Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Usch vad obehagligt. Vi kommer inte få veta hur den här triagen i Stockholm kommer se ut. Den kommer garanterat att bli hemligstämplad.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/
Vet inte om du gjorde värnplikten men det finns redan en upplagd sortering för stridsskador som jag själv fick lära mig under min utbildning. Uppgiften för mig var att knyta fast lappar på soldaterna som läkaren gav mig då jag gick med honom inom sortering innan fältsjukhus. Det fanns tre lappar med färgkoder. Skadade soldater fördes från striden med hjälp av andra soldater eller sjukvårdsman/plutonsjukvårdare till en återsamlingsplats för skadade. Tanken var att det skulle finnas en sjuksköterska där som kunde göra en första sortering. Väldigt svårt skadade fick dö eller var döda då de nådde kompani förbandsplats. Andra förs bakåt med bandvagn eller andra transportmedel till ett uppvärmt tält med läkare. Här kommer nu mitt jobb in för sortering.
1. De som hade lättare skador och utan blödningar. Dessa skulle ligga på förbandsplatsen och föras bakåt när antalet sårade hade minskat efter stridsinsats. Många av dessa kan också föras bakåt efter att de har fått tillfälliga bandage till fältsjukhus/civila sjukhus med hjälp av andra lätt skadade.
2. De som kan överleva om de får omedelbar vård. Dessa skulle genast skickas vidare till fältsjukhus och efter akuta operationer till civila sjukhus.
3. Den tredje gruppen var sorglig men här skulle vi bara ge morfin (och kanske en överdos), för att dessa skulle få dö utan smärtor. Gruppen bestod oftast av svåra skador i buk eller lungor.
Antar att grupp 3 på sjukhusen med COVID-19 blir 75+.