2020-03-18, 07:34
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Den är inte så viktig tycker jag. Testgruppen är liten, 2000 unga patienter och samtliga är kineser.
6% av dem blev allvarligt sjuka.

Det är inte ett tillräckligt stort underlag för att dra några större slutsatser. Det ger möjligen en indikation, vi vet inget om hälsostatusen på de testade innan de blev smittade tex.

Ok. Då får du gärna tala om exakt hur många döda barn det ska komma innan vi slutar tala om riskgrupper och skyddar hela befolkningen istället för bara gamla.
Är 10 döda barn tillräckligt för en åtgärd? 100 döda barn? 1000 döda barn? Eller kanske 20 000 barn med livslånga skador och 10 000 döda barn?
Vad känner du krävs för att du ska tycka att informationen om att barn blir allvarligt sjuka och dör av detta krävs före åtgärd?
Citera
2020-03-18, 07:35
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det finns ett par stycken som verkar sitta i tråden hela dagarna och bara skriver samma sak om och om igen.

Jafan, så tröttsamt.. Det är nog deras poäng, trötta ut folket mot att få betalt.. Nu lär man få massa skit för det men det sägs att vi är bara 25% som är kloka, självständiga och kan tänka själva, resten är som får.. flockdjur.. dom vänder sig till dom då dom vet dom kan styra landet..

Corona, alla märker hur dåligt skött det var, tegnell en parodi nästan
Citera
2020-03-18, 07:36
Medlem
nobbenss avatar
Jag såg nyss en människa på TV som inte kan erkänna ett misstag och inte längre kunde räkna med Stefans uppbackning - så överkörd av EU - oh tack gode Gud att vi trots allt styrs från Bryssel. AT ge upp - ingen att erkänna sina misstag men fy fan vilken om du inte gör det å det snaraste
Citera
2020-03-18, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Enkelt att förklara en prepper går in och tar ett årsbehov på ICA. En tant som ser det vet att hon har 2 rullar kvar hämtar ett 12 rullarspaket för hon känner att inte går att torka mig i röven utan papper. En annan tant ser det också, hon tar ut 24 rullar -"man kan ju inte vara utan". Sedan rullar det på när vanliga människor som köper toapapper var 14 dag ser att hyllorna är nästan tomma.

All vill säkra sitt skitpapper en fullt naturlig reaktion. Kan bara motverkas genom att mätta efterfrågan.

Jag har jobbat med dimensionering av system där kunden själv styr efterfrågan. Den ökar alltid i en bristsituation och finns bara en bot, det är att överdimensionera. Det sker till exempel inte i stadstrafik i Stockholm då bildas köer kallas kösystem. Men det går också att trycka ned efterfrågan med biltullar till exempel. Jämför då att ta dubbelt betalt för toarullarna eller införa en skatt, det skulle minska efterfrågan. Ingen prepper köper då ett helt årsbehov!

Man kan göra det inom sjukvården också höja patientavgiften till 1000:- per besök och viktigare inte tillåta högkostnadsskydd. Tror man sig ha Coronavirus feber och hosta så bryr man sig inte om kostnaden man söker sig till vården ändå men man slipper de som inte är allvarligt sjuka.

I USA menar man att sådant bidrar till smittspridning i corona-tider. Jag är inte emot högre patientavgift. Nu när man säger att åk inte till akuten så rapporteras det nästa tomma akutmottagningar. Så tydligen har doktorerna haft rätt i 90% är onödigt häckande på akuten. Man kan ju alltid sänka avgiften till 0 i epidemitider.
Citera
2020-03-18, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag håller med dig, munskydd är väldigt viktigt och hjälper till att skydda mot luftburen smitta, dom som säger något annat vet tyvär inte bättre.
Att Sveriges regering inte går ut med information om att smittan är luftburen är minst sagt en praktskandal! När man vet detta blir regeringens hantering och agerande obegripligt OM man inte förstår att dom vill han en flockimmunitet, samt försöka undvika ett kaos scenario.

