2020-03-17, 21:09
Medlem
Nya siffror där jag bor, uppdaterat idag:
1.866 infekterade
65 allvarligt sjuka
41 döda - alla med bakomliggande sjukdomar och / eller ålder
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Usch vad obehagligt. Vi kommer inte få veta hur den här triagen i Stockholm kommer se ut. Den kommer garanterat att bli hemligstämplad.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/

Citat:
– Om man är 90-95 år gammal behöver man ha en diskussion med sina anhöriga. Man måste ställa sig frågan om man blir allvarligt sjuk, ska man åka in akut och göra alla intensivvårdsbehandlingar, eller ska man tänka på ett annat sätt, sa han i P1-programmet Godmorgon, världen i söndags.

Med andra ord: Gå hem och dö.
Citera
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Hur noga är ni när det gäller att inte träffa folk? Vet inte om jag är overkill eller lam . Ett par polare vill ut och käka i helgen men jag tycker det verkar dumt t.ex. Jag studerar men det är ju bara distans så träffar inte folk på så sätt heller. Iom att jag ska vara hemma mycket nu så åkte jag iväg idag och köpte lite grejer till en renovering jag tänkt göra (var ju typ dött på folk). Jag bunkrar inte ett skit utan tar mig till affären när det behövs, går då oftast dit kvällstid när det är ungefär 0 människor där!
Skulle inte träffat dem. Träffa istället folk utomhus med distans mellan er och tydliga spelregler. Jag skulle bunkrat om jag vore dig, då minskar man exponeringen i affären.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Själv tycker jag att alltihop är helvetiskt överdrivet.

Man sänker folk och företag och hela landet för en liten influensa.
Alltihop är helt sinnessjukt!

Influensa... säger det mesta om dig.
Läs på ämnet du vill diskutera och återkom när du vet något om det.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vi får väl be extra snällt. Sen tycker jag gott Kina kan se sin del i hela den här soppan och bidra till att gottgöra lite.

Jo, jag har sett en del filmer om deras hjälpinsatser och fick intrycket att de känner sig lite skyldiga. Borde de göra.
Bra att de vill hjälpa iaf.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Förstår inte poängen med stängda gränser. Vi i Europa är bland dom värst drabbade. Nåväl, dom är säkert smartare än mig då.
Citera
2020-03-17, 21:10
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Svt.se visar alla
Var in på regeringen.se men som vanligt kunde vår regering inte leverera.
Hackande sändning utan ljud. Beskriver läget hos de som styr vårt land.
Citera
2020-03-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Fortsätter att krylla av äldre på stan och i butiker. Märkte av en stor skillnad i min medelstora stad idag, gällande yngre. De äldre fortsätter.
Ja, känns nästan som vissa struntar i vilket. Lägger ödet i slumpens/Guds händer..
Citera
2020-03-17, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag håller med i en del men inte i vad politikernas yrken har varit. Problemet är att samhället blivit liberalt
Men du måste väl hålla med om att det inte kan bli bra utan ordentlig spetskompetens på viktiga poster?

- Beatrice Ask var utbildad hårfrisörska och hon var vår justitieminister. Hon är inte jurist och har ingen som helst examen.
- Dan Eliasson var rikspolischef utan att ens vara polis.
- Peter Hultqvist är idag försvarsminister. Han är inte militär utan journalist.
Tjockisen klarade inte av värnplikten ens utan gjorde vapenfri tjänst..

Detta är ett axplock.
Att det går som det gör i kriser som denna är föga förvånande.

Kompetens betyder ingenting, allt som räknas är partibok.

Man måste sträva efter att ha de bästa av de bästa på viktiga poster. I normala länder kan man glömma att bli minister eller myndighetschef utan gedigen utbildning och erfarenhet.

Detta virus hoppas jag innerligen slår sönder svenskens tilltro på myndigheter och sosseriet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag tror att man försöker gå balansgång och undvika en total ekonomisk katastrof men samtidigt begränsa smittan så mycket som möjligt. Det är extremt svårt. För hårda åtgärder = alltför stor påverkan på ekonomin (mer arbetslöshet, mindre skatteintäkter, sämre välfärd och resurser till att bekämpa smittan, fler självmord, etc) och för få och/eller inte tillräckligt kraftfulla åtgärder = okontrollerad smittspridning som belastar sjukvården alltför mycket = fler döda och svårt sjuka.
Att inte bekämpa smittans spridning får den värst ekonomiska konsekvensen. Att tro man kan låta bli för att det i något skruvat snävt perspektiv "kostar" mindre för stunden är idioti.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är skrämmande enligt mig.., att man överlåtit Sveriges beslutsfattande till Bryssel.
(förstå mig på rätt sätt...)

Sedan : Betyder detta att Tegnell är i "the doghouse" ?

Den här skräckcirkusen med Tegnell som huvudnummer är förhoppningsvis över nu..
Jag har bokstavligen haft mardrömmar om Tegnell..
Känner mig plötsligt väldigt positiv , det här fixar!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
The influence of COVID-19 on the human body is like a combination of SARS and AIDS as it damages both the lungs and immune systems
/Peng Zhiyong, director of the intensive care unit of the Zhongnan Hospital of Wuhan University in Wuhan

* apparent damage to the patient's lungs
* excess production of mucus spilled out of the alveoli, indicating COVID-19 causes an inflammation response that damages deep airways and pulmonary alveoli.
* Fibrosis in his lungs

https://www.globaltimes.cn/content/1181121.shtml

Ja, lunginflammation ger skador på lungorna, men inte bestående men nödvändigtvis. Har du läst hela artikeln du länkar till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in