2020-03-17, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
"Vetenskapstråd" - nåja..
OK nu var inte kritiken riktad mot dig utan andra men tråden ligger ju i "medicin och hälsa" som är ett underforum till "vetenskap och humaniora".

Det kan vi väl vara överens om?
Citera
2020-03-17, 23:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Helt sjukt, modellen som jag gjorde för 1.5 vecka sedan sa att vi har 18 IVA-patienter idag, och 11231 smittade. Bara så du vet.

Så ser en pandemi ut i den exponentiella uppbyggnadsfasen. För att citera en känd statsepidemiolog: "Vi ser bara toppen på ett gigantiskt isberg"

Hur många dödsfall i COVID-19 tror du vi har om en vecka från idag tisdag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Når det vises til "smittede" så er det selvfølgelig de som er bekreftet smittet, ikke alle de som tror de er smittet, eller ikke vet de er smittet, hvordan skal man få det tallet?

I følge worldometers, så er det i de sakene som er avsluttet, 9% som dør.
At der er færre i hele befolkningen, eller de som kanskje kan være smittet men ikke blir testet, er åpenbart, men tallet er fremdeles stort, langt mer enn 1%, som er ille nok, i Sverige ville 1% av 6 millioner være 60 000 døde.

Det står det mye om i forskningslitteraturen. Der ser du forskjellige måter å estimere IFR på - infected fatality rate. Vi har jo en kontrollert populasjon på Princess Diamond som har gitt noe veiledning. Her er en preprint artikkel om dette: https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.05.20031773v2

Ellers så er det først i etterkant vi får nok informasjon til å kunne estimere med større sikkerhet. Da er det ulike metoder; man kan teste en andel av populasjonen for anti-stoffer og på den måten finne nevneren. Og så antar man at telleren, antall døde, er bedre observert i offisielle statistikker, men det er jo heller ikke sikkert, så man kan jo også se på avvik fra den totale dødeligheten i en populasjon fra normalen for å finne et estimat for antall døde.

Og så videre, det er flere metoder som kan brukes.

Å snakke om den observerte dødeligheten som dødelighet blant de smittede blir ikke noe annet enn helt feil og misvisende. Her har man ikke noe annet valg enn å være presis og vise til registrerte tilfeller og samtidig påpeke at det er store mørketall og mørketallet varierer fra land til land som betyr at en må tolke tallene som kommer fra ulike land med dette i mente. Hun brukte vel også dette til å beregne over 150 000 døde i Norge? Det sier jo at hun rett og slett ikke forstår statistikk.

Ulike land har ulike testrutiner. Noen tester mye, andre tester veldig lite. Derfor får noen land observert dødelighet på 33% og andre på 0.5%. Da er det selvfølgelig lite informativt å vise til disse tallene som dødelighet blant de smittede.
Senast redigerad av Naturban 2020-03-17 kl. 23:26.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Det lättaste vore väl ändå om Apple, Samsung eller Huawei eller något annat storföretag började tillverka en sensor i sina nya telefoner som kan känna av COVID-19(och kanske andra virus/bakterier oxå) så att folk kan göra självtester, och även testa folk i sin närhet för att komma till bukt med detta problem, och även liknande problem i framtiden.

Det borde bli en standard inom kort. Ungefär som en fingeravtrycksavläsare hade nog varit smidigast.
Kollar förblirt efter en artikel om appen , postar när jag hittar vad de menade
Citera
2020-03-17, 23:23
Medlem
Nadishodans avatar
Den goda effekten av att stänga gymnasieskolor har redan gett effekt. Horder av ungdomar träffas, efter läggdags. Vad gör de? Jo, de hälsar genom att kramas. Som läget är nu kommer alltså boomers och ungdomar att smittas - som i sin tur smittar sina föräldrar.

Men, den här tråden är alldeles för ångestfylld. Bjuder på dagens skratt i coronatider: En utklädd dinosauarie stoppas av spansk polis. https://twitter.com/Furibundo1/status/1239962603738345473
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur många dödsfall i COVID-19 tror du vi har om en vecka från idag tisdag?

Jag tror 45-60 personer. Även om du inte ställde frågan till mig.
Citera
Medlem
Snart passerar vi både 200000 sjuka och 8000 döda!
Citera
2020-03-17, 23:24
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det finns studie som ger exempel på att det smittade på 4,5 m och att någon blev smittad som gick på en buss 30 min efter en som var smittad gått av.
Ja jag har läst att det är virusdropparna som fastnar överallt när de ramlar ner. Det kanske hamnar på apparaten där busskortet skall vara tex. Din hand tar på det och sedan kanske du har händerna i ansiktet, kliar i ögat osv. Viruset kan överleva även utan värd har jag läst. På en mobil tex kan det överleva i 9 dagar. Beror också på hur stor virushärden är.
Jag brukar alltid ha en liten handspritsflaska i min väska.
Alltid bra att ha med sig både handsprit och våtservetter.
Är inte rädd för bakterier och virus osv men ibland kan bussar och toaletter vara äckliga.
Sitter aldrig på ute-toaletter, försöker att inte nudda den äckliga toasitsen.
Nu när det här COVIDA-19 finns i omlopp kan det vara bra att ha med lite handsprit och våtservetter i väskan och tänka att dörrhandtag tex kan vara virushärdar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
https://www.nrk.no/video/b98483b9-dea1-40c3-8004-1c476ac986b4

"Debatten" I kväll. 02:26 och ut.

Alla borde lyssna.

Hon verkar extremt skärrad.
Fan nu blev jag orolig igen
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Nånting döljer man helt klart

Kanske handlar det bara om att folk inte vill dö! COVID-19 dödar fler människor än en influensa och människor kanske inser detta och vill inte resa eller äta ute. I och med detta faller ekonomin och vi har inte sett botten än för denna utveckling!
Citera
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Kina har inte skapat något virus, men däremot vidtagit de åtgärder som krävs för att rensa smittan. Kina är nu det enda land i världen där ingen smittspridning sker. Resten får du skylla på EU, statsepidemiologer, skidresenärer och andra puckon som inte såg vad som kunde komma och som därför inte vidtog rätt åtgärder.
Kina har inte skapat/orsakat coronan? vad har du druckit egentligen?

I övrigt så håller jag med om att EU var alldelsen för sega i att ta åtgärder, fast det ändrar inte det faktum att coronan hade sitt ursprung i kina.
Citera
2020-03-17, 23:25
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Jag förstår inte poängen med att jämföra ett SARS-virus med spanska sjukan.

Notera även detta: a 2007 analysis of medical journals from the period of the pandemic[12][13] found that the viral infection was no more aggressive than previous influenza strains. Instead, malnourishment, overcrowded medical camps and hospitals, and poor hygiene promoted bacterial superinfection. This superinfection killed most of the victims, typically after a somewhat prolonged death bed.[14][15]

Vi har alltid en risk för att denna typ av situationer dyker upp och det krävs att samhället har skydd emot det.
Denna gång kan vi nog hantera detta men skulle det vara ett allt jävligare virus så får vi ett rent helvete som det ser ut idag.
Antingen tar staten till drastiska planer och lagring av resurser eller så har vi ett rent helvete nästa gång dylikt händer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in