2020-03-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Jag är också intresserad, hittade studien igår och det är den första kag har sett. Tidigare var det bara hörsägen ifrån läkare i Kina. Jag tror dock stenhårt på det
Vid malaria ser man att personer med O klarar sig bra, min far hade malaria och även om han blev sjuk behövde han aldrig vård. Han är O-.

Det är väl egentligen inget man kan använda på myndighetsnivå men om två personer sitter hemma och den ena måste ut är det smart om den med O går! Tegnell kommer såklart inte berätta detta för idioten vet helt enkelt inte om det. Senast igår sa någon myndighet att de inte hade "bra kolla nog" för att uttala sig gällande nån Coronafråga.

Det är alltså FAST ETABLERAT att vissa infektioner biter hårdare på vissa blodgrupper men gällande Covid är det inte BEVISAT. Men ja fältstudier är bevis nog för mig.

Vad är det för
Rön gällande rheususfaktor? Det har jag missat helt..

Alla i min familj är 0- utom jag.... orättvist som det verkar. 😵
Citera
2020-03-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror att det lägger sig latent.

Sveriges första symtomfria är ännu inte virusfri, tex. Siffror från Kina pekar i samma riktning.

Hoppas att jag har fel.

Virus kan sitta i kroppen väldigt länge och kanske t.o.m. livet ut utan att uppvisa några symptom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Inget på Netflix. Här en färsk podd om ämnet om UK lägger om sin strategi. Står Tegnell ensam.

https://www.svd.se/corona--storbritannien-svanger

Mycket bra podd om coronan. Har lyssnat färdigt nu. Med bla Björn Olsén. I Uppsala finns det tydligen två doktorer som puttar resten av det slöa sjukhusetablissemanget att vidta åtgärder. Mycket intressant som var nytt och som jag inte kände till.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!

Nå, det är nog många som tror att en fabrik kan ställa om till helt annan produktion utan vidare. Hollywoodskadade.
Typ Kina kan, eller Nordkorea. Det är bara att lyda order, annars arkebuseras företagsledningen (som är statsanställda).

Diktaturer har större chanser att stoppa epidemier. Mussolini bekämpade framgångsrikt malarian i Italien.
Citera
2020-03-17, 19:53
Bannlyst
Under pressträffen tidigare idag, så tackade statsministern alla de som hjälper tex gamla att handla mm.
Jag hade hellre sett att han hade sagt något i stil med:

"Det behövs inte, vi har en fungerande hemtjänst i Sverige som har gått ut med information till alla hushåll. Så anmäl er till hemtjänsten istället, och hör om de behöver någon hjälp. Det är bara dumt att okunniga människor riskerar att smitta gamla och sjuka människor."

Sen hade jag också gärna sett att han hade sagt något i stil med:

"Många i Sverige oroar sig över var de ska ta vägen om de blir sjuka och bor tillsammans med flera andra, för att undvika att smitta dem. Vi har därför en tjänst på våran hemsida där ni kan gå in, och få plats i särskilda isolerade boenden om ni blir sjuka."

Men regeringen har kanske annat de vill lägga pengarna på än hemtjänst och isolerade boenden, tex stödpengar till SAS?

Sen så tycker jag att regeringen borde tvinga större livsmedelskedjor att ha särskilda öppettider för riskgrupper, ungefär som det här:

https://www.expressen.se/gt/butikschefen-marcus-har-extraoppet-for-riskgrupper/

Och kanske även ha särskilda butiker enbart för riskgrupper, och andra butiker enbart för smittade, där personalen samlar in och lämnar ut maten på ett hygieniskt sätt.
Eller ännu bättre, att alla butiker stängs och bara personalen får samla in och lämna ut maten till kunderna.
Senast redigerad av vemsa 2020-03-17 kl. 19:55.
Citera
2020-03-17, 19:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Nu har jag äntligen fattat den svenska Corona-strategin!
1. För tidigt.
2. Hoppsan!
3. Försent.

Tänk om vi istället gjort som Taiwan. Redan den 31 december 2019 började Taiwan att tvinga resenärer från Wuhan att genomgå nogranna kontroller och undersökningar. Det fanns då bara 27 bekräftade fall i Wuhan.

I internationella medier hyllas nu Taiwan och Singapore för ett hittills framgångsrikt arbete mot coronaviruset. Förväntningarna var att Taiwan skulle bli hårt drabbat av viruset. Det bor närmare en miljon taiwaneser på det kinesiska fastlandet. I normala fall kommer 2000 kinesiska turister per dag till ön. I stället framstår den lilla demokratin nu som bäst i klassen. På måndagen hade de 59 bekräftade fall och ett dödsfall av 24 miljoner invånare.
https://kvartal.se/artiklar/sa-lyckades-taiwan-begransa-spridningen/
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det är mycket symbolpolitik.

Ni har varit tillåtna att vara i folksamlingar om 500 personer. Hur många sådana har ni varit i? Hur många sådana har ni hört talas om? Skulle ni agera annorlunda om reglerna gällde 10 personer? Precis.
Jag har varit på ett stort antal auktioner inte bara nu utan i många år. Harú hört talas om sådana?
Jo, men visst, precis.
Citera
Medlem
Snart lär väl folk börja dö hemma ( alt på gatan som i dokumentären från Kina, svtplay)

Kommer dom att testa folk som dör hemma? Vissa verkar ha dött väldigt fort av sjukdomen.
Citera
2020-03-17, 19:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Folk kommer att dö som flugor i USA. Läste någonstans att det kostar $1000 att testa sig om du inte är försäkrad. Räkna där till antalet hemlösa osv
Ja, USA kan bli illa. Och om man behöver isolera sig så har de dåligt med skyddsnät.

Ja, massor med hemlösa. Och många i trånga fängelser. Enl Wikip är ca 2 miljoner amerikaner i häkte eller fängelse.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Folk kommer att dö som flugor i USA. Läste någonstans att det kostar $1000 att testa sig om du inte är försäkrad. Räkna där till antalet hemlösa osv
Testerna kommer att vara gratis nu. Det har hänt mycket i USA de senaste dagarna. Därför kommer deras siffror att öka extremt fort under kommande vecka. Statistiken kommer se konstig ut den första tiden innan man kommer ikapp med testen. Föreslår att du läser på lite.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hur blir det med viruset? Någon uppdatering. Ser det ut att börja lugna ner sig eller tvärtom?
Globalt går det upp hela tiden men i länder som Italien där man satt hela landet i karantän verkar det bromsa något men fortfarande hundratals döda varje år varje dag bara där.
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-17, 19:56
Medlem
Har en bekant som reste från Thailand och hit, i Thailand tar dom tempen på folk och är klädda i skyddskläder på flygplatsen osv.. landade på Arlanda.. ingen koll alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in