2020-03-16, 00:39
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringone
Vad är problemet med frågan? Sen är ju kinesiska inte ett språk.
Jo det är det.
Citera
2020-03-16, 22:24
Medlem
Varför har Kodjo alltid keps på sig? Jävla ohyfs.....
Citera
2020-03-16, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Jo det är det.
Nej det är det inte. Svårt att förstå? Behöver du förklaring?
Citera
2020-03-17, 02:15
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Hur många gånger kan man säga ”så är det” på en timme? Herregud vad störigt. Filip Hammar säger det hela tiden. Tänker man på det så blir det uppenbart.
Citera
2020-03-17, 07:17
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Hur många gånger kan man säga ”så är det” på en timme? Herregud vad störigt. Filip Hammar säger det hela tiden. Tänker man på det så blir det uppenbart.
Tack för det
Jag hade inte tänkt på det tidigare men nu kommer jag givetvis att tänka på det i varje program.
Citera
2020-03-17, 15:01
Medlem
Fredrik som i vanliga sammanhang är då verbal och retoriskt skicklig hamnar i nån sorts tourettes-syndrom i programmet. Hur många gånger har man inte hört att allt kan hända inför sista omgången trots att matchen är avgjord?
Eller typ- vi är igång och det är jämt!
Citera
2020-03-17, 16:35
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Tack för det
Jag hade inte tänkt på det tidigare men nu kommer jag givetvis att tänka på det i varje program.
Så är det!
Citera
2020-03-17, 22:40
Medlem
Durochmolls avatar
Det var väl ett fel i kvällens program angående amning. Både WHO och Socialstyrelsen rekommenderar amning i 2 år, men helamning i 6 månader, efter det ska amningen ges tillsammans med annan mat. (Fast för många, inklusive mig känns det konstigt att amma barn efter 1 år).
Citera
2020-03-18, 00:23
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringone
Nej det är det inte. Svårt att förstå? Behöver du förklaring?
Kinesiska är ett språk som finns i många former. Som frågan var utformad som var om modersmål kan jag köpa att man var ute efter mandarin även om kinesiska då per automatik är rätt. Men som Filip sa "kinesiska är ju inget språk" är ett helt absurt uttalande. Du kan gärna försöka försöka förklara något, men om du påstår att kinesiska inte är ett språk så har du fel.
Citera
2020-03-18, 10:42
Medlem
zerxezs avatar
Olof Lundh har bytt från aggressiv till passiv aggressiv, men under ytan ser man att han kokar av ilska. Tror man att Super Mario käkar kaktus för att bli stor förtjänar man inte att vinna någon frågesport
Citera
2020-03-18, 10:56
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Kinesiska är ett språk som finns i många former. Som frågan var utformad som var om modersmål kan jag köpa att man var ute efter mandarin även om kinesiska då per automatik är rätt. Men som Filip sa "kinesiska är ju inget språk" är ett helt absurt uttalande. Du kan gärna försöka försöka förklara något, men om du påstår att kinesiska inte är ett språk så har du fel.
Nej...Kinesiska är inget språk rent lingvistiskt. Vad menar du med olika former? Då kan man lika gärna säga att tex svenska och hollänska är samma språk under germanska. Bara i olika former.
Kinesiska är snarare en språkgrupp med nära eller lite längre ifrån besläktade språk. Mandarin och tex ett sydkinesiskt språk som kantonesiska är inte ömsesidigt begripliga. Anledningen till att man ens pratar om kinesiska som enhet är att man har ett gemensamt skriftspråk bland dom språk från denna språkgrupp som finns inom landet. Men det har inget alls att göra med hur nära eller långt ifrån dom olika språken är besläktade.

Så okej. Som skriftspråk finns kinesiska. Men som talat, not so much.
Senast redigerad av Steff83 2020-03-18 kl. 11:17.
Citera
2020-03-18, 15:10
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej...Kinesiska är inget språk rent lingvistiskt. Vad menar du med olika former? Då kan man lika gärna säga att tex svenska och hollänska är samma språk under germanska. Bara i olika former.
Kinesiska är snarare en språkgrupp med nära eller lite längre ifrån besläktade språk. Mandarin och tex ett sydkinesiskt språk som kantonesiska är inte ömsesidigt begripliga. Anledningen till att man ens pratar om kinesiska som enhet är att man har ett gemensamt skriftspråk bland dom språk från denna språkgrupp som finns inom landet. Men det har inget alls att göra med hur nära eller långt ifrån dom olika språken är besläktade.

Så okej. Som skriftspråk finns kinesiska. Men som talat, not so much.
Olika dialekter. Baseras på samma språk. Skriftspråket som du tom. själv skriver finns. Alltså är det korkat att säga att kinesiska inte är ett språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in