2020-03-18, 07:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Jag såg nyss en människa på TV som inte kan erkänna ett misstag och inte längre kunde räkna med Stefans uppbackning - så överkörd av EU - oh tack gode Gud att vi trots allt styrs från Bryssel. AT ge upp - ingen att erkänna sina misstag men fy fan vilken om du inte gör det å det snaraste

Vem var det?
Citera
2020-03-18, 07:43
Medlem
arbetets avatar
Nu tar militären över i Stockholm:

Karolinska går in i militär styrning – rustar för kraftig ökning av smittade
Karolinska universitetssjukhuset och hela Region Stockholm styrs nu enligt ett hierarkiskt militärt system hämtat från Nato.

I helgen väntas antalet svårt sjuka coronapatienter öka kraftigt.

– De närmaste dagarna tror vi att man behöver öka kapaciteten så att vi kan ta emot flera hundra smittade patienter, säger sjukhusdirektör Björn Zoëga.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/karolinska-gar-in-i-militar-styrning-rustar-for-kraftig-okning-av-smittade/
Citera
2020-03-18, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Ja, men det krävs betydligt mer underlag innan man kan dra några riktiga slutsatser. Som jag dessutom sa framgår det inte hur hälsostatusen i testgruppen var.

Detta är en pandemi inte populationsstudie på hypertoni. Man får ta den data som finns och extrapolera. Detta verkar dock omöjligt i Sverige, kosta vad det kosta vill.
Citera
2020-03-18, 07:44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I USA menar man att sådant bidrar till smittspridning i corona-tider. Jag är inte emot högre patientavgift. Nu när man säger att åk inte till akuten så rapporteras det nästa tomma akutmottagningar. Så tydligen har doktorerna haft rätt i 90% är onödigt häckande på akuten. Man kan ju alltid sänka avgiften till 0 i epidemitider.

Ja det gör det kanske men Sverige har inte resurser att ta in alla som tror de har virus. Hade vi haft testresurser så är det enkelt att köra som S Korea rada upp dem i en bilkö vid sjukhuset och beta av dem alla, även hypokondrikerna. Absolut optimalt men det klarar inte arma Sverige.
Citera
2020-03-18, 07:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag försöker hitta information från Finland om hur många döda som förväntas, det enda jag hittar är en länk till en propagandasajt för högerextrema som visar en svensk reporter som verkar säga fel. Vad har de finska myndigheterna för uppfattning?
Det är en rimlig uppskattning av antal döda om 30% av Finlands befolkning om ca 5,5 miljoner är smittade. Något lågt räknat dock.

Dödligheten verkar ligga på 0,8-1%.
Citera
2020-03-18, 07:45
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vem var det?
Ser du väl på initialerna - vår statsepidemiolog Anders Tegnell
Citera
2020-03-18, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ok. Då får du gärna tala om exakt hur många döda barn det ska komma innan vi slutar tala om riskgrupper och skyddar hela befolkningen istället för bara gamla.
Är 10 döda barn tillräckligt för en åtgärd? 100 döda barn? 1000 döda barn? Eller kanske 20 000 barn med livslånga skador och 10 000 döda barn?
Vad känner du krävs för att du ska tycka att informationen om att barn blir allvarligt sjuka och dör av detta krävs före åtgärd?

Förstår inte din fråga riktigt. Mig veterligen finns det ingen information om att friska barn blir allvarligt sjuka och dör. Barn med vissa hälsoproblem hör såklart till riskgruppen.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu tar militären över i Stockholm:

Karolinska går in i militär styrning – rustar för kraftig ökning av smittade
Karolinska universitetssjukhuset och hela Region Stockholm styrs nu enligt ett hierarkiskt militärt system hämtat från Nato.

I helgen väntas antalet svårt sjuka coronapatienter öka kraftigt.

– De närmaste dagarna tror vi att man behöver öka kapaciteten så att vi kan ta emot flera hundra smittade patienter, säger sjukhusdirektör Björn Zoëga.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/karolinska-gar-in-i-militar-styrning-rustar-for-kraftig-okning-av-smittade/

Du läste inte artikeln eller?

Citat:
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Enligt SAS så finns vi skandinavier inte och vi har inte åstadkommit någonting, men våra penhgar duger tydligen.

5 miljarder från staten till SAS.

Ser vi några lastbilar som är ute och kör ut mat och förnödenheter till riskgrupperna?

Såg häromdagen en fet gammal gubbe med rollator när jag var och handlade. Gubben stirrade på mig och undrade säkert vad det var frågan om där jag stormade fram med mitt munskydd och latexhandskar.

Dead man walking tänkte jag.
Citera
2020-03-18, 07:47
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Jag försöker hitta information från Finland om hur många döda som förväntas, det enda jag hittar är en länk till en propagandasajt för högerextrema som visar en svensk reporter som verkar säga fel. Vad har de finska myndigheterna för uppfattning?

Deras uppfattning är precis vad SVT´s korre säger.
Man tar till kraftigare åtgärder i finland än i många andra länder, vad dom gör framgår i reportaget.
Då länkar jag till youtube istället. Notera att dom inte säger ett ord om att smittan är luftburen.
Se reportaget här. Källa.SVT(se länk)
https://www.youtube.com/watch?v=TgPu3s4lF6I
Senast redigerad av petnomi 2020-03-18 kl. 07:52.
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Helt sant. Nu börjar mer och mer evidens dyka upp för att asymtomatisk smitta driver utbrottet - något vi är många som redan förstått. Likväl sitter hovnarren AT och säger att vi inte kan masstestat, länder är i olika faser.

Hur tänkte AT att vi skulle isolera riskgrupper? Vårdpersonal som utsatts för smitta får ju jobba kvar. Hemtjänstpersonal likaså. Hela grejen är så befängd att det är svårt att förstå att det händer på riktigt och att folk köper det med hull och hår.

Usch, det enda han gör nu är att förstöra välfärden. Det kanske är deras mening inför flytt till globalism.

Så länge dom styr, blir det ingen koll på corona, varför får vi inte veta hur många som egentligen är drabbade, döda, sverige 2020, en ny sovjetstat
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Förstår inte din fråga riktigt. Mig veterligen finns det ingen information om att friska barn blir allvarligt sjuka och dör. Barn med vissa hälsoproblem hör såklart till riskgruppen.

Jag har postat rätt så många sådana källor nu i tråden. Både studier och verkliga fall som pågår just nu.
Men du kanske lider av selektiv läsning.
Inte helt ovanlig åkomma i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in