2020-03-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymo8
Tänkte på en sak då min gymnasieskola stängdes idag. Borde inte vi få mera pengar till mat? Jag går i 2:an och nyligen fyllt 18. Visst vi har ju pengar till mat men jag menar, mina föräldrar behöver ju betala för min lunch varje dag för att skolan stängs. Är det nåt ni tror kommer att hända eller kommer CSN fortsätta vara på 1250kr?

Det är ju en pågående pandemi, en av de värsta kriserna i Sverige sedan länge håller på att ske nu.
Det är helt ok att dina föräldrar betalar din lunch varje dag, behöver inte känna dåligt för det och de gör nog inte dem heller. Man får gilla läget som det är.
Citera
Medlem
sannes avatar
Nu är det en helt annan ton i Aktuellt SVT från Anders Tegnell.

Det är inget gigantiskt isberg, de flesta är milt smittade, och det är inte intressant att veta hur många som är smittade. Vi ska stanna hemma. Men de har testat brett nu sista tiden med de som har influensa, men där har vi inte sett många fall. Vi är framförallt inriktade på de i sjukvården, och kolla vilka som hamnar på intensiven.

Jag tyckte han var konkret och förstod allvaret tidigare idag, men han verkar kunna ändra personlighet för varje gång han intervjuas.
Citera
Bannlyst
Vi kanske borde starta en kampanj, att vi vägrar handla i livsmedelsaffärerna om de inte börjar med varuutlämning utanför affärerna?
Att gå in i dessa affärer med deras fläktar måste väl vara väldigt riskabelt?
Det kan ju vara runt hundra personer i en vanlig affär, och smittrisken där borde väl vara väldigt hög?
Bättre att lämna in en lapp med vad man ska ha för varor, så får personalen samla in maten och lämna ut den och ta betalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Asiaten, Hongkong, Corona, Spanska sjukan... startade alla farsoter med kinesernas frotterande med djur på marknader? Deras matvanor dödar jordens befolkning? Hur sätter man stopp för detta? Borde Kina betala skadestånd, frågar sig en del. Skulle det vara juridiskt möjligt? I ett första steg borde de förse drabbade länder med dessa coronatester, gratis.
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

On topic: I vilket land har Sveriges beställning av sjukvårdsmateriel fastnat?

Drar paralleller till svininfluensan. Då hade flera länder option på vaccin, men Sverige hade inte skaffat sig det. Vi fick fulvaccinet med adjuvans. Det var därför unga fick sömnsjukan. Hur blir det nu, ska Sverige vara med på vaccinet när det kommer eller hamnar vi i jumboligan igen? Begripligt om många är rädda för att vaccinera sig nu dessutom, eftersom makthavarna medvetet utsatte folket för en risk.

Vilka är skillnaderna mellan svininfluensan och corona? Är det att corona ger sig på andningsvägarna, som Spanska sjukan?

Bra att du tar upp det! Får inte glömma var det kommer ifrån och vilken skada vi får. Hjälp o skadestånd tack. Och ta bort den hemska djurhanteringen!
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaminocho

LEVERERA BILDER PÅ SVENSKA CORONAPATIENTER SOM ÄR I RESPIRATORER

Ingen vettig människa inom vården, skulle finna på sig att "frossa" på andra människors lidande..

(skärp dig, för f-n..)
Citera
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Tänkte på en sak då min gymnasieskola stängdes idag. Borde inte vi få mera pengar till mat? Jag går i 2:an och nyligen fyllt 18. Visst vi har ju pengar till mat men jag menar, mina föräldrar behöver ju betala för min lunch varje dag för att skolan stängs. Är det nåt ni tror kommer att hända eller kommer CSN fortsätta vara på 1250kr?

Det är extremt osannolikt att du får extra pengar för mat. Ledsen om det orsakar problem för dig. Se det som något positivt, nu kanske du hinner jobba extra någonstans så får du både erfarenhet och lön.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det kan hända att vi måste göra precis allt vi kan för att utrota detta virus.

Det kan även vara slutet på demokratin.

