2020-03-12, 23:33
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Eller att John Le Carré skrev Don Quixote. Han kanske tror att Lady Gaga skrev månskenssonaten också

Fan vad du hakar upp dig på det? Har sagt betydligt värre saker än så.
Jag har ingen aning om vilka böcker John Le Carré har skrivit (känner dock igen namnet) men hade väl visserligen inte gissat på Don Quixote heller iofs.
Citera
2020-03-13, 00:34
Medlem
Förstår inte varför de ska envisas med att ha med utvisningen i varje program. Det enda den ronden bidrar med är ju mindre underhållning från buren som har en utvisad.
Citera
2020-03-13, 07:09
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
"Dalripa" = Grouse var väl inte rätt om man nu ska vara så noggranna som de brukar vara i detta program? Känns som de godkände det bara för att det skulle vara bättre tv att han "lyckades" resonera sig fram till ett så specifikt ord.
Jag tycker nog att det var godkänt. Enligt Wikipedia är den fågel som är på etiketten den röda moripan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Famous_Grouse
och enligt denna sida är moripa en underart av dalripa
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalripa
Så om något kan man säga att dalripa inte är tillräckligt exakt utan att man måste svara moripa. Det sa ju nu dock att det även skulle ha godkänt det ännu bredare ripa.

Så dalripa var inte för exakt utan om möjligt inte tillräckligt exakt.
Citera
2020-03-13, 07:21
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thilarion
Förstår inte varför de ska envisas med att ha med utvisningen i varje program. Det enda den ronden bidrar med är ju mindre underhållning från buren som har en utvisad.
Dessutom förstärker det känslan av att många av lagen är lite av en one man show där den ena i laget är betydligt duktigare än den andra som bara bidrar med ett fåtal poäng. Det är därför alltid denna sämre person som blir utvisad och alltid den duktigare personen som gör Under Pressure.

Om de skall ha kvar utvisningen tycker jag i så fall att de borde ha någon twist på den. Till exempel kunde det vara så att den som blir utvisad sedan måste göra Under Pressure.
Citera
2020-03-13, 12:54
Medlem
MrBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nugget12345
Men så ser ju inte tävlingsupplägget ut för alla mot alla, du har väl ändå koll på att de är 2 grupper, 8 i varje, alla möter alla i grupperna och de 2 bästa går vidare till semifinaler där 1an i grupp 1 möter 2an i grupp 2 och 1an i grupp 2 möter 2an i grupp 1.

Detta säger Fredrik vid starten av varje program så de är lite konstigt att du inte har koll faktiskt

Nej, utan någon sorts grafik alls har jag ingen aning om hur det funkar, därför jag var förvirrad i början också.
Citera
2020-03-13, 13:08
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Just Gaga är ett av de sämsta exemplen du kunde dra fram, hon är faktiskt oerhört duktig (ordentligt musikalisk skolad). Tror tom Salieri skulle imponeras av henne men vem fan är Salieri egentligen.

Säger inte att Gaga är dålig, men Don Quixote skrevs ju fan i början av 1600-talet. Att gissa John Le Carré är rejält pinsamt
Citera
2020-03-13, 13:19
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
"Dalripa" = Grouse var väl inte rätt om man nu ska vara så noggranna som de brukar vara i detta program? Känns som de godkände det bara för att det skulle vara bättre tv att han "lyckades" resonera sig fram till ett så specifikt ord.

Grouse är en fågelfamilj, på svenska skogshöns eller orrfåglar, underornad den större familjen fasanfåglar. Red grouse går under benämningen dalripa eller moripa på svenska, medan Kodjos gissning tjädergår under engelsk benämning wood grouse eller Western capercaillie. Inte helt rätt att reda ut. En annan gång hade de en vessla på bild, men hur många kan skilja på en vessla, hermelin, mård, iller osv? De ser ju väldigt snarlika ut, för en lekman iaf.
Citera
2020-03-14, 13:43
Medlem
Ska man tippa gruppen nu så får ju Edward af sillén och Lina Thomsgård och Haag/Lundgren ses som favoriter till semifinalplatserna. Olof Lundh är självklart en kandidat men 2 förluster redan gör det svårt för honom att nå dit. Får i övrigt säga att lagen i grupp 2 överglänser grupp 1 med råge. Grupp 1 var i mina ögon en rätt trist och grå grupp..

Tråkigt att Emma tävlar med Sigge Eklund i år och inte Jerka. De var ett både roligt och duktigt lag. Sigge Eklund minns jag från på spåret, tråkigare människa får man leta efter....
Citera
2020-03-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Idioterna på idiotfrågan var de som skrev den, särskilt om det stämmer att man resonerat så som Filip sa.

"Kinesiska är inget språk" Idiot.

Vad är problemet med frågan? Sen är ju kinesiska inte ett språk.
Citera
2020-03-14, 15:03
Medlem
Jag blir irriterad på att Filip säger att Novemberkåsan alltid är på Gotland men kollar man Wiki har den inte åkts på Gotland de senaste 45 åren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberk%C3%A5san
Citera
2020-03-15, 03:22
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Om de skall ha kvar utvisningen tycker jag i så fall att de borde ha någon twist på den. Till exempel kunde det vara så att den som blir utvisad sedan måste göra Under Pressure.

Hade jag anordnat programmet så hade jag haft kvar det som det är nu men att laget som ”vinner” blir domaren och får välja vem som ska visas ut.

Kanske taskigt men bidrar ju till mer hets vilket det är ändå redan.
Citera
2020-03-15, 08:32
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalamityJane
Jag blir irriterad på att Filip säger att Novemberkåsan alltid är på Gotland men kollar man Wiki har den inte åkts på Gotland de senaste 45 åren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberk%C3%A5san
Japp det var ännu ett fel av Filip och den slarviga redaktionen. Jag antar att han blandade ihop det med världens största endurotävling Gotland Grand National som körs just på Gotland varje år.

https://nordicsportevent.se/enduro/gotland-grand-national/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in