2020-03-17, 19:35
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Aspirin innehåller acetylsalicylsyra, inte paracetamol.

Tror att acetylsalicylsyra funkar lika bra som paracetamol.
Citera
2020-03-17, 19:36
Avslutad
Regeringen verkar ha lagt in kortet i baren! Nu ska allt räddas så att alla får något, och jämlikt naturligtvis.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Inte en chans att det kommer ligga så högt

VitruvianskeMannen säger den beska sanningen, det har han alltid gjort. Betänk att myndigheterna mörkat antalet smittade, döljer kapaciteten, flyttar sina positioner, då är mycket högre dödstal realistiska, tror alla som dör i KoVid testas eller bokförs som avlidna i sjukdomen?
Nä, det gör inte jag heller.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen_20200305
Om man ska ta Italien som exempel, så kommer vi att ha runt 3000 fall i Sverige nästnästa vecka, och sjukvården kommer då att ha kollapsat.

Sen fortsätter det exponentiellt uppåt, så min prognos att Sverige i stort sett ligger på knäna vid påsken 2020 står sig fast.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

På torsdag kollapsar vården inofficiellt, se VitruvianskeMannen ovanför, myndigheterna kommer att dölja det.
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Har jag missförstått er eller har jag blandat ihop er med en annan användare, men tyckte inte ni tidigare att folk i tråden var "alarmister"?.
Kan ju enkelt kolla posthistoriken men jag frågar er istället.
Du kan var lugn i dessa förvirrade tider med informationskrieg, mörkläggning och tystande av obehagliga skribenter, läs VitruvianskeMannens inlägg och förstå hur illa det är.
Citera
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Detta handlar inte om kommunism utan om ett nationellt nödläge. Sedan menar jag inte att staten skall ta överföretagen men däremot hänvisa till nödlagar och stoppa export av livsviktig utrustning för den svenska sjukvården.
Nu har vi tagit över den privata sjukvåden också https://www.facebook.com/catalannews/videos/535982753967313/

Allt misstänktatt du är en frasradikal, stor i orden tills att yxan skall gå
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Har du personligen en ide på ett eller flera plausibla scenarion?

Nu valde jag att kommentera det scenariot med tanke på att det känns mer katastrofinriktat än balanserat. Jag kan inte se att det går ihop att ha 60000 döda med kulmen i juni och börja komma på fötter i augusti. Det går inte ihop.

Ur rimlighetssynvinkel är jag mer orolig för världen i stort, inte för Sverige, men Sverige är en del i världen. Jag kan ansluta till Tegnells uppskattning om några hundra i slutet på april. Samtidigt vet jag ju att samme Tegnell talat om en ny våg i höst och det öppnar ju dörren för nya spekulationer.

För mig handlar krisen om sjukvårdens kapacitet som är alldeles för klen och om det usla politiska ledarskapet överallt. Politkerna har faktiskt ingen aning och vissa drämmer till hårt medan andra avvaktar. Tyvärr blir utfallet ekonomisk katastrof och dess följder kan bli långt mycket värre än covid-19.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lohnjennon
hmm.?

Det är en helt orimlig åtgärd som inte kommer att föra med sig något positivt.
Citera
2020-03-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Bättre att jämföra med Italien då de kommit lite längre i sjukdomens utveckling.

Ungefär 240 st har dött i Italien totalt av vanlig influensa under den här säsongen sedan i Oktober, av 2 miljoner+ bekräftat smittade.

Av COVID dör nu ca 350 personer per dygn i Italien, av endast 31500 bekräftade fall (det är naturligtvis ett mörkertal men knappast lika många smittade som av vanliga influensan ännu).

Det råder alltså ingen tvekan om att COVID är en sjukdom vars dödlighet är på en helt annan nivå, går inte ens att jämföra.

https://www.2oceansvibe.com/2020/03/11/how-many-people-die-annually-from-flu-in-italy/

https://www.thelocal.it/20200123/flu-outbreak-in-italy-half-a-million-people-struck-down-in-a-week
Om man ska jämföra med Italien måste man ju kompensera för att Italien har många fler invånare än Sverige.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
åldern är en väldig stor faktor i hur viruset drabbar den smittade så där kan en del av förklaringen också ligga..
Du menar att Sverige har fler äldre än Norge?
Citera
Medlem
Baskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
De enda siffror jag har hört som verkar realistiska, givet en "full-blown pandemi" är:
- Finland: 10000
- Storbritannien: 250000
- USA: 2.2 miljoner

Dock är ju detta saker som man kanske inte riktigt pratar om.

Jag räknade om det för Sveriges befolkning på 10,14 miljoner (2018) och det blir ganska exakt 40 000 personer i Sverige som dör vid vid "full-blown pandemi".

Dr John Campbell redovisar på Youtube idag siffror för Storbritanniens del enligt uträkningen ovan. Mycket riktigt innebär det 250 000 döda i Storbritannien, men vid 75 % social distansering bland befolkningen i Storbritannien beräknas 230 000 överleva av de 250 000. "Endast" alltså 20 000 döda i Storbritannien vid 75 % social distansering.

Detta skulle omräknat innebära drygt 3 000 döda i Sverige vid 75 % social distansering. Lite skillnad mot de 40 000 vid "full-blown pandemi".

Dr John Campbell "Tuesday 17th March Updates":

https://www.youtube.com/watch?v=dr0Cqlf5xK4
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lohnjennon
Jag bor i Danmark, Køpenhamn sedan 2,5 år tillbaka. I skrivande stund får vi veta av statsminister Mette Fredriksen att ALLT stängs ner nu, alla restauranter barer butiker køpcentrum frisører tatuerare simhallar sportklubbar.

De enda som har øppet e matbutiker och apotek från och med i morgon kl 10:00

Folksamlingar på fler æn 10 personer e inte tillåtna...

God help us all!

Hur e det i Sverige?

Ja du.... det var trevligt att ha ni som grannar men det finns inte mycket hopp för detta land om Anders Tengil Tegnell får fortsätta att påverka viktiga beslut.
Citera
Medlem
Okej, så:

- Skolor, universitet och högskolor stänger.

- Lag för att stänga ner grundskolor är på väg.

- Barnomsorg för föräldrar som jobbar med samhällskritiska tjänster.

- Alla som kan ska jobba hemifrån tillsvidare.

Har jag summerat det korrekt?
Nu gäller det att folk håller sin karantän.
Det enda jag tycker fattas är att samlingar över 10-50 personer ska förbjudas.

Sen tror inte jag att Sverige kan göra så mycket mer än att vänta ut det.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Som vanligt med andra ord?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lakare-patienter-dor-i-onodan

Ja precis, fast kanske lite värre sen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in