2020-03-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför skulle det bli inflation? Inflation brukar orsakas av att det är för mycket pengar i omlopp, nu är ju snarare situationen den omvända. Inte många kommer kräva löneökningar den närmaste tiden, företag går snarare med förlust än med vinst. Folk kommer hålla hårt i sina pengar och vänta med investeringar.

För att gränserna stänger vilket resulterar i varubrist; försörjningskedjan fungerar inte så efterfrågan på många varor som vi måste importera blir större än utbudet. Hur många saker är vi egentligen självförsörjande på? Dollarn ligger nu runt tian som ytterligare lök på laxen. Inflation handlar också om förtroende, och nu har marknaden tappat förtroendet för centralbankernas förmåga att rädda ekonomin; det är bara en tidsfråga innan folk i olika länder börjar tappa förtroendet för sina respektive regeringar när samhället kollapsar runtomkring dom.
Citera
2020-03-17, 20:13
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I ett nyliberalt samhälle så delas det inte ut något. Och då beskattas det inte heller. Företagen försäkrar sig. Och säger upp de anställda omgående. eftersom arbetsmarknaden är fri. Anställda i sin tur har försäkring, så de klarar sig.
Och senare åter går allt till sin gilla gång. Blev en dip i BNP, löner och avkastning.
Men Sverige är gravt kommunistiskt. Där överheten plundrar folket på nästen halva BNP.
Och då får överheten använda sin halva av BNP till åtgärder.
Löfven är iaf så pass ansvarig att han pyntar. Utan att lipa.
Men hans superegoistiska väljare vill inte höra talas om det. De vill bara HA av stöldgodset.
Mindre företag lever ofta mer på marginalerna. Och har sämre möjlighet att låna till överlevnad.
Jag noterar det med avkastning. Så lär det bli även med statlig stöd.
Så företagen har lite glädje av det "kommunistiska systemet" med skatter och en stat som får lösa företagens problem?
Du menar att företagen kan försäkra sig mot en pandemi som kommer pågå ett par år, dödar miljoner och ger börsras som får 1929 att verka som en vårvind? Det försäkringsbolaget kommer konka inom två veckor. Det är bara en stark stat med progressivt skattesystem som klarar detta.
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur länge tror ni som läser detta att det dröjer innan vi läser hur Tammer och andra kommunister bölar om sänkta pensioner.
För sänkta pensioner blir det på grunda av nedstängningen.
Pensionerna betalas av näringslivet. Dels via avkastning. Dels via löneskatter. Och båda sjunker.
Alla kommer få vara med och betala för den här krisen, på ett eller annat sätt. Utom bankerna, de går mad vinst ändå, och skulle de inte gå med vinst så har de råd med rejäla aktieutdelningar i alla fall.
Citera
2020-03-17, 20:20
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ridan
Här tror jag kan bli en del av problemet är. Istället för att betala löner renoverar jag. Samtidigt lär företagen inte va sena att be om hjälp av staten.

Vi måste ju finnas kvar efter allt detta och bedriva våran verksamhet utan att konka. Tycker du företagare brukar få hjälp av staten, eller vad menar du?
Vill inte va något offer men jag är en av väldigt många som bygger i samhället och ska vi finnas kvar så ska man bygga för framtiden å återanställa dom vi varslat.
Citera
2020-03-17, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Vi måste ju finnas kvar efter allt detta och bedriva våran verksamhet utan att konka. Tycker du företagare brukar få hjälp av staten, eller vad menar du?
Vill inte va något offer men jag är en av väldigt många som bygger i samhället och ska vi finnas kvar så ska man bygga för framtiden å återanställa dom vi varslat.

Jag menar att vi vet ännu inte hur detta slår. Säg att det här lägger sej rejält efter en månad.

För den anställde innebär den månaden ingen lön. Vilket innebär sämre köpkraft när han återkommer.

Företagare för just nu rätt stora stöd paket av staten för att backa upp just nu. Bland annat halvtidspermitering / Sjukskrivning som betalas av staten osv.
Det finns sätt att ta sej igenom det här utan att ha som första mål att sparka folk.

