2020-03-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom har erkänt att 280 soldater på den kinesiska gränsen dött och 2300 smittade i karantän.
Detta har jag för mig att jag läste för några dagar sedan. Kommer inte ihåg källan, men var inte hittepå.
Dette?
Citat:
Rygte: Nordkorea har mistet 180 soldater til corona.
Der er opstået panik i den totalitære stats militær.
9. marts 2020 20:19

Ifølge det sydkoreanske nyhedsbureau Daily NK, så er en skræmmende rapport fra den nordkoreanske militære sundhedsafdeling blevet sendt til den øverste top i det lukkede land. I rapporten hedder det, at 180 soldater indtil videre er døde af COVID-19 - coronavirus. 1.800 skulle ifølge rapporten være smittede yderligere og 3.700 i karantæne. Og det er kun soldater. Ifølge unavngivne kilder skulle der været begyndt en tiltagende panik blandt soldaterne i den kæmpe nordkoreanske hær efterhånden som rygterne breder sig.

Ingen forlydender er endnu kommet ud om coronavirussets omfang blandt civile. Kun at "der ikke er konstateret nogen smitte i vores prægtige land", som det hedder i de officielle kanaler.
https://www.avisen.dk/rygte-nord-korea-har-mistet-180-soldater-til-corona_589727.aspx
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helt sjukt, modellen som jag gjorde för 1.5 vecka sedan sa att vi har 18 IVA-patienter idag, och 11231 smittade. Bara så du vet.

Så ser en pandemi ut i den exponentiella uppbyggnadsfasen. För att citera en känd statsepidemiolog: "Vi ser bara toppen på ett gigantiskt isberg"

Fast dina prognoser har varit konsekvent uppblåsta och felaktiga redan under Wuhantiden, likt mannen på din avatar. Precis som Tegnell verkar du dock inte dra dig för att sia ytterligare, trots att du bränt dig på elden flera gånger.

Lika komiskt varje gång..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Den goda effekten av att stänga gymnasieskolor har redan gett effekt. Horder av ungdomar träffas, efter läggdags. Vad gör de? Jo, de hälsar genom att kramas. Som läget är nu kommer alltså boomers och ungdomar att smittas - som i sin tur smittar sina föräldrar.

Men, den här tråden är alldeles för ångestfylld. Bjuder på dagens skratt i coronatider: En utklädd dinosauarie stoppas av spansk polis. https://twitter.com/Furibundo1/status/1239962603738345473

Japp stänga gymnasiet är meningslöst, kul första dagarna sitta och spela typ sen vill dem dricka bira kolla film ihop eller ha samlag som man gör när man är uttråkad.
Citera
2020-03-17, 23:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landifrittfall
En 2-årig flicka har dött av coronaviruset i Kazakstan.

Källa: Tengrinews.kz

Blir inte förvånad eftersom det är idiotiskt att utgå från att åldersgrupperna 0 till 50 år skulle vara osårbara.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja jag har läst att det är virusdropparna som fastnar överallt när de ramlar ner. Det kanske hamnar på apparaten där busskortet skall vara tex. Din hand tar på det och sedan kanske du har händerna i ansiktet, kliar i ögat osv. Viruset kan överleva även utan värd har jag läst. På en mobil tex kan det överleva i 9 dagar. Beror också på hur stor virushärden är.
Jag brukar alltid ha en liten handspritsflaska i min väska.
Alltid bra att ha med sig både handsprit och våtservetter.
Är inte rädd för bakterier och virus osv men ibland kan bussar och toaletter vara äckliga.
Sitter aldrig på ute-toaletter, försöker att inte nudda den äckliga toasitsen.
Nu när det här COVIDA-19 finns i omlopp kan det vara bra att ha med lite handsprit och våtservetter i väskan och tänka att dörrhandtag tex kan vara virushärdar.

Har försökt leta efter handsprit. Finns ingenstans. Hade behövt ha en flaska i bilen. Men totalt slut överallt. Och jag pallar inte börja laborera ihop egen gel. Bara hoppas lagren fylls snabbt... Tills dess tvål o vatten direkt jag kommer hem efter att ha varit ute.
Citera
Medlem
kaminochos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Det lättaste vore väl ändå om Apple, Samsung eller Huawei eller något annat storföretag började tillverka en sensor i sina nya telefoner som kan känna av COVID-19(och kanske andra virus/bakterier oxå) så att folk kan göra självtester, och även testa folk i sin närhet för att komma till bukt med detta problem, och även liknande problem i framtiden.

