2020-03-17, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jo tack. Senaste åren har jag fått se saker jag inte trodde: Estonia. 9/11. Två tsunami. Se på live-tv när tre st kärnkraftverk exploderar. Nästan dog i terrordåd 3 gånger. Corona.

Nu väntar jag bara på: Meteoritnedslag som förstör en hel storstad. Jordens magnetiska pol skiftar. Supervulkanutbrott. Supernova.

Kan instämma, men kom ihåg att det ska vara något man inte kan tänka ut i förväg. Det du nämner är ju otroliga saker för all del, men ändå något du redan föreställt dig.

On topic: Har läst någonstans att coronasmittan senare i livet kan leda till demens. Någon mer som också läst det och har en länk?
Citera
2020-03-17, 21:12
Medlem
Trogskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
GW sa nyss att vi kommer att fixa Coronan, om någon påstår motsastsen så är jag förvånad...

Vars sa han det?
Citera
2020-03-17, 21:13
Medlem
Tänkte på en sak då min gymnasieskola stängdes idag. Borde inte vi få mera pengar till mat? Jag går i 2:an och nyligen fyllt 18. Visst vi har ju pengar till mat men jag menar, mina föräldrar behöver ju betala för min lunch varje dag för att skolan stängs. Är det nåt ni tror kommer att hända eller kommer CSN fortsätta vara på 1250kr?
Citera
2020-03-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, känns nästan som vissa struntar i vilket. Lägger ödet i slumpens/Guds händer..

De som struntar i att skydda sina medmänniskor och sedan upptar platser på akuten borde få en stämpel i pannan, att de väljs bort om det kniper. De kommer inte att få livsnödvändig behandling helt enkelt, de vi för enkelhetens skull kan kalla för coronajokrar.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Många av domedagsprofessorerna kommer att stå med dumstrut på huvudet när den här hysterin är över.

Du är galen. Om du inte ser riskerna i worst case scanario så är du dum i huvudet. Det finns en anledning att du tar på dig bilbältet eller tecknar försäkring, även om sannolikheten är yttest låg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noooooo
Nya siffror där jag bor, uppdaterat idag:
1.866 infekterade
65 allvarligt sjuka
41 döda - alla med bakomliggande sjukdomar och / eller ålder

Jaha, var bor du då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Förstår inte poängen med stängda gränser. Vi i Europa är bland dom värst drabbade. Nåväl, dom är säkert smartare än mig då.

Dom är nog också oroliga för att en stor flyktingström ska komma samtidigt som pågående coroanutbrott.
Citera
2020-03-17, 21:15
Medlem
ettanollans avatar
Nu ser vi hur farligt LEAN är! Dvs. att allt ska vara: just in time och inga lager!
Citera
Medlem
Anders Tegnell ska prata i Rapport nu... på svt2
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur menar du då? Afghanerna är mer benägna bli smittade?

Relax..

15:59 Afghanere rømmer fra Iran

Nesten 70.000 afghanere har dratt tilbake til hjemlandet fra Iran, som er hardt rammet av viruspandemien, melder NTB. Koronaviruset har gjort stor skade på Irans økonomi, som fra før er sterkt medtatt som følge av USAs sanksjoner.

Sedan lite ifrån Egypten :

17:52 Egypt kaster ut The Guardian

Egypt vil ta presseakkrediteringen fra The Guardians korrespondent som følge av en sak den britiske avisen skrev om koronasituasjonen i landet. Avisen meldte søndag minst 19.000 personer kunne smittet av koronaviruset i Egypt.

https://www.nrk.no/nyheter/

Finns massa småintressanta corona-nyheter på NRK, rekommenderas : https://www.nrk.no/nyheter/
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Förstår inte poängen med stängda gränser. Vi i Europa är bland dom värst drabbade. Nåväl, dom är säkert smartare än mig då.

Skulle tror att de försöker få kontroll på smittan här först och vill absolut inte ha in fler importfall från t ex USA eller Afrika när det brakar på där. Jag kanske är ute och cyklar dock.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landos
Men du måste väl hålla med om att det inte kan bli bra utan ordentlig spetskompetens på viktiga poster?

- Beatrice Ask var utbildad hårfrisörska och hon var vår justitieminister. Hon är inte jurist och har ingen som helst examen.
- Dan Eliasson var rikspolischef utan att ens vara polis.
- Peter Hultqvist är idag försvarsminister. Han är inte militär utan journalist.
Tjockisen klarade inte av värnplikten ens utan gjorde vapenfri tjänst..

Detta är ett axplock.
Att det går som det gör i kriser som denna är föga förvånande.

Kompetens betyder ingenting, allt som räknas är partibok.

Man måste sträva efter att ha de bästa av de bästa på viktiga poster. I normala länder kan man glömma att bli minister eller myndighetschef utan gedigen utbildning och erfarenhet.

Detta virus hoppas jag innerligen slår sönder svenskens tilltro på myndigheter och sosseriet.

Dan Eliasson är ju iofs jurist..

Volvos vd är inte bilbyggare heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in