Created: March 10, 2020 09:02 PM
Michael Osterholm, the director of the University of Minnesota Center for Infectious Diseases, Policy and Research, told 5 EYEWITNESS NEWS the coronavirus disease is spreading quickly because it is an "airborne virus."

Osterholm said it still is good practice to wash hands and have good hygiene to help contain the virus, but the fact that it spreads through the air will make it tough to contain.
"Just breathing the air near someone who's infected makes this challenging," Osterholm said. "It does spread through the air and so, even if you are more than 6 feet away from someone, the virus is very contagious."

Based on transmission trends in China, the virus could infect 20-60% of the U.S. population over the next 6-12 months, Osterholm said. The flu's infection rate, he says, pales in comparison with what coronavirus could do in the long term. Källa.KSTP. (se länk)
https://kstp.com/news/u-of-m-infectious-disease-expert-coronavirus-could-dwarf-the-flu/5670562/

Se bara till Finlands prognos till sommaren, sån spridning är inte möjlig med enbart droppvirus.:
"I Finland kommer 10.000 dö" – här försäger sig SVT:s utsände i direktsändning om prognosen

Det blev märklig stämning i SVT-studion på måndagen när tv-jättens finlandskorrespondent Hasse Svens ärligt berättade hur många som den finska Folkhälsomyndigheten räknar med kommer att dö i Finland av coronaviruset. Den svenska staten hemlighåller samtidigt sina egna myndigheters uppskattningar.

Finland har till skillnad från Sverige valt att offentliggöra myndigheternas beräkningar av hur många som väntas smittas och dö. Och det är många.
På länk från Finland förklarade SVT:s korrespondent Hasse Svens att Finland så sent som i lördags hade kontroll på alla smittkedjor i hela landet, men på söndagen räknar man med att tappa den kontrollen.

Trots det säger man att 30-35 procent av den finländska befolkningen troligen ändå kommer smittas fram till sommaren, och det troliga dödsfallet är runt 10.000, sade Hasse Svens i SVT:s direktsändning på måndagen.

Då blir det plötsligt tyst i SVT-studion.

Efter ett antal sekunder börjar SVT:s kvinnliga programledare bete sig märkligt och säger till slut att hon fått nya "instruktioner":
– Ehm, uhm, ursäkta jag fick ehh, liite, å ehm, instruktioner här i örat, ehm, om vi ska sammanfatta...
Uppgiften om 10.000 döda återkom man därefter inte till i programmet.

Källa.Fria tider.SVT(se länk)
https://www.friatider.se/i-finland-kommer-10000-do-har-forsager-sig-svts-utsande-i-direktsandning

Jag försöker hitta information från Finland om hur många döda som förväntas, det enda jag hittar är en länk till en propagandasajt för högerextrema som visar en svensk reporter som verkar säga fel. Vad har de finska myndigheterna för uppfattning?
Citera
2020-03-18, 07:38
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det finns inte ens i närheten lika många multisjuka under 60 som över 85. Försök inte göra undantagen till regel.

Här en länk till min källa https://sfamportal.s3.amazonaws.com/files/563b47ec85f12f030035ddbb/Sk%C3%B6ra%20%C3%A4ldre%20Externt%2020120101%20Mul tisjuklighet%20mer%20regel%20%C3%A4n%20undantag.pd f

Citat "Multisjuklighet ökar visserligen kraftigt med åldern, men antalet multisjuka var trots detta i absoluta tal något större bland personer under än över 65 år [1]. Andelen multisjuka var högre bland kvinnor än bland män [1]
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Där jag bor så har det organiserats redan av det företag, som har den vanliga mattransporten för äldre som redan har det svårt. De tar i mot fler beställningar och de handlar 2 dagar i veckan Betalningen tror jag faktiskt kommunen och länsstyrelsen stödjer det här, men är lite osäker. Problemet är mer att få äldre att stanna borta från butiken.

