Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Där jag bor så har det organiserats redan av det företag, som har den vanliga mattransporten för äldre som redan har det svårt. De tar i mot fler beställningar och de handlar 2 dagar i veckan Betalningen tror jag faktiskt kommunen och länsstyrelsen stödjer det här, men är lite osäker. Problemet är mer att få äldre att stanna borta från butiken.
Sen såg jag även en frivillig lokal förening (större område) med en massa medlemmar, som hjälper till med matinköp.
För äldre eller andra i riskgruppen, som inte har några anhöriga eller inte vill kontakta någon frivillig organisation så prata med grannarna eller yngre vänner. (ring). I dessa tider så är det helt OK att vara någon till last. De flesta människor är hjälpsamma.
Och där jag bor är det väldigt många friska äldre över 80 år de går och handlar som vanligt och bryr sig inte om Tegnells senast nyck. Finns inte det minsta tecken på att dom har minskat i antal. Det vore inte heller rimligt för det är tusentals som frekventerar samma affär.
ICA levererar till dörren för många redan i dag dom som inte orkar bära. Att skala upp det till tusental kan inte fungera. En litet gäng frivilliga är helt otillräckligt och de anhöriga har kanske barn och jobb det hinner inte. De bor kanske någon annan stans.
I mitt hus skulle ca 10 personer få handla åt 30 stycken som är 70+, om Tegnells galna åldersgräns skulle tas på allvar. Nu ska jag snart gå ut och handla fikabröd.
Andra länder är vettigare de säger du kan gå till mataffären men inget annat!