Det borde bli en standard inom kort. Ungefär som en fingeravtrycksavläsare hade nog varit smidigast.

Själv tycker jag att telefonen ska ha ett botemedel mot patogener. En liten nål som åker ut och injicerar ett vaccin mot alla kända och okända virus.

Nu när jag tänker efter så ska jag minsann ta patent på min idé.
Citera
2020-03-17, 23:27
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Intressant det du säger, Spanska sjukan gick i vågor och en stor problematik här torde vara att viruset kan mutera som med Spanska sjukan.

Tror man att detta är över så tror man antagligen väldigt fel.

Risken är att det här bara är en försmak av vad som komma skall. Kineserna klantar kanske snart fram en långt värre zoonos än detta. Det är ju experter på området. Alternativt råkar covid19 mutera till en farligare variant. Det händer inte så ofta för mutationer brukar oftast innebära att en mindre allvarlig variant blir dominerande men så sker inte alltid.
Om rätt vore rätt skulle slutnotan på vad detta kommer att kosta den övriga världen skickas till kineserna.
Så nä jag tror inte vi ser slutet på detta inom överskådlig tid.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning."
sagt av Winston Churchill
Citera
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur många dödsfall i COVID-19 tror du vi har om en vecka från idag tisdag?

Fyrtioåtta miljarder innan måndag!

Alltså kolla in hans tidigare prognoser ärligt talat tror jag inte allas vår vitruvianske man ska syssla särskilt mycket med prognoser mer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debe
Hon verkar extremt skärrad.
Fan nu blev jag orolig igen

Jag vet. Och det er nog tyvärr inte utan orsak 😥
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag förstår inte poängen med att jämföra ett SARS-virus med spanska sjukan.

Notera även detta: a 2007 analysis of medical journals from the period of the pandemic[12][13] found that the viral infection was no more aggressive than previous influenza strains. Instead, malnourishment, overcrowded medical camps and hospitals, and poor hygiene promoted bacterial superinfection. This superinfection killed most of the victims, typically after a somewhat prolonged death bed.[14][15]

Just den där lilla detaljen(fetade) tycker jag är intressant.

Utan att ha några vetenskapliga belägg för det, men är det särskilt smart att planera för en mängd extra sängplatser i till exempel gymnastiksalar och liknande, vi kan ju se på ditt citat och konstatera att det kanske kan innebära en risk för smittspridning, att man förvärrar läget så sätt säga.

Det är kanske så att tio Covid-19 patienter i samma rum inte kan påverka varandra negativt, har man smittan så har man så att säga, men är det uteslutet att det kan vara en nackdel om en smittad matas med fler viruspartiklar från en hostande(aerosol) granne?

Förutom bakterier och annat som också skulle kunna överföras i en sådan miljö.
Senast redigerad av OY 2020-03-17 kl. 23:30.
Citera
2020-03-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vi har alltid en risk för att denna typ av situationer dyker upp och det krävs att samhället har skydd emot det.
Denna gång kan vi nog hantera detta men skulle det vara ett allt jävligare virus så får vi ett rent helvete som det ser ut idag.
Antingen tar staten till drastiska planer och lagring av resurser eller så har vi ett rent helvete nästa gång dylikt händer!

Noam Chomsky, som är allt annat än religiös, beskrev det som ett mirakel att mänskligheten tagit sig så här långt utan att ha utplånats av antingen kärnvapen eller en pandemi. Han tillskriver det rena tillfälligheter och tur.
Citera
2020-03-17, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Du får lese i forskningslitteraturen. Der ser du forskjellige måter å estimere IFR på - infected fatality rate.

Men fasiten har man da ikke før dette er over, og alt er avsluttet.
Først da vet man hvor mange som overlevde, og hvor mange som ble friske, og kan estimere omtrent hvor mange som var smittet.

De eneste tallene som betyr noe nå, er hvor mange av de som er bekreftet positive har dødd, per i dag er det 9% av avsluttede fall som har endt i død, og hvor mange man tror kan bli smittet, så måste man gissa lite undervegs, uansett hva som står i forskningslitteraturen din, hadde det vært enkelt, hadde vi hatt sikre tall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in