+Mekar inte med bilar men med Motorcyklar
Det första du måste göra är att leta fram säkringsboxen samt finna ut hur det är säkrat.
Vanligen finns det ett set olika kretsar med en för " Ignition " tändningen
Om batteriet är friskt strålkastare lyser OK med helljus och tutor och whatnot.
Så verkar laddningskretsen var OK ..
EN voltmeter a 100 lappen kan vara bra att skaffa
Dom tycker jag Funkar ..men det går med andra
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
Mäter du lite på säkringarna framför och efter spänning och resistans ..Plocka ut dom när du mäter resistans
Se efter om det finns skit ärgat och gör rent + kanske lite koppar pasta när du sätter tillbaks dom
ser om alla är hela och sitter på plats
Kan också mäta spänningen över batteripolerna .12 .14 V skall det vara ca.
Hittar du ngn kass säkring skiftar du den och provar igen .brinner säkringen ..direkt har man hittat ett fel
och letar i den kretsen får man klura på det.
Elfel kan vara svårt . Men det behöver inte vara det alla gånger.
Börja med det Sätt upp Beteckningen på Bilen Årsmodell så hittar man / jag krets schemat på nätet
Så kan man försöka men börja enligt ovan annars har man ingen chans.
Jag förutsätter här att bilen bara tvärdog utan rök gnissel eller rassel a la som det låter när man skakar en verktygslåda med lösa hylsor i Jaeehh du fattar vad jag menar Då man har direkta indikationer på mekaniska fel
Som ( vad jag känner till ) inte brukar komma som en blixt från klar himmel : Man har tokvarvat utan olja
Körsträckan kam vara av intresse.och annat. Oljeförbrukning
Kan inte den bilen eller vet hur mycket elektronik den har men de flesta har en diagnosport
sök på det
wikipedia diagnosuttag bilar ( jag lyckas inte få dit länken )
Skall inte behöva kosta mycket att koppla in sig där för att få information.
Har du tur känner du ngn polare du kan låna av eller som kommer gör det.