Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det kan hända att vi måste göra precis allt vi kan för att utrota detta virus.
Det kan även vara slutet på demokratin.
Jag är benägen att hålla med dig om att det blir omöjligt att stoppa det nu (kunde gått tidigare), men beroende på vad detta är kan vi sakna alternativ.
Äh, trams, det kommer inte att vara slutet på demokratin.
Skulle det bli så illa att vi
måste utrota viruset så kommer vi att kunna det utan några större problem.
Vi
har faktiskt lyckats utrota ett virus med hjälp av vaccin. Det var den första och enda sjukdomen vi lyckats utrota.
Det var
extremt dödligt och
extremt smittsamt och hade funnits med oss i minst 3000 år.
Dödligheten låg på 20-30% och det kunde spridas mellan olika lokaler t.ex. via ventilationssystem. Det tros vara detta som såg till att indianerna i princip fullständigt utrotades, och det spekuleras även om det var vad som tog kål på befolkningen av Påskön.
Vi påbörjade utrotningen av smittkoppor år 1959 och förklarades slutförd någon gång på 80-talet. Demokratin klarade väl den perioden galant? Kan du ens komma på någon större politisk förändring skulle kunna gå att koppla till det?
De stora skillnaderna med det här viruset är väl ”bara”:
- Detta är mindre dödligt
- Detta är mindre smittsamt
- Detta är mindre ”synligt”
- Detta är ett helt nytt virus för oss. Det är därför du ser de här dramatiska reaktionerna (som överlag är fullt rationella)
Grejen är att jag inte tror att viruset är tillräckligt allvarligt eller synligt för att motivera en utrotningskampanj i hela världen.
Och anti-vaxxxers-idioterna finns nu med. Hade så många idioter funnits då smittkoppor skulle utrotas så tvivlar jag på att vi hade lyckats, vi hade nog fortfarande haft smittkoppor att mysa med.