2020-03-17, 21:15
Medlem
Jag var på vårdcentral idag, och förväntade mig rigorös kontroll för att stoppa potentiellt sjuka att komma in i byggnaden. IR-febertermometer, Okulär halsbesiktning och utfrågning.

Jag möttes av: Inget.

Hur är era erfarenheter av vårdcentralbesök?
Är den enorma vårdcentralsäkerheten munväder av korkade kommunikatörer och diverse psykopater, eller har ni upplevt säkerhetskontroller som inte bygger på efterbliven tilltro till "människors ansvar"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jaha, var bor du då?

I Spanien, utanför Barcelona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Hur noga är ni när det gäller att inte träffa folk? Vet inte om jag är overkill eller lam . Ett par polare vill ut och käka i helgen men jag tycker det verkar dumt t.ex. Jag studerar men det är ju bara distans så träffar inte folk på så sätt heller. Iom att jag ska vara hemma mycket nu så åkte jag iväg idag och köpte lite grejer till en renovering jag tänkt göra (var ju typ dött på folk). Jag bunkrar inte ett skit utan tar mig till affären när det behövs, går då oftast dit kvällstid när det är ungefär 0 människor där!

Stockholm? Stanna hemma.
Nej men ärligt, gör vad du själv känner är bäst. Skyll på hosta om du tycker det är jobbigt att corona är orsaken. Går du ändå ut och käkar så undvik att träffa någon äldre (60+) på ett par veckor.
Citera
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Är gränsen stängd mot EU eller enbart den yttre gränsen?

Har vi några utlänningar som ligger på IVA i Sverige just nu?

Som jag förstod det så är gränsen "stängd" för inresande som kommer utanför Europa.

Utlänningar på IVA det tror jag nog, vi hade väl förut i alla fall eftersom många vart/var sjuka som kom med flygen från Iran.

(kan dock ha fel, ej säker)
Citera
2020-03-17, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
GW sa nyss att vi kommer att fixa Coronan, om någon påstår motsastsen så är jag förvånad...
Mänskligheten har fixat digerdöden och åter tusen farsoter, självklart kommer vi fixa Corona också. Däremot undrar man ju vad priset blir - det lär dröja innan vi vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chad-Thundercock
Varför sitter ni och firar det här EU beslutet, kan någon förklara hur inreseförbud till Europa ska hjälpa när Europa redan är smittans epicentrum i världen?

All form av rörelse gör ju att smittspridningen ökar så alla gränser som kan stängas ju bättre
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Självklart ska så många som möjligt räddas oavsett ålder.
Butikerna borde stänga ner och ta sitt ansvar att hindra folk från att springa i affärerna just nu, men de försöker fortfarande tjäna pengar istället.

Allt inte nödvändigt borde givetvis stängas. Alla butiker förutom matvaru, apotek och kanske några andra. Stänga restauranger, bibliotek, pubar o.likn.
Man kan inte räkna med att folk är rationella. Är en krog öppen så går folk dit.
Det är allvar nu. Det bör även de styrande inse. Stängningar gör dessutom att medelsvensson kanske fattar allvaret.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Du får acceptera att jag klippte ut de delar jag vill svara på i ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Du verkar fortfarande inte se problemet, du ser alarmismen som det största problemet.

Ja alarmisterna är skadliga för de har egentligen inga lösningar, de vill bara beskriva hemskheterna och klaga på befattningshavarna.

Citat:
Du pratar om influensa som en grej folk dör i och det är normalt.

Normalt är ett svårhanteriligt ord som jag inte använt. Det är snarare alla som fnyser åt säsongsinfluensan som ser den som »normal«, vilket den inte är.

Citat:
Är inte just det ett problem att folk dör i år som annars skulle ha levat?

Fast det är ju precis vad som händer varje år i säsongsinfluensan utan att någon ens lyfter ett ögonbryn. Menar du att det är allvarligare om en äldre dör i covid-19 än om en äldre dör i säsongsinfluensan?

Citat:
Det är just detta vi "domedagsprofeter" varnat för från dag ett, ett problem som accelererar och myndigheternas passivitet kring detta.

Vi kommer att få dödsoffer pga den passiviteten.
Detta problem skulle aldrig fått växa upp överhuvudtaget.

Det finns en övertro på att »stänga allt« som åtgärd. Världen finns kvar där utanför och det gör även SARS-CoV-2.

Citat:
Vi har inga reserver inga lager, ingen sjukvård som klarar en kris.

Folk vet detta, därav denna tråden.

Håller inte med dig här. Många är inriktade på viruset och dess farlighet. Sjukvården var kass redan för tio år sedan och det är många som dött i onödan fram till idag utöver de 8 i covid-19.

Citat:
Det är som att börja en diskussion kring ett bilbälte.

Risken att just du eller jag krockar är ju ändå rätt låg.

Känns inte som en adekvat parallell.

Citat:
Kan vi mötas här, förstår du att jag är orolig och att jag också ser och sett vad du skriver och har skrivit.

Om du säger att du är orolig så fattar jag naturligtvis det, men det innebär inte att din oro står i paritet med risken.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-17 kl. 21:18.
Citera
2020-03-17, 21:17
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymo8
Tänkte på en sak då min gymnasieskola stängdes idag. Borde inte vi få mera pengar till mat? Jag går i 2:an och nyligen fyllt 18. Visst vi har ju pengar till mat men jag menar, mina föräldrar behöver ju betala för min lunch varje dag för att skolan stängs. Är det nåt ni tror kommer att hända eller kommer CSN fortsätta vara på 1250kr?

Välkommen till vuxenlivet, nej man får anpassa sig?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tegnell nu i Aktuellt

Tegnell: Här i Sverige har vi en mycket god bild av hur många som är smittade.
Reporter: Hur många är det då?
Tegnell: Det är jättesvårt att veta.
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du glömde nåt lite mer positivt: Liv i universum!
😉👽 (ej skoj)

Ps. Nästan dog 3 gr?.

Ja rena tillfälligheter gjorde att jag inte var på de platser jag brukade vara när terrordåd skedde där. Lite överdrivet kanske att säga att jag nästan dog, men det kändes jävligt nära. Livet är fullt av tillfälligheter. (Specificerar inte mer för att inte outa mig.)
Citera
2020-03-17, 21:18
Medlem
Tegnell på Svt2 nu, säger att dom testar ca 500 pers för vanlig influense varje vecka och att dom även nu testas för corona
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in