2020-03-16, 18:53
Medlem
FetFulElaks avatar
Gick in och köpte i USA idag då jag tror att vändningen kommer större och snabbare där (större ekonomi,, smart president) och ser till min glädje att Fuel Cell energi steg 15%...
Citera
2020-03-16, 18:55
Medlem
plasttygs avatar
Tänkte vänta 1-2 veckor till, förhoppningsvis rea på rean då innan damage controllen börjar hjälpa.
Citera
2020-03-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Att du hade flax en dag gör dig inte till en guru lille fisk.
Att rekommendera folk att ta allt bundet kapital och tokspeka visar på hur lite insikt du har.

Gissar att du inte har något betydande innehav.

Dessutom.. OMX på återhämtning nu. -3% nu bara. Vi får se hur bra din affär var om några dagar.

Har aldrig någonsin sagt att man ska ta allt bundet kapital och spekulera, vilket inlägg refererar du till?

Vad jag sagt är: likvidera era fonder så att ni kan köpa dem billigare senare, använd en liten del av det likviderade kapitalet till att spekulera i OMXS bear cert samt mini-s.

Bra läge att ta position i MINI S OMX AVA 519 innan den stänger för dagen tex...

Påstår inte att jag är någon guru öht, då vore jag mångmiljonär. Däremot har min strategi visat sig funka även om jag sålde mina fonder för sent.
Citera
2020-03-16, 18:59
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Kina kom ut nyss och sa att de har ett vaccin som är redo för test. Marknaden bryr sig inte.

Vi har länge levt i tider där dåliga nyheter gör börsen glad och goda nyheter gör börsen glad. Nu är det tvärtom, sentimentet har vänt, frågan är för hur länge.

Kommer du ihåg zika-viruset? Det var 5 år sedan som det var ett stort ståhej kring det och det infördes reseförbud till vissa områden i världen. Än idag frågar man inom vården om man varit i ett zikasmittat område så viruset är fortfarande aktuellt. Det finns fortfarande inget vaccin...

Vi ska vara glada om det finns möjlighet att massvaccinera folk om 18 månader. Då kommer dock den stora majoriteten av världens befolkning redan vara immuna pga att de har haft det. Det intressanta blir då om viruset muterar och vaccinets värde blir då om det kan lindra de som blir smittade av denna version två. Lite som varje års influensavaccin.

M.a.o. ha inga förhoppningar om att ett vaccin ska "rädda" världen denna första omgång.

// CC
Citera
2020-03-16, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det finns anledning att tro att detta med Corona är en epidemisk masshysteri.

Om det är så får man förhålla sig till det. Hur lång tid tar en sådan? Innan den går över?
Vad får en sådan att gå över?
Lärdom av tidigare sådana. Aidsrädslan hade likheter med en sådan. Ingen talar om den nu. Fast det är en del som dör av den nu med.
Om vi har bra svar på dessa frågor kan vi också bedöma när det är bra att gå in och köpa.
Men redan nu kan man väl säga att hysterin inte kommer att angripa basala ekonomiska värden (fundamenta). Så sitta lugnt i båten skulle man därför kunna göra.

Men med det sagt så är just hysteri en viktig marknadspåverkare och inget att leka med. Marknaden styrs av förhoppningar och rädsla.

Nån som har svar på frågorna. Gissningar?

” inte kommer att angripa basala ekonomiska värden (fundamenta)” är du helt korkad? Finns inga fundamenta längre det som händer är värre än ett tredje världskrig, ekonomiska värden redan skjutna i sank, första som sjunker är väl europeiska flygbolag, sen följer alla andra efter. Börsen på väg mot -89-90% och noll omsättning. Konsumtionssamhället har dött.
Citera
2020-03-16, 19:00
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg
Tänkte vänta 1-2 veckor till, förhoppningsvis rea på rean då innan damage controllen börjar hjälpa.

Klassiskt för liknande börsras är att när man tror att botten är nådd, så rasar det lika mycket till....
Citera
2020-03-16, 19:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAVKCAB
Normalt sett ja men frågan är om dom inte speedar upp processen gällande vaccinet då risken är låg och vinsten extremt stor.

Hur vet du att risken är låg? Kom du ihåg förra gången vi massvaccinerde folk och en hel del ungdomar drabbades av narkolepsi? Det är inte bara att släppa ett vaccin och hoppas på det bästa. Det här är allvarliga saker. Bara att ta fram rätt dos kräver noggranna studier. Studier som tar tid.

// CC
Citera
2020-03-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasttyg

1-2 månader kan du nog vänta. Minst.
Citera
2020-03-16, 19:17
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
SAS aktie har fallit från 14.10 kr 19:e Februari till 8,17 kr idag (16:e Mars)..
Låg på 20,20 kr den 4:e December 2019..

Borde inte detta vara läge att investera i? Det bör väl vända tillslut?
En av marknadens dyraste aktier enligt mig. P/E på 14. Den borde gå ner till runt P/E 5 .
Citera
2020-03-16, 19:20
Medlem
Aston-Martins avatar
Företagen har slut på pengar, chefer som tagit ut pengar för lyxkonsumtion. Ytterligare ras på 40% är att vänta.

/ A.M
Citera
2020-03-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det finns anledning att tro att detta med Corona är en epidemisk masshysteri.

Om det är så får man förhålla sig till det. Hur lång tid tar en sådan? Innan den går över?
Vad får en sådan att gå över?
Lärdom av tidigare sådana. Aidsrädslan hade likheter med en sådan. Ingen talar om den nu. Fast det är en del som dör av den nu med.
Om vi har bra svar på dessa frågor kan vi också bedöma när det är bra att gå in och köpa.
Men redan nu kan man väl säga att hysterin inte kommer att angripa basala ekonomiska värden (fundamenta). Så sitta lugnt i båten skulle man därför kunna göra.

Men med det sagt så är just hysteri en viktig marknadspåverkare och inget att leka med. Marknaden styrs av förhoppningar och rädsla.

Nån som har svar på frågorna. Gissningar?

Global stockmarket during epedemics.

https://thetokenist.io/wp-content/uploads/2020/03/Charles-Schwab-MSCI-All-Countries-World-Index-768x556.png

För övrigt brydde sig ingen om AIDS, det visade sig inte på börsen under 80-talet iaf då den steg under denna tid istället. AIDS drabbade bögar, knarkare och speciellt svarta. Ingen brydde sig.
Senast redigerad av gameboyguy 2020-03-16 kl. 19:33.
Citera
2020-03-16, 19:23
Medlem
Cor0naviruss avatar
Dags att gå in nu!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in