2020-03-17, 20:44
Bannlyst
Så det krävdes att alla länder i EU stängde sina gränser och att EU själva utlyste stängda gränser för att patetiska Sverige skulle göra något?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Någon som vet varför folk hamstrar just JÄST så jävligt?
Det är slut precis överallt. Affär efter affär, stad efter stad. Jag har inte hittat någon i alla fall.

Hade man tänkt att baka dygnet runt nu eller äter folk det bara som det är? Åtgången är ju ur denna värld.

Jag tror inte folk äter det bara så där hahaha men baka är ju rätt smart, går att frysa ner bröd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
9% av italienska coronafall är vårdpersonal.

https://twitter.com/HelenBranswell/status/1239951518327025666

Sydkorea rapporterar 0 smittade sjukvårdspersonal. Och man har stävjat smittan. Hemligheten? Det WHO säger och Sverige struntar i: TESTA, TESTA, TESTA

So far, there are no reports of infections of COVID-19 among South Korean health care workers, he says.

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/coronavirus-cases-have-dropped-sharply-south-korea-whats-secret-its-success
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
De stänger gränserna sa han ju.

Listan med undantag verkar dock längre än Sverige. Helt meningslöst i dagsläget.
Citera
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorlander
Bor på Södermalm i Stockholm och här ser allt ut som en vanlig tisdagkväll märker ärligt talat knappt någon skillnad alls. Fullt med folk ute på barer och restauranger och detta samtidigt som andra länder med jämförbar spridning i stort sett låser in sina medborgare. Jag undrar om folk mest tycker det är skönt att få vara hemma från jobbet och inte har insett allvaret i situationen?
Det är det här jag inte fattar. På skolan där våra ungar går skulle jag säga att 50-60 % är hemma. Antagligen för att de flesta är snoriga eller på annat sätt förkylda, där jag bor har inte covid-19 exploderat fullt ut än.

Men det du beskriver är helt galet. Har dessa människor en övertro på sitt eget immunförsvar och jag förutsätter också att de inte har några äldre nära anhöriga de kan tänkas smitta? Jävla nollåttor. Det är så jävla lågt i mina ögon. Måhända firar de att de får vara hemma med bibehållen lön ja, vad vet jag. I merparten av Europa är folk uppmanade i skarpa ordalag att stanna hemma så långt det är möjligt.

Danmark förbjöd just sociala tillställningar med fler än 10 deltagare. Även privata. Dvs. spelkvällar, fester, kalas är nu helt bannlysta. Kaféer, klubbar och detaljhandel är stängda. Likaså i många andra länder.

Det är då själva fan att det ska krävas en Mussolini för att folk ska lyssna.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Ursula von der Leyen har satt ner foten!

Och hon kommer även att tvinga Sverige stänga grundskolorna.

Bra, men det är inte FHM's eller regeringens beslut.
Är de så så är det väl första gången EU gör något bra för Sverige
Citera
2020-03-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Någon som vet varför folk hamstrar just JÄST så jävligt?
Det är slut precis överallt. Affär efter affär, stad efter stad. Jag har inte hittat någon i alla fall.

Hade man tänkt att baka dygnet runt nu eller äter folk det bara som det är? Åtgången är ju ur denna värld.

Man vill kunna baka eget bröd om bröd töms i butikerna.
Citera
2020-03-17, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Sverige fick skäll av EU och direktiv att följa.

Detta flaggade Ursula von der Leyen redan igår.

Helt rätt och nu står Damberg och försöker vrida detta till något positivt. De är idioter allihopa och försöker dra med oss medborgare i fördärvet.

Hur fan kommer vi ur detta?
Citera
Medlem
HGs avatar
Detta var det mest fegaste jag har läst i svensk media"

"– Om man är 90-95 år gammal behöver man ha en diskussion med sina anhöriga. Man måste ställa sig frågan om man blir allvarligt sjuk, ska man åka in akut och göra alla intensivvårdsbehandlingar, eller ska man tänka på ett annat sätt, sa han i P1-programmet Godmorgon, världen i söndags"

Tänka på ett annat sätt handlar väl om man skall ge upp och dö. Varför vågar dessa fega människor inte skriva detta?

"– Om man är 90-95 år gammal behöver man ha en diskussion med sina anhöriga. Man måste ställa sig frågan om man blir allvarligt sjuk, ska man åka in akut och göra alla intensivvårdsbehandlingar, eller ska man välja att dö i hemmet, sa han i P1-programmet Godmorgon, världen i söndags"

Så skulle han ha sagt och varit ärlig i frågan!!! Ingen vågar snacka om att 100000 tals människor i Sverige kommer att dö!

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sjukhus-kan-tvingas-neka-patienter-vard/
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Folk kommer att dö som flugor i USA. Läste någonstans att det kostar $1000 att testa sig om du inte är försäkrad. Räkna där till antalet hemlösa osv

Nej.

Ca 10 dollar siktar man på. Företagen skall ställa upp med "självkostnadspris" nu i dessa kristider. Framkom efter att prezz Trump hade tagit kontakt med näringslivstoppar och få de med på tåget..

(finns om du googlar på saken)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
"Regeringen har i dag, med anledning av Europiska rådets och kommissionens uppmaning, beslutat att tillfälligt stoppa icke nödvändiga resor till Sverige, i syfte att mildra efftekterna av coronavirusets utbrott och minska spridningen", skriver justitiedepartementet i ett uttalande.

Beslutet gäller från och med den 19 mars och till att börja med under 30 dagar.

Nu är det i alla fall stängt!

BRA! Då kan vi sluta prata om flygplats-screening äntligen.

1. Stängda gränser.
2. Stängda skolor.
3. (Snart) Stängda grundskolor.
4. Distansarbete hemifrån för alla som kan och inte har ett samhällsbärande jobb.
5. Barnomsorg för föräldrar med samhällskritiska jobb, t.ex. läkare/sjuksköterska.

Det enda som ska till:

6. Minska grupperingar till max 10 personer. 500 är helt vansinnigt.
7. Inför masstester på riskgrupper.

Efter det här har vi gjort precis allt vi kan. Sen är det bara att vänta ut skiten. Hur länge? Ingen vet.
Nu känner jag mig ändå lite hoppfull, för första gången på veckor.
Senast redigerad av teren 2020-03-17 kl. 20:49.
Citera
2020-03-17, 20:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om man tänker på hur många liv vanlig inluensa( coronavirus) tar per år trotts vaccin, ca sexhundratusen så borde ju denna sjukdom Covid-19 ta tre, eller fyra dubbla eftersom inget vaccin finns tillgängligt och det kommer eventuellt att finnas tillgängligt om ett till ett och ett halvt år.
Det har ju förhållandesvis dött några eller det kanske skall räknas som mycket eftersom det är långt ifrån färdigt och inget vaccin finns tillgängligt på minst ett år.
Eller också mörkar man antalet döda för att inte skapa ännu mer panik.
Det är så många saker som inte stämmer i det här, tycker jag iallafall.
SB skrotade planen med flockimmunitet i morse. De ska nu
istället göra allt de kan för att svälta ut viruset. Där av lägre beräkning av antal döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in