2020-03-17, 17:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
De som tvingas sälja kommer inte att gå ut lägre än vad priserna är nu och styvnackat vilja ha ut varje krona. Det är så det funkar. Bara när marknaden närmar sig noll i omsättning tror jag utropspriserna droppar
Traditionellt sett så är det ju när folk förlorar jobben och inte klarar att betala räntor och amorteringar som priserna sjunker, helt enkelt eftersom försäljningarna ökar. Sen brukar bankerna bli restriktiva med utlåningen av samma skäl, de är rädda att folk inte klara att betala på lånen. Inga lån = inga bostadsköpare = sjunkande priser.
Citera
2020-03-17, 17:36
Medlem
Jag var på visning igår. En lägenhet i en bra (läs: Ej mångkulturell) kommun i Stockholms län, i en ganska attraktiv del av kommunen och i en stor stabil förening. Jag var ensam på visningen
Citera
2020-03-17, 17:52
Medlem
Om Coronadrabbade hushåll får slippa amorteringskrav så blir jag förbannad. Har dom satt sig i den sitsen så skall dom fan kunna betala tillbaka i alla lägen. Bankerna skiter ju ner i halsen på folk som inte belånar sig och säljer sin själ till dom.
Citera
2020-03-17, 18:29
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starrose79
Om Coronadrabbade hushåll får slippa amorteringskrav så blir jag förbannad. Har dom satt sig i den sitsen så skall dom fan kunna betala tillbaka i alla lägen. Bankerna skiter ju ner i halsen på folk som inte belånar sig och säljer sin själ till dom.
Vad säger man.. Staten o kapitalet dom sitter i samma båt....

Men jo det blir vi skattebetalare som inte är överbelånade utan marginal som får betala för idiotii. Regeringen består av idioter och de kommer hjälpa sina nyttiga idioter som även röstat på dem.
Citera
2020-03-17, 20:21
Medlem
Citat:

Men lägg av din mupp. De har inte satt sig i sitsen att länder runtom i världen panikstänger.
Citera
2020-03-17, 20:49
Medlem
fluffypuffys avatar
Jag tror det är ganska glasklart i detta läge att det kommer bli en ekonomisk depression till följd av massarbetslöshet, och därefter efterföljande bostadskrasch.
Men allt detta var väntat, det enda ingen visste tidigare var vad som skulle utlösa kraschen. Nu vet vi.
Citera
2020-03-17, 21:51
Medlem
Det blir en bostadskrasch nu som en följd av börskraschen + recession. Minus 10 till 20% bör det bli i Stockholm, sen vänder det upp.
Citera
2020-03-17, 21:55
Medlem
frdks avatar
Citat:

Amorteringskravet tillkom för att minska folks belåningsgrad som direktiv från staten.
har man lånat 1 milj och betalar tillbaka 1 milj med utsatt ränta, så har inte amorteringen nått med saken att göra, sålunda bara styrdirektiv som kan upphävas.

folk har nog rätt kämpigt som det är med bortfall av 1-2 löner om man har otur, inte baserat på arbetsförmågan utan att arbetsplatserna stänger. staten vill inte ha kaos där folk tvingas flytta i panik, så det här är ett sätt att motverka det.
Citera
2020-03-17, 22:58
Medlem
Fraziers avatar
Arbetslöshet och fattigare svenskar (genom börsras). Glöm inte alla migranter som måste försörjas. Priserna kommer att halveras de närmsta 5 åren.
Citera
2020-03-17, 23:16
Medlem
När ser vi ökat antal lägenheter på Hemnet tror ni?
Citera
2020-03-17, 23:44
Medlem
Ni som hoppas på krasch går ni och väntar på att köpa bostad eller är ni bara allmänt bittra?
Citera
2020-03-17, 23:59
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Ni som hoppas på krasch går ni och väntar på att köpa bostad eller är ni bara allmänt bittra?

Köpa bostad så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in