Jag är benägen att hålla med dig om att det blir omöjligt att stoppa det nu (kunde gått tidigare), men beroende på vad detta är kan vi sakna alternativ.
Äh, trams, det kommer inte att vara slutet på demokratin.

Skulle det bli så illa att vi måste utrota viruset så kommer vi att kunna det utan några större problem.

Vi har faktiskt lyckats utrota ett virus med hjälp av vaccin. Det var den första och enda sjukdomen vi lyckats utrota.

Det var extremt dödligt och extremt smittsamt och hade funnits med oss i minst 3000 år.

Dödligheten låg på 20-30% och det kunde spridas mellan olika lokaler t.ex. via ventilationssystem. Det tros vara detta som såg till att indianerna i princip fullständigt utrotades, och det spekuleras även om det var vad som tog kål på befolkningen av Påskön.

Vi påbörjade utrotningen av smittkoppor år 1959 och förklarades slutförd någon gång på 80-talet. Demokratin klarade väl den perioden galant? Kan du ens komma på någon större politisk förändring skulle kunna gå att koppla till det?

De stora skillnaderna med det här viruset är väl ”bara”:
- Detta är mindre dödligt
- Detta är mindre smittsamt
- Detta är mindre ”synligt”
- Detta är ett helt nytt virus för oss. Det är därför du ser de här dramatiska reaktionerna (som överlag är fullt rationella)

Grejen är att jag inte tror att viruset är tillräckligt allvarligt eller synligt för att motivera en utrotningskampanj i hela världen.

Och anti-vaxxxers-idioterna finns nu med. Hade så många idioter funnits då smittkoppor skulle utrotas så tvivlar jag på att vi hade lyckats, vi hade nog fortfarande haft smittkoppor att mysa med.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-17 kl. 21:42.
Citera
2020-03-17, 21:23
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Av alla viktiga samhällsfunktioner och marknader som ska få stödpaket kommer nog lunchpengar till gymnasieelever rätt långt ned på priolistan, men du har en poäng. Det finns människor och familjer som faktiskt är så fattiga så att skollunch eller inte påverkar om ekonomin går ihop eller ej. Dessa har generellt socialbidrag och där räknar man redan dagar som de man är vårdnadsskyldiga över får mat i skola eller ej, så det ska det faktiskt justeras för på föräldrarnas bidrag i så fall.

Men staten kommer inte ge 18-åriga elever fickpengar att gå på donken med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Kineserna har redan flugit ut sjukvårdspersonal till ett flertal länder för att hjälpa dem.
Fast Sverige har i åratal på Washingtons order hetsat mot Ryssland och Kina så jag vet inte om de vill hjälpa oss.

Ett välförtjänt öde mot alla dessa hetsare. Jag är villig att ta en kula på kuppen bara för att dessa jäklar ska få vad de förtjänar.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Och när man testat influensafall för corona också, har man hittat få vilket tyder på att det inte finns något mörkertal.

Ja men hur många test har de utfört?
I Stockholm finns uppgifter på 4500 stycken bara i Stockholm. Kan det vara cirka 8000 tusen test de har utfört? Bara höftar nu.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Jag tror att man skulle lösa sådant för er studenter.
Läs igenom expressen och leta efter artiklar om ämnet.
Det finns också en sida där människor som är insatta på olika områden svarar på frågor från oroliga människor.
Kan tyvär inte hjälpa dig exakt vart du hittar allt. Jag hoppar runt överallt på expressens artiklar just nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Han säger att allt är lugnt. Man har testat 12 000 personer och det är väldigt få som är smittade.

Sedan testar man ju 500 personer för vanlig infielsa varje vecka. Och där har man bara hittat enstaka med Corona.

Så allt är rätt lungt enligt honom. Inget mörkertal i Sverige. Enligt honom.

Jag vill se mera uppmaningar om att folk inte ska

-Gå ut och äta
-Gå på krogen
-Gå på teater
- Fika på stan
- Kompisfest hemma
- Par middagar
-Åk inte buss om du inte måste
- Åk inte taxi ( dom städar nog inte efter varje kund)
- Handla för flera dar men hamstra inte, gå tidigt då är det mindre folk men allra bäst är att få man hemkörd av ica eller annat
- Gå inte på gym
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in