Jag inser också att det kommer sluta med att många måste gå. Och ju längre vi håller på desto värre blir det. Däremot är det lite skrämmande att läsa jag sparkar ett par stycken och renoverar så länge.
Citera
2020-03-17, 20:29
Medlem
Citat:
Jag menar att vi vet ännu inte hur detta slår. Säg att det här lägger sej rejält efter en månad.

För den anställde innebär den månaden ingen lön. Vilket innebär sämre köpkraft när han återkommer.

Företagare för just nu rätt stora stöd paket av staten för att backa upp just nu. Bland annat halvtidspermitering / Sjukskrivning som betalas av staten osv.
Det finns sätt att ta sej igenom det här utan att ha som första mål att sparka folk.

Jag inser också att det kommer sluta med att många måste gå. Och ju längre vi håller på desto värre blir det. Däremot är det lite skrämmande att läsa jag sparkar ett par stycken och renoverar så länge.

Problemet är att företagen sitter med anställda med enorma uppsägningstider. Småföretagare har helt enkelt inte råd att inte varsla nu på direkten. Även om staten går in och betalar 40-50% av lönekostnaden så blir lönekostnaden ändå alltför stor för de allra flesta att klara av. Inga intäkter, ingen nämnvärd krigskassa.

Det är som du skriver en fråga om hur länge detta pågår. Men småföretagare har ofta inga betydande sparade medel alls. 1-2 månader utan intäkter innebär konkurs.

Vidare skriver du att: vi vet inte hur detta slår. Nej, precis. Vilket är ytterligare ett skäl, tyvärr, som gör att många företagare måste ta det säkra före det osäkra - om de vill rädda sin verksamhet. Man har helt enkelt inte råd att chansa och hoppas att detta ger med sig fort.

Inga enkla beslut. Och att säga upp kompetenta medarbetare är inget man vill, varken av vänskapliga eller ekonomiska orsaker. Lider med alla företagare i denna tid.
Senast redigerad av blueberrycake 2020-03-17 kl. 20:33.
Citera
2020-03-17, 20:38
Medlem
Ni som begriper lite här? Jag har själv kommit ifrån sans och förnuft på sistone, men min fråga är hur påverkar detta lönerörelsen?

Kan LO verkligen kräva ett 3 års-avtal med kanske uppåt 8-9% löneökningar under denna tid? Hur kommer statstjänstemannaförbundet ST att lägga sina krav tror Ni? Och SACO brukar väl kräva massor för sina medlemmar.

Jag menar att alla grupper borde väl ha lönesänkningar nu istället eller hur ser Ni på detta?
Citera
2020-03-17, 20:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ni som begriper lite här? Jag har själv kommit ifrån sans och förnuft på sistone, men min fråga är hur påverkar detta lönerörelsen?

Kan LO verkligen kräva ett 3 års-avtal med kanske uppåt 8-9% löneökningar under denna tid? Hur kommer statstjänstemannaförbundet ST att lägga sina krav tror Ni? Och SACO brukar väl kräva massor för sina medlemmar.

Jag menar att alla grupper borde väl ha lönesänkningar nu istället eller hur ser Ni på detta?

Löneökningarna och kraven från facket brukar baseras på siffror från Tyskland och deras industri. Mao, det bådar inte särskilt gott om man får uttrycka saken milt. Det kommer inte att bli några lönesänkningar utan folk med sämst anställning kommer att få gå.
Citera
2020-03-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Problemet är att företagen sitter med anställda med enorma uppsägningstider. Småföretagare har helt enkelt inte råd att inte varsla nu på direkten. Även om staten går in och betalar 40-50% av lönekostnaden så blir lönekostnaden ändå alltför stor för de allra flesta att klara av. Inga intäkter, ingen nämnvärd krigskassa.

Det är som du skriver en fråga om hur länge detta pågår. Men småföretagare har ofta inga betydande sparade medel alls. 1-2 månader utan intäkter innebär konkurs.

Vidare skriver du att: vi vet inte hur detta slår. Nej, precis. Vilket är ytterligare ett skäl, tyvärr, som gör att många företagare måste ta det säkra före det osäkra - om de vill rädda sin verksamhet. Man har helt enkelt inte råd att chansa och hoppas att detta ger med sig fort.

