2020-03-17, 21:20
Medlem
Asiaten, Hongkong, Corona, Spanska sjukan... startade alla farsoter med kinesernas frotterande med djur på marknader? Deras matvanor dödar jordens befolkning? Hur sätter man stopp för detta? Borde Kina betala skadestånd, frågar sig en del. Skulle det vara juridiskt möjligt? I ett första steg borde de förse drabbade länder med dessa coronatester, gratis.

On topic: I vilket land har Sveriges beställning av sjukvårdsmateriel fastnat?

Drar paralleller till svininfluensan. Då hade flera länder option på vaccin, men Sverige hade inte skaffat sig det. Vi fick fulvaccinet med adjuvans. Det var därför unga fick sömnsjukan. Hur blir det nu, ska Sverige vara med på vaccinet när det kommer eller hamnar vi i jumboligan igen? Begripligt om många är rädda för att vaccinera sig nu dessutom, eftersom makthavarna medvetet utsatte folket för en risk.

Vilka är skillnaderna mellan svininfluensan och corona? Är det att corona ger sig på andningsvägarna, som Spanska sjukan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja rena tillfälligheter gjorde att jag inte var på de platser jag brukade vara när terrordåd skedde där. Lite överdrivet kanske att säga att jag nästan dog, men det kändes jävligt nära. Livet är fullt av tillfälligheter. (Specificerar inte mer för att inte outa mig.)
Ja, du har förbrukat några av dina nio liv😼
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vem fan vill IN till EU nu??

Eh? Många.
Citera
2020-03-17, 21:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Nu ser vi hur farligt LEAN är! Dvs. att allt ska vara: just in time och inga lager!
Ja, det har skapats av ekonomer som hatar onödig kapitalbindning. Inte f-n hade de kristider med i sitt tänk när det implementerades.

Vet någon om det är EU eller Schengen som man infört reseförbud till? Har sett både och i media.
Senast redigerad av Karman 2020-03-17 kl. 21:24.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Usch vad obehagligt. Vi kommer inte få veta hur den här triagen i Stockholm kommer se ut. Den kommer garanterat att bli hemligstämplad.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/

Vet inte om du gjorde värnplikten men det finns redan en upplagd sortering för stridsskador som jag själv fick lära mig under min utbildning. Uppgiften för mig var att knyta fast lappar på soldaterna som läkaren gav mig då jag gick med honom inom sortering innan fältsjukhus. Det fanns tre lappar med färgkoder. Skadade soldater fördes från striden med hjälp av andra soldater eller sjukvårdsman/plutonsjukvårdare till en återsamlingsplats för skadade. Tanken var att det skulle finnas en sjuksköterska där som kunde göra en första sortering. Väldigt svårt skadade fick dö eller var döda då de nådde kompani förbandsplats. Andra förs bakåt med bandvagn eller andra transportmedel till ett uppvärmt tält med läkare. Här kommer nu mitt jobb in för sortering.

1. De som hade lättare skador och utan blödningar. Dessa skulle ligga på förbandsplatsen och föras bakåt när antalet sårade hade minskat efter stridsinsats. Många av dessa kan också föras bakåt efter att de har fått tillfälliga bandage till fältsjukhus/civila sjukhus med hjälp av andra lätt skadade.
2. De som kan överleva om de får omedelbar vård. Dessa skulle genast skickas vidare till fältsjukhus och efter akuta operationer till civila sjukhus.
3. Den tredje gruppen var sorglig men här skulle vi bara ge morfin (och kanske en överdos), för att dessa skulle få dö utan smärtor. Gruppen bestod oftast av svåra skador i buk eller lungor.

Antar att grupp 3 på sjukhusen med COVID-19 blir 75+.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell nu i Aktuellt

Tegnell: Här i Sverige har vi en mycket god bild av hur många som är smittade.
Reporter: Hur många är det då?
Tegnell: Det är jättesvårt att veta.

Och när man testat influensafall för corona också, har man hittat få vilket tyder på att det inte finns något mörkertal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Hur har ni det då? Utegångsförbud?

Jupp, eller ja, man får gå ut med hunden om man har en sån. Handla mat men det köer för dom släpper bara in ett fåtal åt gången. Sjukhusbesök och jobbrelaterat e så klart ok.

Annars e man hemma! Rumskompis hostar som fan - tror seriöst hen har Corona. Själv har man varit förkyld och irriterad i halsen i tre veckor.

Vissa ställen festar folk på sina balkonger .. men inga döda på gatorna ... än
Citera
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Stockholm? Stanna hemma.
Nej men ärligt, gör vad du själv känner är bäst. Skyll på hosta om du tycker det är jobbigt att corona är orsaken. Går du ändå ut och käkar så undvik att träffa någon äldre (60+) på ett par veckor.
Nix inte Stockholm, Gävle! Jag sa som det var, handlar lite åt gamlingar i släkten så vill vara extra försiktig (har dock börjat ställa kassorna på deras trapp så vi inte heller träffas).

Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Skulle inte träffat dem. Träffa istället folk utomhus med distans mellan er och tydliga spelregler. Jag skulle bunkrat om jag vore dig, då minskar man exponeringen i affären.
Jo det är nog smartast så! Alltså jag har ju så jag klarar mig ändå om jag skulle bli dålig, storhandlade åt morföräldrarna och då tog jag Willys e-handel faktiskt. Kanske är idé att handla på det sättet även till sig själv.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Yngre personer tror att risken är högre att smittas kan vara att de fått en mer alarmistisk uppfattning om viruset från internet, enligt Andreas Olsson, psykologiprofessor vid Karolinska institutet. Sociala plattformar är fyllda med information om coronaviruset.

Äldre är inte så oroliga däremot. Dör jag så dör jag, är en vanlig attityd.

Precis. Så har jag skrivit upprepade gånger här.
F.ö. är medianåldern på de avlidna i Italien 81 år. Dvs samma som medelvislängden i Italien.

Är det hela en mediabubbla?
Man blåser upp som man tidigare gjort med Sars, Aids. Och om nåt år eller två är få eller ingen som kommer ihåg detta.
Fast det var det värsta som hänt i mannaminne!!!

Jag gillar hur folk klagar på människor som inte får skriva HP osv med argumentet ”du är ung du har tid”.
Sedan finns det många som dig som samtidigt menar att livet inte är så jäkla långt och att vi dör.
Hur ska ni ha det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell nu i Aktuellt

Tegnell: Här i Sverige har vi en mycket god bild av hur många som är smittade.
Reporter: Hur många är det då?
Tegnell: Det är jättesvårt att veta.
Ah underbart; har du en videolänk och timestamp så vi kan föreviga denna viktiga intervju, för framtiden att ta lärdom av?
Citera
2020-03-17, 21:22
Medlem
Pratade nyss med en väninna som jobbar som undersköterska på ett äldre boende "norrut". Där låg 10/20 med feber på hennes avdelning. Bara IDAG hade 2 äldre gått bort efter hög feber och INGEN verkade ens vilja disskutera om det var corrona eller inte. Ingen testades heller. Detta var långt norrut. Enligt henne så var det ovanligt med så många med feber samtidigt och även ovanligt att så "många" gått bort samtidigt till följd av feber etc. OBS!-Förmedlar bara vidare vad jag fått sagt till mig-!OBS
Citera
2020-03-17, 21:22
Medlem
Måste man vara särskilt stark för att klara av att behandlas i en respirator? Hur gör man bedömningarna där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in