Sen såg jag även en frivillig lokal förening (större område) med en massa medlemmar, som hjälper till med matinköp.

För äldre eller andra i riskgruppen, som inte har några anhöriga eller inte vill kontakta någon frivillig organisation så prata med grannarna eller yngre vänner. (ring). I dessa tider så är det helt OK att vara någon till last. De flesta människor är hjälpsamma.

Och där jag bor är det väldigt många friska äldre över 80 år de går och handlar som vanligt och bryr sig inte om Tegnells senast nyck. Finns inte det minsta tecken på att dom har minskat i antal. Det vore inte heller rimligt för det är tusentals som frekventerar samma affär.

ICA levererar till dörren för många redan i dag dom som inte orkar bära. Att skala upp det till tusental kan inte fungera. En litet gäng frivilliga är helt otillräckligt och de anhöriga har kanske barn och jobb det hinner inte. De bor kanske någon annan stans.

I mitt hus skulle ca 10 personer få handla åt 30 stycken som är 70+, om Tegnells galna åldersgräns skulle tas på allvar. Nu ska jag snart gå ut och handla fikabröd.

Andra länder är vettigare de säger du kan gå till mataffären men inget annat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Se bara till Finlands prognos till sommaren, sån spridning är inte möjlig med enbart droppvirus.:
"I Finland kommer 10.000 dö" – här försäger sig SVT:s utsände i direktsändning om prognosen

Varför skulle det inte vara möjligt? Med tanke på det antal som dör i vanlig influensa varje säsong. Då ska man ha i åtanke att cirka 20% av Finlands befolkning vaccinerar sig varje säsong och att många ändå har en viss immunitet mot det.
Utan tidigare immunitet och vaccination är det fullt genomförbart med vanlig droppsmitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du vet inte mycket du pojk. Ett vaccin och dess framställande har sin gång om man säger så. Läs på om de olika faserna så kanske du förstår att din värld inte riktigt stämmer med verkligheten

Men svininfluensans vaccin gick väl fortare? Ca 6 månader från uppkomst till vaccination? Ja alltså inte för att pandemrx var något supervaccin men, det var väl ändå färdigt? 😕
Citera
2020-03-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
2000 är ett faktiskt ett hyffsat antal för en enskild studie.

Ja, men det krävs betydligt mer underlag innan man kan dra några riktiga slutsatser. Som jag dessutom sa framgår det inte hur hälsostatusen i testgruppen var.
Citera
2020-03-18, 07:40
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
I USA menar man att sådant bidrar till smittspridning i corona-tider. Jag är inte emot högre patientavgift. Nu när man säger att åk inte till akuten så rapporteras det nästa tomma akutmottagningar. Så tydligen har doktorerna haft rätt i 90% är onödigt häckande på akuten. Man kan ju alltid sänka avgiften till 0 i epidemitider.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/karolinska-gar-in-i-militar-styrning-rustar-for-kraftig-okning-av-smittade/

https://mitti.se/nyheter/corona-akutmottagningar-sortera-patienter/?omrade=kungsholmen
Citera
2020-03-18, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Jafan, så tröttsamt.. Det är nog deras poäng, trötta ut folket mot att få betalt.. Nu lär man få massa skit för det men det sägs att vi är bara 25% som är kloka, självständiga och kan tänka själva, resten är som får.. flockdjur.. dom vänder sig till dom då dom vet dom kan styra landet..

Corona, alla märker hur dåligt skött det var, tegnell en parodi nästan

Helt sant. Nu börjar mer och mer evidens dyka upp för att asymtomatisk smitta driver utbrottet - något vi är många som redan förstått. Likväl sitter hovnarren AT och säger att vi inte kan masstestat, länder är i olika faser.

Hur tänkte AT att vi skulle isolera riskgrupper? Vårdpersonal som utsatts för smitta får ju jobba kvar. Hemtjänstpersonal likaså. Hela grejen är så befängd att det är svårt att förstå att det händer på riktigt och att folk köper det med hull och hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in