Inga enkla beslut. Och att säga upp kompetenta medarbetare är inget man vill, varken av vänskapliga eller ekonomiska orsaker. Lider med alla företagare i denna tid.

Om man sitter på ett väldigt litet företag kan jag förstå det. Men det är inte bara dom som kommer sparka folk här. Det vore inte första gången vi får se att stora företag sparkar anställda ger VDn en bonus samtidigt som dom begär så mycket ersättning dom kan från staten.

Jag kan se båda sidorna i det här. Och det gynnar knappast företagen heller att köpkraften sjunker än mera.
Citera
2020-03-17, 21:16
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Swebbtv- Hans Jensevik/Nationaleknom
https://youtu.be/iCFM5R3GuH4
”Vi går nu in i enorm ekonomisk depression ”

Viktiga punkter han tar upp.

-På 90-talet var 500.000 pers som gick ut arbetslöshet.

-Detta är en nollställning av vår skuldbaserade världsekonomi.

-Svenskar är enormt skuldsatta och många kommer få enorma problem.

-Vi har tagit emot mer än 2 milj invandrare sedan 90-tals krisen varav många kräver försörjningsstöd och sjukvård.

Intressanta tider.
Citera
2020-03-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Löneökningarna och kraven från facket brukar baseras på siffror från Tyskland och deras industri. Mao, det bådar inte särskilt gott om man får uttrycka saken milt. Det kommer inte att bli några lönesänkningar utan folk med sämst anställning kommer att få gå.

OK jag förstår, det kan bli en utslagning. Det kan bli ett hårt samhälle men vi får se.
Citera
2020-03-17, 21:34
Medlem
PUBG2018s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Swebbtv- Hans Jensevik/Nationaleknom
https://youtu.be/iCFM5R3GuH4
”Vi går nu in i enorm ekonomisk depression ”

Viktiga punkter han tar upp.

-På 90-talet var 500.000 pers som gick ut arbetslöshet.

-Detta är en nollställning av vår skuldbaserade världsekonomi.

-Svenskar är enormt skuldsatta och många kommer få enorma problem.

-Vi har tagit emot mer än 2 milj invandrare sedan 90-tals krisen varav många kräver försörjningsstöd och sjukvård.

Intressanta tider.

Mycket intressant att höra Hans, som upplevt 90-tals krisen och själv var företagare under krisen! Dessa parasiter till företag skriker frimarknad och att man ska inte hjälpa små företag ska få hjälp mm, men under kriser ska bolsjeviker ha hur mycket krispaket som helst! "To big to fail" mottot måste bort.

Men svenska folket är hjärndöda boskap, som man bäddar får man ligga. Svenska folket har röstat in riktiga svin som bryr sig mer om ekonomin än folket och gärna hjälper "sina" polare med krishjälp under pandemi och kristider än det svenska folket.

Man kan säga säga det ena och det andra om Kina, men deras ledning satt igång hela landet i karantän och räddade större delen av sin befolkning istället för sin ekonomi.

Om svenska folket inte röstar in AfS 2022 så förtjänar de allt ont som kommer längre fram! Som man bäddar får man ligga!
Citera
2020-03-17, 22:02
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:

Om den anställda har betalt a-kassa så är det i sämsta fall 80% av lönen denna får livnära sig på. Vi kan omöjligt få stänga igen och betala löner ... då finns ingen framtid för oss. Mina anställda är helt underbara och detta känns som någon slags paus i ett förhållande.
Det är med mitt hjärta jag hoppas på att Sverige semestrar i Sverige, äter glass, mat, fikar och spenderar allt i Sverige.

Handlar lokalt.

Var snälla mot Sverige.

Köp inte på bolag som skattesmiter. Köp din elektronik som tv, kyl och frys hos "svennes i Markaryd el och frys"

Handla och semestra där vinsten stannar och i sin tur omsätts igen i landet.

Jag hoppas att allt vad detta kommer sluta i, för det kommer bli jävligt svart, att vi någonstans hittar något hållbart. Man gynnar något som gynnar igen. Vi har under många år misshandlat våran ekonomi och nu får vi betala. Vi är inte ens självförsörjande i våran mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in