Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
På vilket sätt får »min attityd« dig att hävda att jag inte varit kritisk mot sjukvårdens kapacitet från början?
Det du kallar »min attityd« handlar endast om att jag inte stämt in i dystopi-kören och sjungit lovsång till höga dödssiffror och katastrofresonemang. Jag har som kontrast till det påpekat att en säsongsinfluensa kräver många dödsoffer varje säsong, vilket jag håller fast vid. Detta har fått alarmisterna, som pratar om en nattsvart framtid och ett dödsvirus, att ta det personligt.
»Min attityd« handlar i lika hög grad om »allas attityd«. Tråden är fullständigt bombarderad med lösryckta källor hit och dit och påståenden baserat på tolkningar från dessa lösryckta källor. Det är väl 80 % i tråden som tillhör »Lag Katastrof« (LK) och 20 % som tillhör »Lag Återhållsamhet« (LÅ).
LK anser sig ha tolkningsföreträde i allt och är fullkomligt oresonliga när det gäller att se frågan i ett vidare perspektiv. När LÅ föröker lyfta det så blir det en fråga om påstådda personangrepp.
Sammanfattningsvis: Sjukvården är den svaga punkten och det har dött människor i onödan under flera år, utan covid-19, för att den inte fungerar. Naturligtvis kommer den att få problem med varje ytterligare påfrestning. Min uppfattning är alltså att några hundra (företrädesvis multisjuka äldre) lämnat jordelivet med covid-19, som droppen som tömde livslågan [tipping-point], i slutet på april.
Bra att jag fick en mänsklig reaktion, ett tag trodde jag du var som Tegnell i huvudet dvs Psykopat.
Många sjuka kommer att dö när det inte finns vård, vi går nu in en utveckling som kunde ha undvikits genom att ta action på saker i ett preventivt och proaktivt skede
Detta kan leda till en kris i vården och i hela samhället.
Jag har familj i riskgrupp och syskon:
Jag tar inte lätt på detta och anser att man ska använda allt man har för att säkra så hög överlevnad som möjligt.
Jag ser inte att detta händer därför tar jag detta på allvar, jag har läst dina inlägg i veckor och sett att du på olika sätt talar runt detta. Du är inte "alarmist".
Du verkar fortfarande inte se problemet, du ser alarmismen som det största problemet.
Du pratar om influensa som en grej folk dör i och det är normalt.
Nu har vi alltså ett problem, något som växer och som går emot en potentiellt mycket allvarlig utveckling.
Är inte just det ett problem att folk dör i år som annars skulle ha levat?
Det är just detta vi "domedagsprofeter" varnat för från dag ett, ett problem som accelererar och myndigheternas passivitet kring detta.
Vi kommer att få dödsoffer pga den passiviteten.
Detta problem skulle aldrig fått växa upp överhuvudtaget.
Vi har inga reserver inga lager, ingen sjukvård som klarar en kris.
Folk vet detta, därav denna tråden.
Det är som att börja en diskussion kring ett bilbälte.
Risken att just du eller jag krockar är ju ändå rätt låg.
Kan vi mötas här, förstår du att jag är orolig och att jag också ser och sett vad du skriver och har skrivit.