enorm uppsida på dessa gröna aktier nu. Kul att vara med i andra varvet också.
Citera
2020-03-18, 08:49
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Och det fortsatte ... Plug power upp 18 och Fuel Cell upp 28. Bra inkomst så här i orostider. Enorm uppsida på dessa gröna aktier nu. Kul att vara med i andra varvet också.

Goda tider. Vad har du mer för tips? Vad finns det för "gröna" bolag på stockholmsbörsen? Gör mig till miljonär är du vänlig.
Citera
2020-03-18, 08:51
Medlem
Om coronakrisen försvann, pang bara, vaccin eller vad som. Tror ni då börsen kommer stiga direkt eller är sitter vi nu i en helt åtskild finanskris?
Citera
2020-03-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Om coronakrisen försvann, pang bara, vaccin eller vad som. Tror ni då börsen kommer stiga direkt eller är sitter vi nu i en helt åtskild finanskris?
Rekordbillig olja och i princip alla kan gå tillbaka till sina jobb direkt, ja varför skulle de inte stiga som en raket då?
Citera
2020-03-18, 08:59
Medlem
Citat:
Den här gången låg jag kvar, dock väldigt tveksam om det var klokt men nu börjar jag bli lite skraj för att man går och säljer bort sig för några procent för tidigt.

Är inte lika 100 procentigt övertygad, som många andra, att vi ska så otroligt mycket längre ner.

Själv då?

Jag sålde av en del efter att en artikel kom ut att penningtvätten befaras vara högre än väntat så min teori är att någon pjäs höjde den för att kunna köpa ut sig. Men hey är ganska ny i gamet så vem vet.

Är inne på samma tankar. Går inte aktien ner efter mötet imorgon är det bäst att man hoppar på tåget just för detta bolag. För vissa andra bolag så är raset bara en början, det tror jag med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in