2020-03-17, 21:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Tegnell på Svt2 nu, säger att dom testar ca 500 pers för vanlig influense varje vecka och att dom även nu testas för corona

Det är INGET !

Norge testar 2800, per dag !
Citera
2020-03-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Du tycker inte att vi ska lyssna på forskarna. Okej, då tror jag inte vi har så mycket att diskutera . En sidnot dock. Vi har hur många virusutbrott som helst att studera. Det behövs inga råttor för att veta hur R0 påverkas etc av flockimmunitet. Det händer precis hela tiden med olika virus. Men du är ju inte intresserad av vetenskap så förstår att det kanske är svårt att greppa. Varför ägnar du dig inte åt astrologiforumet istället?

Ah, härskarteknik!
Brukar vara vanligt när man inte kan svara!

Att inte kunna läsa en text och kunna förstå dess innebörd är inte smickrande för dig, i synnerhet när du framför så starka övertygelser om hur vi ska hantera saken.

Som alla förstår, utom tydligen du, så lyssnar vi på Alla forskare och deras vägar att gå och dess förväntade utfall och inte lägger alla ägg i samma korg.
Sådana riskplaceringar kan man ta när det är ens eget liv och hälsa i korgen men när det gäller människor runt oss får vi börja tänka innan vi kastar oss ut för stupet.

Nu är detta en ickediskussion då beslutet redan är taget och planen är övergiven av alla inklusive oss men tack för uppmärksamheten.

Jag förmodar att du är medveten om att triagen redan hade inletts, inte rent fysiskt men beslutet var redan taget och förmedlat att alla boenden ska dö i sin säng då inga kommer skickas in för att spara platserna till de som behöver de bättre.
För mig är detta ett omänskligt beteende då man avlivar de man kan rädda för att inte blockera platsen för någon mer produktiv.

Nåja, nu börjar vi kampen i väntan på antivirala och förhoppningsvis räddar vi de vi kan sålänge platser finns, finns inget annat mänskligt sätt att hantera det om man vill att samhället ska komma ur detta med samvete och heder i behåll!

Om du sitter på position eller är en betald ordbajsare kan jag inte riktigt bestämma mig för men lycka till med livet.
Citera
2020-03-17, 21:29
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nu är det en helt annan ton i Aktuellt SVT från Anders Tegnell.

Det är inget gigantiskt isberg, de flesta är milt smittade, och det är inte intressant att veta hur många som är smittade. Vi ska stanna hemma. Men de har testat brett nu sista tiden med de som har influensa, men där har vi inte sett många fall. Vi är framförallt inriktade på de i sjukvården, och kolla vilka som hamnar på intensiven.

Jag tyckte han var konkret och förstod allvaret tidigare idag, men han verkar kunna ändra personlighet för varje gång han intervjuas.

Att han ens får TV-tid är befängt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är INGET !

Norge testar 2800, per dag !

Jo jag vet, 500 i veckan på 10 miljoner människor är inte jättemycket.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tidigare idag; Toppen på ett gigantiskt isberg

Nu i Aktuellt; Inget stort mörkertal i Sverige

Alltså. Vad fan?

Exakt hörde du det också? Jag reagerade på att det verkar som han har någon personlighetsstörning, då han ibland går in i en roll där han måste agera stadsmannamässigt och lugna befolkningen. Medans idag på presskonferensen var han helt annorlunda, där var han oerhört berörd och förklarade allvaret.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hur tror ni att varorna hamnar i butiken? Jaha, lastbilschaufförer måste jobba. Var tror ni att varorna kommer ifrån? Jaha just det, det tillverkas av bönder, bagare, etc. Så de måste jobba. Hur ska dessa ta sig till jobbet? Vissa kör bil, vissa måste ta buss. Ok, busschaufförer måste jobba. Vad händer om bilarna eller bussarna går sönder? Jaha....

Inse en sak. Antingen stänger vi ner ALLT eller inget.
Ja är inte dum i huvudet!
Jag vet hur varor kommer till butiker osv.
En lastbilschaufför träffar kanske inte på så mycket folk som den som ska sälja varor som folk klarar sig helt utan just nu.
Det handlar ju om att minska grupper av folk.
Allt går inte att stänga ner. Sjukhus, blåljus, apotek, matbutiker mm måste hålla öppet.
Däremot klarar man sig utan att shoppa kläder och smink.
Citera
2020-03-17, 21:30
Medlem
Om nån eller några veckor kommer ett test som alla kan göra om man är immun mot Corona säger Tegnell.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Ett svenskt prov för Covid19 är snart klart och kommer kunna användas inom en vecka(?) Tror jag han sa nyss.

Det var ju rätt bra.
Citera
Medlem
ormbitens avatar
Jag kan ju bara i min vildaste fantasi gissa mig till vad som skulle hända om världen skulle drabbas av ett riktigt farligt virus...
Ett virus som sorterar bort och dödar en eller två miljarder människor i snabb takt.

Det skulle inte bli något kvar av den moderna världen.

Det vore bara att ta tältet och bössan och ge sig ut långt ut i skogen.

Men det här haveriet som händer nu är ju bara löjeväckande. Politikerna verkar nästan tävla i att vara mest dåraktig.
Citera
Medlem
En oroande sak som hänt nu här i Katalonien är att mer än 24.000 arbetare blivit temporärt arbetslösa p.g.a. Corona. Inte gått mer än 2-3 veckor. Stora företag som SEAT och Nissan bl.a.

Där har ni en stor anledning till de olika ländernas oro. Detta kommer kosta oss...
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho
Vi har för fan sett bilder från Italien. Sluta för helvete att mörka era satans regimlojala sociopater.

Jo, jag har sett bilderna även. Du uppmanar till något annat.
Citera
Medlem
Har vanliga svenskar redan börjat förbereda sig för epidemin? Jag tror att de flesta här i Finland har börjat bygga matlager sedan förra fredagen på riktigt. Nuförtiden är det vanligen brist på pasta, mörkt bröd, konserver och malet kött i butikerna men annars finns det allting att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in