2020-03-17, 20:42
Medlem
Hej!
Som rubriken lyder så dog min bil när jag var ute och körde idag. Har haft bilen i snart ett år och den har fungerat bra hittills. Bilen dog mitt under färden och när jag försökte starta den, så lätt det så här (lyssna på bifogat ljudklipp) samtidigt tändes lampan för motorolja och batteri, så jag gick och köpte olja och fyllde i men den vägrade att starta ändå. Jag tror inte det kan vara batteriet eftersom jag inte har haft problem med det tidigare, däremot läcker bilen motoroljan och jag får fylla på då och då.
JAG HAR SPELAT ETT LJUDKLIPP MED MOBILEN, HUR LÄGGER JAG DET I TRÅDEN?

Mitsubishi Galant HB GLS
Årsmodell: 1992
Citera
2020-03-17, 20:47
Medlem
2560ps avatar
När byttes kamremmen senast? Om ditt ljudklipp låter som att motorn går "lätt" är den sannolikt av.
Citera
2020-03-17, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mousi
Hej!
Som rubriken lyder så dog min bil när jag var ute och körde idag. Har haft bilen i snart ett år och den har fungerat bra hittills. Bilen dog mitt under färden och när jag försökte starta den, så lätt det så här (lyssna på bifogat ljudklipp) samtidigt tändes lampan för motorolja och batteri, så jag gick och köpte olja och fyllde i men den vägrade att starta ändå. Jag tror inte det kan vara batteriet eftersom jag inte har haft problem med det tidigare, däremot läcker bilen motoroljan och jag får fylla på då och då.

Mitsubishi Galant HB GLS

Om du tror och inte vet om ett batteri fungerar eller inte så är min gissning på att det är batteriet som är slut. Anledningen är väl kabeln på generatorn som redan för 20 år sedan var problem på dessa bilar.
Så bilen har väl inte laddat ordentligt.

Lycka till.
Citera
2020-03-17, 20:58
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
När byttes kamremmen senast? Om ditt ljudklipp låter som att motorn går "lätt" är den sannolikt av.

Jag är osäker, men det kan vara en kamkedja också på Galanten.
Citera
2020-03-17, 21:02
Medlem
Spelar ingen roll vad det är för ett fel. En så pass gammal bil är inte värd att lägga ut pengar på. Du kan få pengar för den av vissa skrotfirmor. Var glad för att den har tjänat dig troget ända tills den dog.
Citera
2020-03-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Spelar ingen roll vad det är för ett fel. En så pass gammal bil är inte värd att lägga ut pengar på. Du kan få pengar för den av vissa skrotfirmor. Var glad för att den har tjänat dig troget ända tills den dog.

Så om felet skulle vara nåt som kostar 500-1000kr så skulle det inte vara värt att laga.....? Klart det kan vara det....

Men att man inte bör lägga ut några större summor på en sådan bil, det håller jag med om.
Citera
2020-03-17, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så om felet skulle vara nåt som kostar 500-1000kr så skulle det inte vara värt att laga.....? Klart det kan vara det....

Men att man inte bör lägga ut några större summor på en sådan bil, det håller jag med om.
Tyvärr brukar man inte ha sådan tur med en så pass gammal bil. Summan du nämner är ungefär vad en felsökning kostar, inklusive omkostnader. Men, visst, om du rekommenderar felsökning på verkstad så ska jag inte hindra dig. Uppenbarligen kan TS inte själv felsöka, ergo denna tråd.
Citera
2020-03-17, 21:27
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Hej!

Mitsubishi Galant HB GLS

Lampan för motorolja(tryck) och batteri(laddning) tänds naturligtvis när motorn stannar...
Har kanske generatorremmen gått av? Då borde batteri(ladd-)lampan tänds en bra stund innan bilen stannade. vad händer när du försöker starta? ljud? lampor blinkar?
Att ha som argument att man inte haft problem med något tidigare (batteriet i ditt fall) gäller lika illa för allt som går sönder...
Citera
2020-03-17, 22:00
Medlem
killawifes avatar
Om du vill dela med dig av ljudet från bilen så är det enklaste att göra en film och ladda upp den på youtube och sen länka här.

Om motorn går runt på startmotorn så är det inte batteriet. Men om du tycker att den låter konstigt så har nog något annat hänt, vad är omöjligt att säga med den information som getts.
Här är en lista på anledningar som bilar jag kört har dött för mig så du har en aning om olika felkällor som kan existera i sådan här fall:

Bensin slut
Igensatt bränslefilter
Bränslerelä defekt
Tändningslås defekt
Bränslepump defekt
Fördelare drev defekt
Rotor defekt
Generator defekt
Topplockspackning defekt
Vevstake gått av
Kolvbult gått av
Vevaxelgivare defekt
kabel brott
Plastgenomföring kylsystem defekt
Tändningslås kontaktstycke defekt
Citera
2020-03-17, 22:51
Medlem
Lampor inklusive instrumentpanelen och radion tänds och fungerar. När jag vrider nyckeln för att starta bilen, så låter det som att bilen vill starta i en typ mindre än en sekund men sedan låter det som att motorn hoppar och ger ifrån sig ett ljud som liknar bilen denna video på Youtube (se bifogad länk)
https://www.youtube.com/watch?v=Qd01_F-ff5Y
Citera
2020-03-17, 23:13
Medlem
Kamremmen är kaputt!
Som extra bonus, så har du krökta ventiler också
Senast redigerad av ErikMedin 2020-03-17 kl. 23:19.
Citera
2020-03-17, 23:30
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Lampor inklusive instrumentpanelen och radion tänds och fungerar. När jag vrider nyckeln för att starta bilen, så låter det som att bilen vill starta i en typ mindre än en sekund men sedan låter det som att motorn hoppar och ger ifrån sig ett ljud som liknar bilen denna video på Youtube (se bifogad länk)
https://www.youtube.com/watch?v=Qd01_F-ff5Y

Bilen på länken har en felaktig vevaxelgivare och kan därför inte synka tändningen. I övrigt låter motorn helt som den ska när man drar runt den på starten.

Om din bil låter som den du länkade till är iaf ditt batteri och din kamrem (eller kedja) ok. Har du stått och gnidit på starten länge, ta ut ett stift - är det torrt, testa att banka lite lätt på bränslepumpen. De brukar iofs inte ge sig mitt under färd, brukar vara att bilen inte startar på morgonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in